هزینه بیت‌کوین چینی‌ها از جیب مردم؟! / قطع برق سرنخ گرانی از خیار تا سیمان!

هزینه بیت‌کوین چینی‌ها از جیب مردم؟! / قطع برق سرنخ گرانی از خیار تا سیمان!

هزینه قطع برق به جیب مردم تحمیل شد و حالا سرنخ گرانی برخی کالاها از خیار تا سیمان به این ماجرا رسیده است. قطع زمستانه برق که در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده، این شايبه را مطرح کرد که مزارع استخراج بیت‌کوین چینی‌ها در ایران، عامل قطع برق بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز خیار در بازار تهران به 20 هزار تومان رسید. هرکیلوگرم خیار در دی ماه فقط حدود 7 هزار تومان قیمت داشت و حالا بهای این کالا با جهش سه برابری مواجه شده است.

مصطفی دارایی‌نژاد، دبیر اتحادیه بارفروشان میوه به تجارت‌نیوز گفته بود که علت جهش قیمت خیار سرمازدگی محصولات گلخانه‌ای و کمبود در بازار است و رضا نورانی، ريیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت گرانی خیار را سرمازدگی جالیزهای خیار در جیرفت کرمان دانسته و به ایسنا توضیح داده است که معمولا در زمستان جیرفت کرمان مرکز تولید خیار بوته‌ای، جالیزی و گلخانه‌ای است که سرما باعث کاهش تولید شد.

در این میان بسیاری از کشاورزان با اشاره با قطع برق و گاز گلخانه‌ها آن را عامل سرمازدگی محصولات‌شان می‌دانند اما قطع برق فقط دامن کشاورزان را نگرفته است و در هفته‌های گذشته برق بسیاری از شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌ها هم قطع شد.

گرانی و کمبود کالا آثار قطع برق

صابر پرنیان، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی تهران با اشاره به نقش استخراج بیت‌کوین در قطع برق گفته بود که قطع برق دو هزار و 300 واحد صنعتی بدون اطلاع قبلی اتفاق افتاده و این موضوع خسارت‌های زیادی به خطوط تولید وارد کرده و محصولات و مواد اولیه را از بین برده است.

در همین زمینه محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور هم به ایلنا گفته بود که تاثیر قطعی برق در صنایع غذایی خیلی سریع خود را نشان می‌دهد و بازار حداکثر تا چند هفته بعد با کمبود و گرانی محصولات روبه‌رو می‌شود.

علاوه بر صنایع غذایی، تولیدکنندگان سایر کالاها هم از تاثیر قطع برق در افزایش قیمت کالا گفته‌اند. به عنوان نمونه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان به مهر گفته است گاز صنایع سیمان از 23 آذر قطع شد و تا جایگزین شدن مازوت، فرآیند طولانی شد.

هرچند ما از موجودی کلینکر خود استفاده کردیم اما متاسفانه ناگهان برق کارخانجات هم قطع شد و عملا آسیاب کارخانه‌ها از کار افتاد و کوره‌ها غیرفعال شدند؛ به همین دلیل نتوانستیم طبق برنامه، سیمان تولید و توزیع کنیم و همین مساله باعث افزایش قیمت سیمان شده است.

در این میان شرکت برق اعلام کرد که به دلیل کمبود گاز، تامین سوخت نیروگاه‌های برق با مشکل مواجه شده و تولید برق کاهش داشته است. هرچند که شرکت ملی گاز این ادعا را رد کرد اما با وجود کمبود برق و خاموشی معابر شهری رضا اردکانیان، وزیر نیرو خبر داده بود که صادرات برق به عراق از سر گرفته شده است!

مزارع بیت‌کوین لهستان، هند و ترکیه در ایران

برخی دیگر از متولیان هم از نقش مزارع بزرگ استخراج بیت‌کوین در قطع برق خبر دادند. مزارعی که گفته می‌شود بزرگترین‌شان متعلق به چینی‌هاست. به گزارش رکنا ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران هم گفته بود که استخراج بیت‌کوین عامل قطع برق است و باید به مردم اطلاع‌رسانی شود که این کار برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی ضروری است.

از آن سمت مجیدرضا حریری، رییس اتاق ایران و چین به تحلیل بازار گفته است که چرا باید فقط نام چینی‌ها مطرح شود و از مزارع بیت‌کوین لهستانی‌ها، هندی‌ها و ترکیه‌ای‌ها در ایران حرفی زده نمی‌شود؟

او همچنین گفته است که صادرات برق با فروش برق صادراتی به مزارع بیت‌کوین تفاوتی ندارد و باید از وزارت نیرو پرسید که چرا با وجود کمبود برق، صادرات انجام می‌دهد؟

مطالعه گزارش قطع برق خیار را 20 هزار تومان کرد! پیشنهاد می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد