‌امکان افزایش سرمایه بانک‌های تخصصی با درآمد فروش سهام پتروشیمی خلیج فارس

‌امکان افزایش سرمایه بانک‌های تخصصی با درآمد فروش سهام پتروشیمی خلیج فارس

طبق قانون بودجه سال 1401 بانک مرکزی می‌تواند از محل فروش سهام شرکت‌های‌ دولتی تا سقف 35 هزار میلیارد تومان صرف افزایش سرمایه بانک‌های دولتی کند و با فروش سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس این امکان در سال جاری فراهم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از اقداماتی که موجب افزایش نرخ کفایت سرمایه بانک‌، بهبود وضعیت ترازنامه و افزایش قدرت وام‌دهی بانک‌ می‌شود، افزایش سرمایه است.

دولت در حال حاضر مالک 100 درصد از سهام بانک‌های ملی، کشاورزی، سپه، صنعت و معدن، توسعه صادرات و مسکن است و تقویت سرمایه این بانک‌ها به‌خصوص بانک‌های تخصصی از محل آورده نقدی بسیار ضروری است.

در بند د ماده 18 قانون بودجه سال 1401 به دولت اجازه داده شد با رعایت سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تا 35 هزار میلیارد تومان از درآمد فروش سهام شرکت‌های دولتی و همچنین اموال منقول و غیرمنقول را صرف افزایش سرمایه دولت در بانکهای دولتی کند.

روز دوشنبه هفته جاری معامله 12 درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به ارز 108 هزار میلیارد تومان به فروش رسید و طبق مقررات تعیین شده در مدت 20 روز کاری باید 30 درصد از ارزش معامله واریز شود. بنابراین دولت تا چند روز آینده حدود 32 هزار میلیارد تومان از این محل به دست خواهد آورد و طبق ظرفیت مشخص شده در قانون بودجه سال 1401، دولت می‌تواند همه یا بخشی از این درآمد را صرف افزایش سرمایه بانک‌های دولتی کند.

به گزارش فارس، یکی از روش‌های تامین مالی توسعه و طرح‌های که مدنظر دولت سیزدهم است، افزایش سرمایه بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های دولتی تخصصی است و قطعا افزایش نقدی 35 هزار میلیارد تومانی سرمایه این بانک‌ها در سال جاری جهش قابل توجهی در کفایت سرمایه، منابع و قدرت سرمایه‌گذاری و تسهیلات‌دهی این بانک‌ها به‌وجود می‌آورد.

پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد