افزایش قیمت برنج، حتی در میادین! + جدول

افزایش قیمت برنج، حتی در میادین! + جدول

قیمت برنج مرغوب ایرانی در میادین 47‌ هزار تومان و ارزان‌ترین برنج نیم‌دانه 23‌ هزار تومان است. بر این اساس، قیمت برنج در میادین میوه و تره‌بار هم به نزدیکی 50هزار تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، درحالی‌که در بازار، قیمت هر کیلو برنج ایرانی یکی‌دو ماهی هست که از 45هزار تومان فراتر رفته و به حدود 60هزار تومان رسیده، نرخ این محصول در میادین نیز در حال نزدیک‌شدن به محدوده قیمت بازار است.

براساس آخرین نرخنامه سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران که روز گذشته منتشر شد، قیمت برنج‌های ایرانی درجه یک از ارقام دم‌سیاه، هاشمی و طارم با 20.8درصد افزایش نسبت به مرداد، به 47هزار تومان رسید تا یک گام بیشتر تا 50 هزار تومانی‌شدن فاصله نداشته باشد.

افزایش 25 تا 43 درصدی قیمت انواع برنج

مقایسه قیمت‌ جدید برنج در میادین میوه و تره‌بار با قیمت‌های فروردین‌ نشان می‌دهد انواع برنج ایرانی در این مدت بین 25 تا 43درصد افزایش قیمت داشته که بیشترین درصد رشد قیمت مربوط به ارقام مرغوب شامل دم‌سیاه، طارم و هاشمی بوده است.

با این حال، روند افزایش قیمت این محصول از ابتدای سال هرگز به شتاب یک ‌ماه اخیر نبوده است. در یک‌ ماه گذشته قیمت انواع برنج ایرانی در میادین همپای رشد قیمت این محصول در فروشگاه‌های سطح شهر با شیبی تند افزایش یافت و این رشد رقمی بین 10 تا 20.8درصد را نشان می‌دهد.

گران‌نترین و ارزان‌ترین برنج‌های موجود در میادین

برنج هاشمی که از پرتقاضاترین ارقام برنج است، مرداد در میادین میوه و تره‌بار با قیمت 38.900تومان به فروش می‌رسید اما در نرخنامه جدید با 20.8درصد رشد قیمت به 47هزار تومان رسیده و برای طارم و دم‌سیاه هم همین قیمت در نرخنامه تعیین شده است.

انواع دیگر برنج معطر ایرانی از 25.500تومان در فروردین، به 28.900تومان در مرداد و 32هزار تومان در شهریور رسیده‌اند. هم‌اکنون ارزان‌ترین برنج ایرانی یعنی نیم‌دانه پرمحصول در میادین میوه‌وتره‌بار 23هزار تومان قیمت خورده است و عملا در به‌صرفه‌ترین مراکز خرید نیز شهروندان هیچ برنجی با قیمت کمتر از 23هزار تومان پیدا نمی‌کنند.

چرا برنج گران شد؟

اعلام خبر کاهش بیش از 18درصدی تولید و برداشت برنج به‌دلیل خشکسالی و کم‌بارشی امسال، با ایجاد جو روانی در بازار برنج، قیمت این محصول را در یک‌ ماه اخیر به‌شدت بالا برده است.

شرکت بازرگانی دولتی در هفته‌های اخیر برای جلوگیری از رشد بیشتر قیمت‌ها، بیش از 100هزار تن برنج وارداتی را از محل ذخایر استراتژیک در بازار توزیع و اعلام کرده است‌ توزیع برنج از محل ذخایر را تا ایجاد تعادل در بازار ادامه خواهد داد؛ اقدامی که نه‌‌تنها تاثیر کاهشی بر قیمت‌ها در بازار برنج نداشته بلکه با توجه به ممنوعیت دوره‌ای واردات، مورد انتقاد شدید واردکنندگان قرار گرفته است.

2‌ماه از آغاز فصل برداشت برنج می‌گذرد و براساس تصمیم دولت برای حمایت از تولیدکنندگان، واردات برنج از آغاز فصل برداشت یعنی مرداد‌ تا پایان آبان‌ ممنوع است. این ممنوعیت، روند کند واردات برنج را نیز که از ابتدای امسال جریان داشت، به کلی متوقف و بازار برنج را با مشکلات بیشتری مواجه کرده است.

کل واردات برنج امسال 250هزار تن بوده و 70هزار تن برنج خارجی نیز به‌دلیل همزمان‌شدن با فصل ممنوعیت واردات در بنادر رسوب کرده است. واردات برنج در امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته نصف شده، درحالی‌که کل واردات سال‌99 نیز در مقایسه با سال‌98 کاهش 50درصدی داشت.

منبع: همشهری

آخرین خبرها از بازارهای مختلف را در صفحه بازار تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد