افزایش 1.5 تا 3.5 برابری تعرفه برق مشترکان پرمصرف

افزایش 1.5 تا 3.5 برابری تعرفه برق مشترکان پرمصرف

وزیر نیرو از افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف خانگی از ابتدای بهمن 1400 خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با اشاره به اینکه بخش کوچکی از مشترکان خانگی جزو مشترکان پرمصرف هستند، گفت: بخش عمده‌ای از مشترکان خانگی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند بنابراین مشمول این افزایش قیمت نخواهند شد.

وی با یادآوری اینکه هدف از اجرای این طرح که شب گذشته به تصویب هیيت وزیران رسیده کاهش مصرف برق در کشور است، افزود: الگوی مصرف برای ایام غیرگرم 200 کیلو وات‌ ساعت برای هر دوره و در فصول سرد 300 کیلو وات‌ ساعت در استان‌های غیر گرمسیری است که استفاده بیشتر از این الگو شامل افزایش قیمت‌ها خواهد شد. الگوی مصرف در استان‌های گرمسیری تا 3000 کیلو وات‌ ساعت تعیین شده است.

محرابیان با بیان اینکه قیمت‌ها براساس خرید تضمینی برق که 400 تومان است محاسبه خواهد شد، ادامه داد: در زمستان الگوی مصرف برای استان‌های غیر گرمسیری 200 کیلووات‌ساعت است، اگر مشترکی 100 کیلو وات‌ ساعت بیشتر استفاده کند تا 1.5 برابر یعنی 600 تومان، دوبرابر الگوی مصرف کیلو واتی 1000 تومان و سه‌برابر الگوی مصرف با قیمت هر کیلو وات‌ ساعت 1400 تومان محاسبه خواهد شد.

وی با تاکید به اینکه مشترکان پرمصرف باید تشویق شوند که میزان مصرف خود را به‌میزان الگوی مصرف کاهش دهند و البته صرفه‌جویی یک وظیفه ملی گفت: مشترکانی که خیلی پرمصرف هستند از یارانه بیشتری هم استفاده می‌کنند که این روند باید تغییر پیدا کند، زیرا برخی از این افراد یا مصارف خیلی بالایی دارند و یا به روش‌های غیرقانونی استخراج رمزارز انجام می‌دهند که این‌ها باید رعایت حقوق عامه را داشته باشند.

وزیر نیرو اضافه کرد: مشترکان درکی از میزان الگو ندارند و باید این مصارف به‌صورت دقیق تشریح شود، ما برای توضیح این موضوع برنامه داریم، زیرا 200 کیلو وات برای استفاده از همه وسایل برقی کافی است.

وی با اشاره به مشترکان کم‌مصرف و خوش‌مصرف که صرفه‌جویی می‌کنند، گفت: اگر مشترکان کمتر از الگوی مصرف برق مصرف کنند تشویق خواهند شد، همچنین مشترکان از طریق سامانه می‌توانند پله مصرف خود را مشخص کنند و براساس آن تشویق شوند.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد