عقب‌نشینی 1365 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار از 7 هزار میلیارد تومان گذشت

عقب‌نشینی 1365 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار از 7 هزار میلیارد تومان گذشت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با عقب‌نشینی 1365 واحد روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران که دیروز با ورود نهادهای حقوقی به خرید سهام، بازار مثبت شده بود، شاخص کل بازار امروز روند منفی گرفته و در پایان معاملات با 1365 واحد کاهش به رقم یک میلیون و 243 هزار و 191 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با 811 واحد کاهش به رقم 434 هزار و 433 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار به بیش از 4 میلیون و 965 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 4.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 374 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 923 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 0.11 درصد کاهش یافت، همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 0.19 درصد کاهش یافتند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

شاخص آزاد شناور 0.25 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 0.26 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 0.8 درصد تقویت شد.

امروز نمادهای شستا، چادرملو و گل‌گهر بیشترین اثر تقویتی در شاخص کل بورس را داشتند و در جهت دیگر نماد ملی مس ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس،‌پالایش نفت تهران بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پر تراکنش در بورس شامل شستا، دارویی برکت، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، پالایش نفت اصفهان،‌ ایران‌خودرو و سایپا بوده‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل در پایان معاملات 11 واحد رشد کرده و به رقم 17 هزار و 951 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 220 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بیش از 510 میلیون ورقه اوراق بهادار و سهام در قالب 95 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 315 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز نمادهای فولاد هرمزگان،‌ آریا ساسول، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر را شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای ذوب‌آهن‌ و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهش در شاخص فرابورس را داشته است.

نمادهای پرتراکنش شامل پلیمر آریاساسول، نیروی برق دماوند، توسعه مسیر برق گیلان، لاستیک یزد و صبا تامین بوده‌اند.

به گزارش فارس، گر چه در نشست ريیس سازمان بورس و شرکت‌های حقوقی بورسی مقرر شد با انتشار اوراق تا سقف 24 هزار میلیارد تومان برای خرید سهام استفاده شود و از بازار حمایت شود، اما به هر حال بازار باید روند طبیعی خود را طی کند و اگر بخواهیم رشد واقعی صورت گیرد، باید اقتصاد در صحنه عمل رشد کند. سرمایه‌گذاری واقعی بیشتر شود تا ارزش سهام در بورس رونق پیدا کند.


وضعیت امروز پالایش یکم

قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری پالایش یکم که روز اول به مردم 10 هزار تومان به مردم فروخته شده بود، امروز با گذشت 6 ماه با 27 درصد زیان به 7310 تومان رسیده است.دولت قول داده بود مردم در خرید واحدهای پالایشی از سود برخوردار شوند.

به هر حال بازار سرمایه در ایران تبدیل به یک بازار مردمی با حدود 60 میلیون عضو شده است که بهترین فرصت برای تقویت پس‌انداز ملی، سرمایه‌گذاری تولیدی و رشد اقتصادی فراهم شده و باید مسوولان کشور برای تشویق مردم به ماندن در بورس موانع پیش راه سرمایه‌گذاری را برطرف کنند تا هم سودی عاید سرمایه‌گذاران بورسی شود و هم رشد اقتصادی برای کشور به ارمغان بیاورد.

همچنین انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت نیز از 28 اردیبهشت شروع می‌شود و هر چه تعداد مشارکت‌کنندگان در این انتخابات بیشتر شود انتظار می‌رود نمایندگان واقعی سهامداران در این شرکت‌ها قرار گیرند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد