چالش جنجالی بین ایلان ماسک و خالق کاردانو

چالش جنجالی بین ایلان ماسک و خالق کاردانو

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس که اخیرا 9٫2 درصد از سهام توییتر را خریداری کرده و به بزرگترین...

ماسک ادعا می‌کند که این پیشنهاد را با هدف خصوصی کردن توییتر و دفاع از آزادی بیان، مطرح کرده است. وی همچنین اعلام کرده اگر این پیشنهادش مورد پذیرش قرار نگیرد، در مورد سهام فعلی خود تجدیدنظر خواهد کرد.

در این میان، چارلز هاسکینسون، خالق و بنیانگذار کاردانو هم گفته که اگر این پیشنهاد ماسک پذیرفته نشود، مایل است به او در ایجاد یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز کمک کند.

این پیشنهادات با واکنش‌های بسیاری از سوی اعضای جامعه مواجه شده است. داگلاس هورن، معمار ارشد بلاکچین Telos، به شوخی گفته که این پروژه تا سال 2035 تکمیل خواهد شد. همچنین، با توجه به چالش‌های فنی متعددی که برنامه‌های ساخته شده بر روی پلتفرم کاردانو با آنها مواجهند، برخی از کاربران به شوخی می‌گویند که این شبکه تنها می‌تواند 10 پیام را در هر دقیقه ارسال کند.

برخی از کاربران نیز این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا این پلتفرم فرضی فقط به کاردانو محدود خواهد شد یا خیر؟ هاسکینسون در پاسخ به سوال گفته که این پلتفرم به صورت بین زنجیره‌ای با بیت ‌کوین، کاردانو و دوج کوین، سازگار خواهد بود و به ‌طور پیش‌فرض از این شبکه‌ها پشتیبانی خواهد کرد. با این حال، کاربران با این پاسخ هم قانع نشدند و ادعا کردند که محدود شدن به تنها سه بلاکچین، برای تجربه یک شبکه اجتماعی کاملا غیرمتمرکز کافی نیست.

در این میان، جکسون پالمر، هم‌بنیانگذار دوج کوین، ماسک را به دلیل تلاشش برای تصرف خصمانه توییتر مورد انتقاد قرار داده است. این پیشنهاد ماسک توسط ولید بن طلال آل سعود، شاهزاده سعودی نیز که یکی از سهام‌داران بزرگ توییتر است، رد شد.

کسانی که مخالف ماسک هستند، استدلال می‌کنند که او ناجی آزادی بیان نیست و هدف اصلی او، گرفتن انتقام از کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده است. این کمیسیون پیش‌تر با این ادعا که توییت‌های ماسک باعث گمراهی سرمایه‌گذاران می‌شود، تحقیقاتی را علیه او آغاز کرده بود.

در این میان اما، برخی از غول‌های صنعت کریپتو ایده غیرمتمرکزسازی توییتر را پذیرفته‌اند. در همین راستا، سم بنکمن-فرید، مدیرعامل صرافی FTX، می‌گوید که در این صورت، این پلتفرم می‌تواند امکان ارسال توییت‌های رمزگذاری شده روی زنجیره را برای کاربران فراهم کند. از طرفی، جاستین سان، بنیانگذار TRON نیز ضمن موافقت با برنامه‌های ماسک، اعلام کرده که حاضر است برای خرید و خصوصی‌سازی توییتر، به ازای هر سهم این شرکت 60 دلار بپردازد.

در همین حال، به نظر می‌رسد که توییتر تصمیمی برای پذیرش پیشنهاد ماسک ندارد. این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که تا یک سال آینده از استراتژی موسوم به قرص سمی (poison pill) استفاده خواهد کرد تا جلوی تصاحب تهاجمی این شرکت را بگیرد.

حال، باید منتظر ماند و دید که آیا ماسک پیشنهاد ایجاد پلتفرم جایگزین با همکاری هاسکینسون را می‌پذیرد یا خیر.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد