طلای دست دوم بخریم یا نه؟

طلای دست دوم بخریم یا نه؟

طلا همواره به عنوان یک پس انداز و آینده نگری خانواده ها مطرح بوده است اما چند سالی است اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در کنار کارمزد و تورم و کاهش قدرت خرید مردم، موجب شده تا کسانی که قصد سرمایه گذاری خرد و درازمدت دارند به سمت طلای دست دوم روی بیاورند.

به گزارش تجارت‌نیوز، تا همین چند سال پیش طلا گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری خرد و کوچک به شمار می‌رفت، اما این روزها بیشتر مردم دیگر توان خرید، آن هم طلای نو را ندارند. با این وضعیت باید دید طلای دست دوم گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری محسب می‌شود یا نه؟

به نقل از ایران آنلاین، به باور خریداران طلای دست دوم، نه تنها ارزش پول حفظ می‌شود که موقع فروش روی هر گرم طلا ضرر و زیان کمتری متوجه آنها خواهد شد. این در حالی است که فعالان و اتحادیه صنف خرید و فروش طلا، خرید طلای دست دوم را توصیه نمی‌کنند اما می‌گویند منعی هم برای این نوع خرید و فروش وجود ندارد.

خرید و فروش طلای دست دوم چگونه است؟

حالا خرید طلای دست دوم به چه صورتی است؟ خریداران این نوع مصنوعات برای هر گرم طلا حدود 50 تا 100 هزار تومان باید بپردازند. به عنوان مثال، هنگام خرید طلایی با وزن 3 گرم به صورت نو، خریدار باید علاوه بر قیمت هر گرم طلا، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و همین‌طور کارمزد هر گرم (بسته به نوع طلا، کارمزد فرق دارد) بپردازد در صورتی که همین طلا را می‌توان بدون کارمزد و مالیات تنها با اضافه شدن نهایت 300 هزار تومان خرید. یعنی 100 هزار تومان بالای تابلو (اصطلاحی برای خرید طلای دست دوم). یعنی اگر طلا گرمی یک میلیون و 300 هزار تومان باشد خریدار، طلای دست دوم را هر گرم یک میلیون و 400 هزار تومان باید بپردازد. اما موقع فروش، دیگر از طلای دست دوم مالیات و کارمزدی کم نمی‌شود ولی طلافروشان طلا را حدود 20 تا 30 هزار تومان زیر قیمت تابلو می‌خرند که سود و زیان خریداران هم بسته به مدت زمان نگهداری طلا متفاوت خواهد بود.

خرید و فروش آزاد طلای دست دوم

گشتی در بازار طلافروشان خیابان کریمخان نشان می‌دهد که اگرتا پیش از این خرید و فروش طلای دست دوم تنها در کانال‌ها و فضای مجازی بوده اما اکنون تقریبا تمامی طلافروشان، طلای دست دوم برای فروش هم دارند. اما طلافروشان با گلایه از روند خرید و فروش می‌گویند: که دیگر مانند سابق نیست و مردم عادی و طبقه متوسط برای خرید طلا کمتر مراجعه می‌کنند و بیشتر عروس و دامادها یا متقاضیان طلای کارکرده مشتری‌های آنها هستند. چند طلافروش این راسته می‌گویند: بازار کساد است و مردم بیشتر برای مناسبت‌های خاص یا عروسی برای خرید طلا مراجعه می‌کنند.

آنها از همکارانی هم می‌گویند که مجبور به ترک این شغل یا جمع کردن مغازه‌ها و فعالیت در فضای مجازی با خرید و فروش طلای دست دوم یا طلای بدون کارمزد شده‌اند.

معامله طلای دست دوم آزاد است یا غیر قانونی؟

خرید و فروش طلای دست دوم البته در چند سال گذشته ممنوع و غیرقانونی اعلام شده بود که حالا نایب‌ريیس اتحادیه طلا و جواهر ممنوع بودن این نوع معامله را رد کرده و می‌گوید: نخریدن طلای دست دوم تنها توصیه بوده است. نایب‌ريیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌و‌گو با ایران آنلاین، با بیان اینکه خرید و فروش طلای دست دوم غیرقانونی نیست، گفت: این نوع خرید و فروش منع قانونی ندارد و صرفا توصیه شده که به دلایل متعدد و حفظ منافع خریداران از خرید طلاهای دست دوم خودداری شود. محمد کشتی‌آرای افزود: مصنوعات نو کنترل کیفیت و کد رهگیری دارند و به نفع خریدارن خواهد بود که طلای نو بخرند ولی خرید طلای دست دوم غیر قانونی نیست.

قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده

وی درباره آخرین وضعیت قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا با بیان اینکه این قانون قرار است از 13 دی ماه اجرایی شود، اظهار کرد: قانون 9 درصد مالیات ارزش افزوده، قبلا از کل فاکتور محاسبه و دریافت می‌شد ولی بر‌اساس قانون جدید، مالیات صرفا روی اجرت و ‌سود فروشنده محاسبه می‌شود.

این کارشناس حوزه طلا و جواهر ادامه داد: با اجرای قانون جدید، قیمت تمام شده مصنوعات طلا کاهش پیدا می‌کند و این خود مشوقی است برای خرید طلای نو به جای طلای دست دوم.

مطالعه بیشتر: خرید کدام سکه ریسک بیشتری دارد؟
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد