بدهی خودروسازان به تایرسازان به بیش از 2 هزار میلیارد تومان رسید

بدهی خودروسازان به تایرسازان به بیش از 2 هزار میلیارد تومان رسید

ریس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران اعلام‌کرد: بدهی خودروسازان به تایرسازان در پایان سال 1400 به بیش از 2 هزار...

به گزارش خبرگزاری برنا، حمیدرضا عبدالمالکی ریس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران: خودروسازان مطابق قرارداد، تایرهای مورد نیاز خود را چهار ماهه از تایرسازان می‌خرند، اما پرداختی‌هایشان تا 6 ماه و در پاره‌ای موارد تا یک سال به طول می‌انجامد.

وی بیان‌داشت: این دیرکردها سبب شده تا منابعی که تایرسازان از بانک‌ها به عنوان سرمایه در گردش دریافت می‌کردند نیز دچار مشکل شده و در صنعت خودروسازی قفل شود.

این مقام صنفی خواستار آن شد تا به عنوان یک راهکار برای برون‌رفت از این شرایط، اعتبارات تایرسازان در بانک‌ها افزایش یابد.

وی خاطرنشان‌کرد: تایری که به خودروسازان عرضه می‌شود لاستیک فابریک یا OE (Orginal Equipment Tire) است که از امکانات و استانداردهای خاص خود برخوردار است، با این حال وفای به عهد خودروسازان ضعیف است.

عبدالمالکی تصریح‌کرد: از آنجایی که خودروسازان جزو مشتریان عمده تایرسازان هستند و علاقه‌مند به رشد و توسعه آنها هستیم، همچنین با توجه به الزام وزارت صمت، با آنها همکاری تنگاتنگی داریم.

وی تاکید کرد: تایرسازان حتی برای تولید تایرهای جدید برای محصولات نوبرانه خودروسازان نیز آمادگی کامل دارند.

صنعت تایرسازی کشورمان متشکل از 11 تایرساز و واحد تولیدی است.

سال گذشته مجموع تایرهای تولیدی اعضای انجمن صنعت تایر ایران 310 هزار تن بود که 260 هزار تن آن را تایر خودرو تشکیل می‌داد.

همچنین تولید لاستیک خودروهای سواری با 21.5 میلیون حلقه در سال 1400، بیش از 90 درصد نیاز داخل به این محصول را پوشش داد و در این زمینه شرکت‌ها به خودکفایی کامل نزدیک شده‌اند.

در تایرهای سواری رینگ 16 اینچ به بالا، سالیانه نیازمند یک میلیون حلقه واردات هستیم که پارسال نیمی از این نیاز در داخل تولید شد. امسال برای تولید 1.7 میلیون حلقه از این تایرها برنامه‌ریزی شده است.

در سال‌های گذشته در زمینه ساخت داخل ماشین‌آلات این صنعت پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است و اکنون 50 درصد ماشین‌آلات مورد نیاز خطوط تولید در داخل ساخته می‌شود.

همچنین نیاز به تایرهای باری سنگین رادیال در کشور سالیانه 1.4 میلیون حلقه است که فقط 400 هزار حلقه آن در داخل تولید و تامین می‌شود و بقیه آن وارداتی است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد