افزایش بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی در افغانستان

افزایش بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی در افغانستان

سازمان جهانی صلیب سرخ گزارش داد قیمت‌ کالاهای اساسی به دلیل قطع کمک‌های خارجی و بحران اوکراین در افغانستان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، صلیب سرخ در گزارشی به کاهش قدرت خرید مردم افغانستان به دنبال افزایش بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی در این کشور پرداخته است.

صلیب سرخ قطع کمک‌های بین‌المللی و خشکسالی را عامل گرانی مواد غذایی در افغانستان دانسته و گفته است که به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان آمریکا 9 میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور را مسدود کرده و همچنین قطع کمک‌های خارجی باعث فروپاشی اقتصاد این کشور و فشار بر مردم افغانستان شده است.

این سازمان اضافه کرد: به دلیل چندین سال خشکسالی و کاهش ذخایر آب در بیشتر مناطق افغانستان تولید غلات از جمله گندم در افغانستان تا یک سوم کاهش یافته است که برآیند این امر گرانی کالاهای اساسی و حذف آن از سفرهای مردم بوده است.

یکی از مغازه‌داران کابل در این باره گفت است که طی ماه‌های اخیر مشتریان مغازه به دلیل گرانی کالاهای اساسی کاهش یافته و اکثر افراد قادر به خرید مواد مورد نیاز خود نیستند.

وی افزود: پیش از تحولات اخیر مشتریان ماهانه 225 دلار برای خرید مایحتاج خود اختصاص می‌داند، اما طی روزهای اخیر این مبلغ به 56 درصد کاهش یافته و اکثر افراد به دلیل عدم توانایی خواستار خرید قسطی هستند.

صلیب سرخ در ادامه گزارش به بحران اوکراین بر گرانی جهانی مواد غذایی اشاره کرده و گفت است که به دنبال بحران اوکراین قیمت کالاهای اساسی از جمله آرد، روغن، برنج طی ماه‌های اخیر به شدت در کابل افزایش یافته و این امر موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است.

براساس این گزارش، قراقستان که یکی از کشورهای صادرکننده آرد به افغانستان است محدودیت در صادرات این محصول ایجاد کرده و این باعث افزایش 68 درصدی قیمت آرد در افغانستان شده است.

این سازمان گفته است که در کنار افزایش بی سابقه قیمت آرد، قیمت روغن 55 درصد و قیمت سوخت 93 درصد در افغانستان افزایش یافته است.

صلیب سرخ در ادامه به فعالیت خود به رغم افزایش قیمت کالاهای اساسی در افغانستان اشاره کرده و نوشته است که طی ماه‌های گذشته فعالیت این سازمان افزایش یافته و برای 7 هزار خانوا بسته های غذایی تهیه شده و در میان نیازمندان توزیع شده است.

این سازمان همچنین گفته است که طرح کار در برابر غذا را در دستور کار خود قرار داده که براساس آن افراد در برابر کار مواد غذایی دریافت خواهند کرد.

این در پایان سازمان ضمن هشدار در خصوص ادامه وضعیت وخیم در افغانستان خواهان افزایش کمک‌های بین المللی به این کشور شده است.

نیمی از مردم افغانستان با گرسنگی شدید مواجه هستند

پیش از این نیز صلیب سرخ گفته بود با روی‌کارآمدن طالبان که منجر به قطع کمک‌های خارجی و وضع محدودیت مالی شد، اقتصاد افغانستان را که به حمایت‌های خارجی وابسته بود، با فروپاشی کامل مواجه کرده است.

گفته می‌شود در حال حاضر بیش از 90 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و همچنین بیش از نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی شدید مواجه‌اند.

به گفته نهادهای کمک‌رسان، نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، نسبت به سال گذشته میلادی 30 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد