پیش‌بینی‌ها در بازار دلار چگونه است؟ / دلار اصلاح خواهد کرد؟

پیش‌بینی‌ها در بازار دلار چگونه است؟ / دلار اصلاح خواهد کرد؟

دلار دیروز در ادامه روند صعودی روزهای اخیر خود تا کانال 28هزارتومانی پیشروی کرد؛ اما درنهایت عقب نشست. اظهارات محمد مخبر از برخی گشایش‌ها در بازار ارز و دسترسی به پول‌های بلوکه‌شده، با تایید ريیس‌جمهور همراه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دلار دیروز در ادامه روند صعودی روزهای اخیر خود تا کانال 28هزارتومانی پیشروی کرد؛ اما درنهایت عقب نشست. اظهارات محمد مخبر از برخی گشایش‌ها در بازار ارز و دسترسی به پول‌های بلوکه‌شده، با تایید ريیس‌جمهور همراه شد. براساس گفته‌های ريیسی، اقداماتی برای تامین ارز در حال انجام است که این اظهارات زمزمه‌هایی از توافقی سیاسی را در بازار ایجاد کرده است. اظهارات صبح دیروز مخبر نتوانست با رشد تقاضا در بخش حواله و افزایش خریدهای احتیاطی در بازار رقابت کند؛ به‌طوری‌که تا اوایل عصر، بازار ارز صعودی بود اما این مسیر در معاملات انتهایی تغییر کرد.

دنیای اقتصاد نوشت:

آیا دلار دچار اصلاح خواهد شد؟

برخی از تحلیل‌گران فنی اعتقاد دارند که قیمت دلار در یک ماه اخیر جهش زیادی را تجربه کرده است و نیاز به اصلاح قیمت دارد. به گفته آنها دلار در یک ماه اخیر بیش از 3‌هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رسانده و طبیعی است که برخی از معامله‌گران تمایل داشته باشند که بخشی از ارزهای خریداری شده خود را برای کسب سود به فروش برسانند. از نگاه این گروه، قبل از اینکه اسکناس آمریکایی وارد کانال 28 هزار تومانی شود، بازارساز سطح عرضه را باز هم بیشتر خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که دلار وارد کانال جدیدی شود. با این حال، در برابر این گروه دسته‌ای قرار دارند که معتقدند اتفاق معناداری برای تغییر جهت بازار رخ نداده است.

این عده عنوان می‌کنند که در ابتدای هفته نیز انتظار اصلاح قیمت دلار وجود داشت و برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند که دلار به دلیل هیجانات ناشی از نا‌امنی‌های افغانستان در دوران تعطیلات کرونا صعودی شده است. با این حال، با وجود باز شدن صرافی‌ها از روز یکشنبه، اسکناس آمریکایی به افزایش قیمت خود ادامه داد و توانست در روز پنجم هفته خود را تا پشت کانال 28 هزار تومانی بالا بکشد.

از نگاه این گروه باید اتفاق معناداری در بازار رخ دهد که جریان انتظاری معامله‌گران دچار تغییر شود. برخی باور دارند در صورتی که گشایش‌هایی برای دسترسی به پول‌های بلوکه شده ایجاد شده باشد، قیمت دلار در مسیر نزول قرار خواهد گرفت. با این حال، بازار از آنجا‌که قبل‌تر توسط مقامات پیشین بارها درباره آزادسازی اخبار بلوکه شده، وعده‌هایی را شنیده بود، این بار در برابر صحبت‌های مخبر بی‌اختیار دچار موج فروش نشد. اگر واقعا طی روزهای آتی اخبار بیشتری از گشا‌یش‌های مالی شنیده شود، طبیعتا بخشی از تقاضای احتیاطی از بازار خارج خواهد شد و بخشی از خریداران پیشین نیز در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت.

در این میان برخی از معامله‌گران باور دارند که نوسان‌گیران در آخرین روز هفته سعی خواهند کرد که اسکناس آمریکایی را وارد کانال 28 هزار تومانی کنند. از نگاه آنها صرافی‌های بانکی در روز آخر هفته به طور معمول بعد از ساعت 2 بعدازظهر فعالیتی ندارند و ممکن است نوسان‌گیران سعی کنند از این فرصت برای بالا بردن قیمت‌ها استفاده کنند. با این حال، عده دیگری در بازار باور دارند که اصلاح قیمت دلار به تدریج از پشت کانال 28 هزار تومانی و در معاملات پشت خطی روز پنج‌شنبه آغاز خواهد شد.

از نگاه آنها نوسان‌گیران به دنبال خرید ارز در قیمت‌های پایین‌تر هستند. در روزی که دلار پشت خط 28 هزار تومانی باقی ماند، سکه امامی توانست خود را به بالای مرز 12 میلیون و 200 هزار تومان برساند. دیروز فلز گران‌بهای داخلی 50هزار تومان رشد را به ثبت رساند و در محدوده 12 میلیون و 205‌هزار تومان قرار گرفت. رشد سکه در شرایطی صورت گرفت که در بازارهای جهانی، طلا میل بیشتری به کاهش قیمت داشت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد