افزایش ارزش معاملات بورس در گروی شاخص 1.6 میلیون واحدی

افزایش ارزش معاملات بورس در گروی شاخص 1.6 میلیون واحدی

کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد تا اطلاع ثانوی ارزش معاملات خرد با نزدیک شدن به مبلغ 8 هزار میلیارد تومان، روند کاهشی به خود بگیرد.

بهرنگ شادرو کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که، ارزش معاملات بورس در طول یکسال اخیر چه تغییراتی داشته است؟ اظهار کرد: اوج ارزش معاملات بازار سرمایه، اواسط مرداد 99 بوده است. در آن مقطع زمانی حجم معاملات روزانه به 30 هزار میلیارد تومان می‌رسید. بعد از آن، به مرور ارزش معاملات کاهش یافت و یک روند نزولی (خط مشکی روی نمودار) شکل گرفت.

بیشتر بخوانید

  •  دارویی‌ها در دوراهی صعود یا سقوطی بزرگ!

او بیان کرد: تا مرداد ماه سال 99 قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها به شدت افزایش یافته بود که پس از آن اوج چشمگیر، اصلاح قیمت‌ها آغاز شد و به تبع با کاهش قیمت سهام، ارزش معاملات نیز کاهش یافت. از طرفی نرخ ارز نیز در آن مقطع از حدود 30 هزار تومان تا 20 هزار تومان افت نمود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اما از اواخر فروردین 1400 مجددا شاخص کل یک روند صعودی جدید را آغاز کرد و ارزش معاملات افزایش یافت تا اینکه مجدد به خط روند و کانال نزولی مشکی رنگ مشخص شده روی نمودار رسید و متوقف شد.

او گفت: با توجه به رشد خوب بسیاری از سهم‌های بنیادی بازار، مجددا در تاریخ 10 شهریور اصلاح و افت ارزش معاملات در بازار سرمایه آغاز شد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، در چند هفته اخیر ارزش معاملات خرد به چه میزان بوده است؟، اظهار کرد: در 28 روز معاملاتی گذشته به علت اینکه بسیاری از نمادهای بورسی نیاز به اصلاح قیمتی داشتند و قیمت سهم‌شان کاهش یافت، ارزش معاملات نیز افت کرد. تا اینکه از روز معاملاتی اخیر، روی خط روند سبز رنگ (نقطه شماره 1 روی نمودار) بازار با افزایش تقاضا مواجه گردید. طبیعی است خط روند قرمز رنگ برای ارزش معاملات نقش مقاومتی را بازی کند (نقطه شماره 2 روی نمودار).

او بیان کرد: اما به نظر می‌رسد تا اطلاع ثانوی ارزش معاملات محصور بین این دو خط روند بوده و مجددا با نزدیک شدن این رقم به 8 هزار میلیارد تومان، دوباره شاهد کاهش این عدد باشیم. مشخصا هرگونه ورود ارزش معاملات به کانال قرمز رنگ می‌تواند خبر خوبی برای بازار باشد.

شادرو در خصوص پیش بینی خود از میزان ارزش معاملات در آینده اظهار کرد: با نزدیک شدن شاخص به سقف یک میلیون و 600 هزار واحد، شاهد افزایش ارزش معاملات خواهیم بود و درصورت شکست این عدد، احتمالا در نمودار ارزش معاملات نیز شاهد شکست روند نزولی مشکی رنگ خواهیم. در غیر این صورت، ارزش معاملات در محدوده 5 تا 8 هزار میلیارد تومان در نوسان خواهد بود تا تکلیف و جهت کلی بازار سرمایه مشخص شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد