وحشت سرمایه گذاران از بازارهای سهام علیرغم روند صعودی 2021 / نگاهی به آینده بازارهای سهام

وحشت سرمایه گذاران از بازارهای سهام علیرغم روند صعودی 2021 / نگاهی به آینده بازارهای سهام

دو شاخص داو جونز و اس‌اندپی500 از ابتدای سال 2021 حدود 15 درصد رشد داشته و تنها یک درصد با بالاترین رکورد تاریخی خود فاصله دارند. اما همانطور که روند بازار در روز...

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ شاخص فیر اند گرید سی‌ان‌ان CNN Business Fear & Greed که هفت معیار مختلف احساسات در بازار را مورد بررسی قرار می‌دهد، نشانه‌هایی از ترس شدید بروز داده است. چهار مورد از هفت مورد بررسی شده در این شاخص روند نزولی داشته‌اند.

در حالی که تقاضا برای اوراق بهادار روند افزایشی در پیش گرفته و همین مساله موجب عقب نشینی اوراق قرضه ده ساله دولتی تا محدوده 1.3 درصدی شده آن هم در حالی که بازده اوراق تا مارس 2021 حتی تا 1.75 درصد هم پیش رفته بود. 

سرمایه‌گذاران همچنین به گزینه‌های متفاوت دیگری هم فکر می‌کنند، قراردادهایی که به آنها حق فروش سهام و سایر دارایی‌ها را با قیمت مشخص می‌دهد. تعداد شرکت‌هایی که سهم آنها به پایین‌ترین سطح در 52 هفته گذشته رسیده در برابر شرکت‌هایی که سهم آنها رشد کرده، رو به افزایش است و حجم معاملات نزولی سهام نیز بالاتر از حجم سهام‌هایی است که روند افزایشی داشته است. با این حال سود قابل توجه فانگ شامل پنج شرکت محبوب آمریکایی در زمینه فناوری –فیس بوک، آمازون، اپل، نتفلیکس و آلفابت- علیرغم این روند به رونق گسترده‌تر بازار کمک کرده است.

کمی نگرانی ضروری است

دلایل زیادی برای نگرانی سرمایه‌گذاران وجود دارد. حتی اگر اقتصاد و درآمد شرکت‌ها نسبت به روندی که در فصل بهار در پیش گرفته بود کاهش یافته باشد، ناشی از شیوع نوع دلتای ویروس کروناست که از ابتدای تابستان بسیاری از کشورها را درگیر خود کرده است.

همچنین علايم متناقضی در مورد روند بهبود اقتصادی وجود دارد. دولت آمریکا روز جمعه گزارش داده که جهش قابل توجهی در خرده فروشی ماه ژوين به ثبت رسیده اما گزارش دیگری در همان روز بیانگر کاهش قابل توجه در اعتماد مصرف کننده در یک ماهه ژوين بوده است. افزایش مداوم قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی زنگ هشدار تورم را به صدا درآورده است.

هنوز هم برخی از کارشناسان بازار بر این باورند که این یک نگرانی و تردید ضروری است. جمله مشهوری در وال استریت وجود دارد مبنی بر اینکه سهام از دیوار نگرانی بالا می‌رود، به این مفهوم که در وضعیت رشد بازار حتی در شرایطی که نگرانی‌های قانونی وجود داشته باشد، وضعیت مطلوب خواهد بود. عدم وجود چنین نگرانی‌هایی می‌تواند منجر به حدس و گمان بیش از حد و شکل‌گیری حباب در بازار شود. 

کلی بوگدانوا نایب رییس گروه مشاوره مدیریت ثروت RBC در این باره توضیح داد: بعد از تزلزل در اقتصاد و بازار، ترس طولانی مدت امری غیرعادی نیست. برای اینکه سرمایه‌گذاران به رشد سهام از کف بازار عادت کنند مدت زمان زیادی نیاز است. من ترجیح می‌دهم تا ترس و نگرانی را بین مردم به جای احساس غرور کاذب از معاملات ببینم. 

حرکت بازارهای سهام در کمترین مقاومت سیر صعودی

همانطور که پیشتر هم اشاره شد ممکن است نیاز به آماده سازی سرمایه‌گذاران برای نوسانات بیشتر بازار در ماه‌های آینده باشد. اگرچه ممکن است پول آسان پیشتر در جریان افزایش ارزش سهام برای معامله‌گران به دست آمده باشد. 

بوگدانوا در این باره تصریح کرد: بازار در حال ورود به دوره گذار است و ما از این پس به جای رشد انفجاری شاهد یک قدم به جلو و یک قدم به عقب خواهیم بود. 

نگرانی‌ها طیفی شامل تورم و حتی واکنش فدرال رزرو به گران شدن قیمت‌ها را در برمی‌گیرد. اما افت اخیر در بازده اوراق قرضه ممکن است در واقع یک نشانه دلگرم کننده برای سرمایه‌گذاران باشد. اگر نگرانی بازار واقعا متوجه مساله تورم بود، باید روند افزایشی بازده اوراق قرضه را در مقابل روند کاهشی شاهد می‌بودیم چرا که تورم معمولا منجر به افزایش نرخ بهره می‌شود و نه برعکس.

بنابراین به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران اوراق قرضه با جروم پاول رییس فدرال رزرو در رابطه با گذرا بودن روند کنونی تورم به شدت موافق هستند. استیو ویت استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری بوک فایننشال BOK Financial هم در این باره تاکید می‌کند که بازار اوراق قرضه این پیام را می‌دهد که نگرانی‌های تورمی دايمی نیستند.

همچنین باید به این واقعیت اشاره کرد که انتظارات حاکی از روند افزایشی درآمد شرکت‌هاست که این خود پیشگویی مثبتی برای بازارهای سهام به شمار می‌آید. 

بر اساس تحلیل فکت‌ست FactSet، تحلیل‌گران انتظار دارند که سود درآمد شرکت‌ها نسبت به سال گذشته در سه ماهه سوم افزایش 24 درصدی و در سه ماهه چهارم حدود 19 درصد افزایش داشته باشد. انتظارات حاکی از آن است که رشد درآمد شرکت‌ها در سال آینده تا حدودی متوقف خواهد شد اما تحلیل‌گران همچنان پیش بینی افزایش 11 درصدی درآمد را برای سال 2022 دارند. 

افزون بر این بسیاری از شرکت‌ها در حال افزایش دستمزدها برای بازگشت بخش بیشتری از نیروی کار خود به شرکت‌ها هستند و بر همین اساس می‌توان ارزیابی کرد که سود شرکت‌ها نیز افزایش خواهد یافت. 

ویت خاطرنشان کرد: این فرصت برای شرکت‌ها وجود دارد که هزینه‌های بیشتری برای کارگران بپردازند اما حاشیه سود آنها تحت تاثیر قرار نگیرد. ما در آینده شاهد رشد مداوم درآمد خواهیم بود و این مرحله قرار است از یک انگیزه برای بهبودی تبدیل به یک مرحله برای گسترش بخش خصوصی شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد