ابزار تشویقی سازمان بورس برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

ابزار تشویقی سازمان بورس برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

سازمان بورس تلاش دارد تا مشوقی را برای ترویج سرمایه گذاری غیرمستقیم در نظر بگیرد که در این راستا تصمیم به اجرایی کردن عرضه اولیه به روش ترکیبی گرفت.

سان الله قلی، مدیر عامل سبدگردان آبان با بیان مطلب فوق در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به جزییات دقیق روش عرضه اولیه به صورت ترکیبی اشاره کرد و گفت: در این روش به منظور تشویق سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری به صورت غیرمستقیم، سهمیه ای اضافه به صندوق های سرمایه گذاری تعلق گرفته است.

وی اظهار داشت: در گذشته هر کد فقط دارای یک سهمیه بود که می توانست آن را از طریق کارگزار در عرضه های اولیه دریافت کند.

الله قلی با تاکید بر اینکه همیشه در عرضه های اولیه شرکت بورس و فرابورس تعیین کننده میزان سهمیه ای بودند که به سهامداران تعلق می گرفت، گفت: اکنون یکی از مسایل قابل اهمیت در روش جدید عرضه اولیه، نحوه سهام اختصاص یافته به هر صندوق است که می تواند مزایایی را از این طریق برای مشارکت کنندگان در عرضه اولیه به همراه داشته باشد.

الله قلی با تاکید بر اینکه بارها سرمایه گذاران را به منظور کاهش ضرر و زیان های احتمالی تشویق به سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار کرده ایم، خاطرنشان کرد: سازمان بورس تلاش دارد تا مشوقی را برای ترویج سرمایه گذاری غیرمستقیم در نظر بگیرد که در این راستا تصمیم به اجرایی کردن عرضه اولیه به روش ترکیبی گرفت.

مدیر عامل سبدگردان آبان اظهار داشت: سرمایه گذاران در روش عرضه اولیه قدیم می توانستند قیمتی را وارد کنند و قیمت در عرضه اولیه براساس مکانیزم حراج کشف می شد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع که برخی گمان می کنند عرضه اولیه باید به طور حتم سودآور باشد و باید با نرخی عرضه شوند که مردم در صف قرار بگیرند، روش چندان مناسبی نیست زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا سهام به حالت شناور برسد.

الله قلی تاکید کرد: زمانی که سهمی قرار است وارد بازار شود باید براساس مکانیزمی معقول کشف نرخ شود و سهام مدنظر هم روز بعد از عرضه اولیه به صورت عادی مورد معامله قرار بگیرد.

مدیر عامل سبدگردان آبان ادامه داد: اکنون صندوق های سرمایه گذاری در روش جدید عرضه اولیه نقش چندانی را در قیمت سازی ندارند که بتوانند کشف نرخ کنند زیرا قیمت از قبل مشخص شده است.

وی به شبهات ایجاد شده درخصوص وجود تبعیض برای تخصیص سهام بین سهامداران اشاره کرد و گفت: میزان سهام در عرضه های اولیه به روش های قدیم به حدی کوچک بود که فرآیندها به صورت شفاف صورت نمی گرفت، با توجه به چنین وضعیتی می توان اعلام کرد که عرضه اولیه به روش ترکیبی بهتر از روش های گذشته است.

الله قلی تاکید کرد: در روش جدید عرضه اولیه این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که عرضه اولیه به چه صورتی انجام می شود تا صف خرید بر روی سهام ایجاد شود.

مدیر عامل سبدگردان آبان اظهار داشت: اینکه گفته می شود در عرضه اولیه به روش جدید زمینه ایجاد رانت برای برخی از گروه ها فراهم می شود، صحت ندارد اما بهتر است در دستورالعمل جدید عرضه اولیه، تغییراتی در کشف قیمت صورت بگیرد.

*خبرنگار: دنیا زنوزی

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارايه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان ورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد