4 اتفاق مهم برای خریداران طلا / سیگنال‌های طلایی بانک مرکزی و مجلس!

4 اتفاق مهم برای خریداران طلا / سیگنال‌های طلایی بانک مرکزی و مجلس!

نرخ سود بین بانکی افزایش یافته و انتظارات مثبت برای احیای برجام همچنان وجود دارد. با وجود این دو سیگنال برای ارزانی طلا اما از سوی دیگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه فعلا به آینده موکول شده و پایه پولی هم به رشد خود ادامه می‌دهد. دو اتفاقی که احتمالا برای خریداران طلا جذاب باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اتفاقات مهمی برای بازار طلا در حال رخ دادن است. از یک سو سیگنال‌‎هایی که نشان از آرامش حداقل کوتاه‌مدت در بازار طلا دارد و از سوی دیگر اتفاقاتی که می‌تواند برای خریداران طلا جذاب به نظر برسد.

اولین اتفاق مربوط به نرخ سود بین بانکی است. نرخ سود بین بانکی که حدود 10 روز پیش به کمتر از 18 درصد رسیده بود، حالا بار دیگر به بالای 18 درصد بازگشته است. این اتفاق به نشانه احتمال جذاب‌تر شدن سپرده‌های بانکی است. در صورت تداوم این اتفاق احتمال خرید طلا از گزینه‌های سرمایه‌گذاری کمرنگ شود.

اتفاق دوم مربوط به انتظارات مثبت برای احیای برجام است. سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رییس هیات ایرانی در مذاکرات برجام در تويیتی گفته است: مذاکرات وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. ما در دوران انتقالی به سر می بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است.

علاوه بر این، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یک منبع آگاه نوشت: آمریکا به ایران اجازه داده است تا از منابع مالی مسدود شده خود در ژاپن و کره جنوبی برای بازپرداخت بدهی‌های خود به این دو کشور استفاده کند. این خبر شاید برای بازار ارز اتفاق مهمی محسوب شود. در صورت اثرگذاری این اتفاق بر قیمت دلار، ممکن است بازار طلا نیز متاثر و قیمت طلا نیز ارزان شود.

اما از سوی دیگر سیگنال‌های با جنس متفاوت هم در بازار طلا قابل مشاهده است.

تعویق اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه سومین سیگنال برای بازار طلا است. در این مورد ایسنا نوشته است: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کش‌و‌قوس‌های لایحه دولتی یا طرح مجلس، نهایتا مجال اجرا در دولت دوازدهم را پیدا نکرد که انتقاداتی را از سوی بهارستان‌نشینان به‌دنبال داشت و قرار است تا پایان شهریور این طرح که کلیات آن در مجلس تصویب‌ شده در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد و قطعا به دولت بعدی محول خواهد شد.

علاوه بر این، بانک مرکزی نیز در گزارش جدید خود به رشد پایه پولی اشاره کرده است. دنیای اقتصاد روایت کرده که در این گزارش، بانک مرکزی به رشد پایه پولی در سه‌ماهه ابتدایی امسال اشاره کرده و اعلام شده که این متغیر کلیدی در فصل بهار 2/ 9 درصد رشد داشته است. در صورت ادامه رشد پایه پولی با همین سرعت، تا پایان سال این متغیر بالغ بر 42 درصد رشد را تجربه خواهد کرد که رقم قابل‌توجهی به حساب می‌آید.

بدین ترتیب هرچند به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت سیگنال‌هایی برای ارزانی بیشتر طلا قابل مشاهده است اما پیام‌های مجلس و بانک مرکزی از آینده طلا تداوم این وضعیت را تایید نمی‌کند.

ريیس اتحادیه طلا و جواهر هم در گفتگویی با اقتصادآنلاین احتمال ارزانی طلا در مقطع فعلی را تایید و عنوان کرده است: در حال حاضر بحث برجام مهم‌ترین مساله تاثیر‌گذار بر قیمت دلار و به‌تبع ارزش طلا و سکه است؛ بنابراین چنانچه این موضوع به سرانجام خوبی برسد و بهای اونس هم افزایش چندانی نداشته باشد انتظار داریم قیمت طلا و سکه هم اندکی کاهش یابد.

آیا بازار طلا طبق انتظار عمل خواهد کرد؟ آخرین نرخ طلا را در صفحه قیمت طلا دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد