رشد آرام قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر

رشد آرام قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر

قیمت طلا و سکه در بازار داخل در طول هفته‌ای که گذشت متاثر از رشد بهای جهانی طلا و نوسان نرخ ارز در بازارهای داخلی رشد آرامی داشت؛ گرچه بهای جهانی طلا در آخر هفته کاهش قابل توجهی را تجربه کرد و پس از تعطیلی بازار در پایان هفته به کانال 1700 دلار نیز سقوط کرد.

طبق گفت‌وگوی ایسنا با روابط عمومی اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلا داخلی در طول یک هفته اخیر، قابل ذکر است که بهای جهانی طلا در پایان یک هفته اخیر با رشد جهانی ارزش دلار، بیش از 2.5 درصد سقوط کرد. اونس جهانی طلا از ابتدای هفته با کاهش 50 دلاری به 1786 دلار رسید.

پس از صحبت‌های روز چهارشنبه رییس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش نرخ‌های بهره سریع‌تر و بزرگتر در ماه‌های پیش‌رو، بازده اوراق قرضه دو ساله آمریکا که منعکس‌کننده انتظارات نرخ بهره است، روز گذشته (پنجشنبه) به 1208 درصد رسید که بالاترین حد دو سال اخیر بود؛ بازده بالاتر و افزایش نرخ‌های بهره، هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و جذابیت سرمایه‌گذاری در آن را کمتر می‌کند.

در همین حال هر گرم طلای 18 عیار در این هفته رشد 16 هزار تومانی را تجربه کرد و در انتهای هفته به یک میلیون و234 هزار تومان رسید. هر مثقال طلای 17 عیار که مبنای معاملات بازار طلا است نیز طی یک هفته اخیر با افزایش 73 هزار تومانی در معاملات پایانی هفتگی بازار پنج میلیون و 346 هزار تومان داد و ستد شد.

در بازار سکه نیز با کاهش تقاضا، فاصله قیمتی سکه طرح جدید و طرح قدیم به حداقل رسید. در همین حال حباب سکه نیز با کاهش قابل توجه به حدود 130 هزار تومان در حال حاضر رسیده است.

در هفته‌ای که گذشت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد 50 هزار تومانی 12 میلیون و 200 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با افزایش 150 هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته 12 میلیون و 150 هزار تومان در آخرین معاملات پایانی هفته عرضه شد.

نیم سکه نیز طی یک هفته اخیر با رشد 80 هزار تومانی شش میلیون و 780 هزار تومان و ربع سکه بدون تغییر سه میلیون و 800 هزار تومان در  معاملات پایانی هفته تعیین قیمت شدند. سکه گرمی نیز با رشد جزيی 20 هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته، در پایان هفته دو میلیون و 320 هزار تومان معامله شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد