رکود اقتصادی آلمان در پی موج جدید کرونا / بهبود اقتصادی پساکرونایی عملی خواهد شد؟

رکود اقتصادی آلمان در پی موج جدید کرونا / بهبود اقتصادی پساکرونایی عملی خواهد شد؟

به دلیل کمبود منابع و موجی از موارد جدید ابتلا به کرونا زمستان امسال آلمان در آستانه رکود اقتصادی قرار گرفته است. همچنین بسیاری از پیش‌بینی‌ها از اقتصاد سال آینده تغییر کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا در سه ماهه آخر امسال نسبت به سه ماهه سوم 0/5 درصد افت خواهد داشت. و در سه ماهه اول سال 2022 هم راکد خواهد بود. زمانی رکود در یک اقتصاد ثبت خواهد شد که برای شش ماه متوالی رشد اقتصادی آن منفی باشد.

به نقل از سی‌ان‌ان کمبود منابع و موج چهارم ویروس کرونا باعث شده است اقتصاد آلمان به شدت رو به رکود برود. همچنین بهبود اقتصادی پسا کرونایی که انتظار می‌رفت در سال 2022 اتفاق بیفتد هنوز محقق نشده است. انتظار می‌رفت که تابستان آینده با کاهش موارد ابتلا به کرونا و بهبود منابع، رشد اقتصادی اوج بگیرد اما شروع ضعیف سال جدید برای اقتصاد قدرتمند جهان گران تمام خواهد شد.

هفته گذشته آلمان در حالی که برای کنترل موج چهارم کرونا در این کشور تلاش می‌کرد، بیشترین موارد مرگ بر اثر کرونا را از ماه فوریه ثبت کرد. در اوایل همین ماه آلمان محدودیت‌های جدیدی اعمال کرده بود. برای مثال افراد واکسینه نشده فقط اجازه داشتند برای اقلام ضروری و فقط در سوپر مارکت‌ها و داروخانه‌ها حضور پیدا کنند.

تغییر پیش‌بینی‌ها برای سال آینده

مرکز تحقیقات اقتصادی آلمان پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی سال آینده به 3/7 درصد کاهش داد. این مرکز تحقیقات تورم را برای ادامه سال جاری 3/1 درصد و برای سال 2022، 3/3 درصد پیش‌بینی می‌کند. نرخ‌هایی که بسیار بیشتر از نرخ دو درصدی هستند که بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی می‌کرد. طبق این تحقیقات بعید است قیمت‌های مصرف کننده اجناس هم تا قبل از سال 2023 به حالت قبلی خود بازگردند. این دیگاه از آنجایی سرچشمه می‌گیرد که کشورهای مختلف برای موج جدید ابتلا به ویروس اومیکرون آماده می‌شوند. این مسيله می‌تواند بر زنجیره منابع جهانی فشار زیادی وارد کند. و بانک‌ها را مجبور کند تا درباره قطع حمایت خود از اقتصاد تجدید نظر کنند.

سازمان انرژی جهانی روز سه‌ شنبه هشدار داد که افزایش موارد ابتلا می‌تواند سرعت بازیابی منابع نفتی را کاهش دهد. این سازمان پیش‌بینی خود از تولیدات نفت سال 2021 و 2022 را به میزان صد هزار بشکه در روز کمتر کرد و گفت سفرهای هوایی و سوخت‌های هواپیما بیشترین تاثیر را از این مسيله خواهند گرفت.

قیمت نفت خام برنت به عنوان یک معیار جهانی از اوایل نوامبر امسال 10 دلار کاهش یافته به زیر 75 دلار به ازای هر بشکه رسیده است. اما با این حال ایالات متحده عربی بر این باور است که آسیب این مسيله بسیار کمتر از موج‌های قبلی ویروس بوده است.

این سازمان در گزارش ماه دسامبر خود بیان داشت که احتمالا اقدامات پیشگیرانه برای مهار ویروس کرونا، حداقل بخاطر کمپین‌های گسترده واکسیناسیون، تاثیر منفی کمتری بر اقتصاد خواهد داشت.

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی گرانی بنزین در آمریکا/ بحران نفت چقدر تاثیرگذار خواهد بود؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد