قیمت مرغ 21 تا 27 هزار تومان است

قیمت مرغ 21 تا 27 هزار تومان است

ريیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه علت تشکیل صف‌های مرغ عجله مردم برای ذخیره‌سازی ایام نوروز است، گفت: در بازار مرغ کیلویی از 21 تا 27 هزار تومان فروخته می‌شود. این تفاوت‌ها نسبت به سایر کالاها چندان هم زیاد نیست، در دیگر کالا تفاوت قیمت تعاونی با آزاد ممکن است تا دوبرابر هم برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد یوسفی، ريیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در مورد وضعیت بازار مرغ اظهار کرد: قیمت مصوب مرغ که 20 هزار و 400 تومان است، مرغ هم به قدر کافی وجود دارد و نیازی به عجله مردم در خرید نیست. البته طبیعی است که نزدیک به عید کمی مصرف زیاد شود و مردم می‌خواهند برای روزهای نوروز ذخیره داشته باشند و مصرف کمی افزایش می‌یابد. علت تشکیل صف‌های مرغ عجله مردم برای ذخیره‌سازی ایام نوروز است.

وی افزود: در تهران حدود 3 هزار و 500 واحد مرغ ‌فروشی وجود دارد، ممکن است در هر گوشه‌ای از شهر قیمت مرغ متفاوت باشد. در بعضی مراکز مرغ را به قیمت 20 هزار و 400 تومان نیز می‌فروشند اما ممکن است یک مغازه روزانه 150 مرغ بفروشد و با همان تمام هزینه‌های مغازه و زندگی خود را به دست بیاورد. این بزرگترین اشکال سیستم توزیع است که باعث تفاوت قیمت‌گذاری در سطح شهر می‌شود.

ريیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با تاکید بر یکسان بودن هزینه برای مرغ فروشان گفت: قیمت مرغ زنده برای کسی که مرغ را 20 هزار و 400 می‌فروشند با کسی که گرانتر می‌فروشند برابر است. قیمت کشتارگاه و دیگر هزینه‌ها هم برابر است.

وی افزود: هم مصرف مرغ بالا رفته و هم مردم عجله می‌کنند و هرجایی که صف می‌بینند می‌ایستند، حتی ممکن است در ابتدا نداند که این این صف برای مرغ یا روغن یا حبوبات است.

وی با اشاره به نرخ روز گوشت مرغ در بازار خاطرنشان کرد: در بازار مرغ کیلویی از 21 تا 27 هزار تومان فروخته می‌شود. این تفاوت‌ها نسبت به سایر کالاها چندان هم زیاد نیست، در دیگر کالا تفاوت قیمت تعاونی با آزاد ممکن است تا دوبرابر هم برسد. 10 یا 12 درصد قیمت اضافه‌تر مرغ مساله بزرگی نیست.

یوسفی همچنین بیان کرد: اگر این سهمیه‌بندی‌ها را حذف کنند قیمت مرغ متعادل می‌شود. مرغداران همه نسبت به قیمت مرغ زنده‌ای که سازمان حمایت و ستاد تنظیم تعیین کرده معترض هستند. قیمتی که تعیین کردند؛ قیمت روی کاغذ، پشت میز و ماشین حساب است اما قیمت تمام شده مرغ زنده، در مرغداری‌ها مشخص می‌شود. هزینه‌های جانبی زیادی وجود دارد که در این قیمت‌های تصویبی دیده نمی‌شود.

وی افزود: قیمت‌های مصوب باید متعادل شده و افزایش یابد؛ اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و این هزینه‌ها هر روز گرانتر شود مانند افزایش 25 درصدی دستمزدها در سال آینده و این هزینه‌ها دیده هم نشود، روز به روز تعداد مرغداری‌های فعال کمتر خواهد شد. زمانی در استان تهران دست کم 1000 واحد پرورش مرغ گوشتی داشتیم امروز فکر نمی‌کنم حتی 300 واحد باقی مانده باشد. از طرف دیگر مصرف مرغ در استان تهران زمانی روزانه 300 یا 500 کیلوگرم بوده اما این رقم امروز به روزانه به 1500 کیلوگرم رسیده است. چیزی ارزانتر از مرغ نیست که مردم مصرف کنند.

منبع: ایلنا

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد