قیمت لیر امروز ارزان شد/ روند نزولی لیر ادامه دارد؟

قیمت لیر امروز ارزان شد/ روند نزولی لیر ادامه دارد؟

قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه روند نزولی را پشت سر گذاشت و این ارز با افت 3٫75 درصدی به دو هزار و 400 تومان رسید. آیا قیمت لیر افزایش پیدا می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز چهارشنبه هشت دی ماه قیمت لیر با دو هزار و 490 تومان بازگشایی شد، در میانه معاملات به دو هزار و 450 تومان رسید. در نهایت با 3٫7 درصد نزول در یک روز روی قیمت دو هزار و 400 تومان ایستاد.

همچنین قیمت پول ملی ترکیه نسبت به روز گذشته 90 تومان کاهش داشته است.

نرخ لیر ترکیه در روز 9 آذر ماه سال جاری با قیمت دو هزار و 900 تومان معامله شد و امروز یعنی یک ماه پس از نوسان‌های عمده به قیمت دو هزار و 400 تومان رسیده است.

قیمت لیر ترکیه در روز مشابه شش ماه گذشته، یعنی 9 تیر سال جاری با رقم دو هزار و 930 تومان معامله شد که در مقایسه با امروز هشت دی کاهش 18٫08 درصدی داشته که معادل 530 تومان است.

قیمت 4 هزار تومانی لیر

بالاترین قیمت لیر نیز در یک سال گذشته مربوط به 27 مهر سال 99 می‌شود که با قیمت 4 هزار و 119 تومان معامله شد.

وزیر دارایی ترکیه روز پنج‌شنبه هفته گذشته در مصاحبه با شبکه ان‌تی‌وی مطرح کرده بود: «ترکیه از همه ابزارهایی که در اختیار دارد به شکل مثبتی استفاده می‌کند.»

ذخایر خارجی بانک مرکزی ترکیه تا روز 17 دسامبر به 12٫2 میلیارد دلار در مقایسه با 21٫2 میلیارد دلار در هفته گذشته خود نزول کرده بود که خبر از مداخلات ارزی می‌دهد.

هاکام کارا، اقتصاددان ارشد سابق بانک مرکزی ترکیه در توییتر خود نوشت: «فروش ارز خارجی بانک مرکزی ماه میلادی جاری به 17 تا 20 میلیارد دلار بالغ شد که شامل سه میلیارد دلار در روز چهارشنبه بود اما مشخص نیست این ارز چگونه مصرف شده است.»

بر اساس گزارش منتشر شده در رویترز «بانک مرکزی ترکیه تحت فشار اردوغان، نرخ بهره خود را از ماه سپتامبر 500 واحد کاهش داد و به 14 درصد رساند؛ درحالی که نرخ تورم به بیش 21 رسیده است.» حالا پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های سال آینده به علت کاهش ارزش لیر افزایش بیشتری پیدا می‌کند و نرخ تورم به بیش از 30 درصد می‌رسد.»

مطالعه بیشتر: 4 میلیارد دلار سرمایه ایرانی در جیب ترکیه

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد