کدام شرکت‌ها شانس عرضه اولیه در سال 99 را دارند؟

کدام شرکت‌ها شانس عرضه اولیه در سال 99 را دارند؟

آخرین عرضه اولیه سال 99 تا به اینجا به اسم اپال به ثبت رسیده است. عرضه اولیه‌ای که به نوعی به نماد اعتراض سهامداران به اوضاع بازار و فروش‌های پایان ناپذیر تبدیل شد و این موضوع از میزان مشارکت مشخص بود. در 22 روز مانده به پایان سال 99 کدام نماد‌ها شانس عرضه اولیه دارند؟

امروز 8 اسفند 99 می‌باشد و تنها 22 روز دیگر تا پایان سال جاری باقی مانده است. سالی که قرار بود هر هفته آن شاهد یک عرضه اولیه باشیم و در نیمه اول امسال تقریبا این اتفاق افتاد، اما با برگشت ورق بازار و آغاز دوران اصلاح ترمز عرضه اولیه‌ ها کشیده شد به طوری که در نیمه دوم سال تنها 6 عرضه اولیه انجام شد.

به گزارش نبض بورس، در نیمه سال دوم عرضه اولیه نماد‌های چخزر، وکبهمن، بوعلی، سپیدار، کزغال و اپال انجام شد. اپال آخرین عرضه اولیه سال 99 بود که به نوعی نشان دهنده اعتراض سهامداران به وضعیت بازار نیز بود. میزان مشارکت در عرضه اولیه‌ ها در نماد اپال به پایین‌ترین حد در سال 99 رسید.

خبر‌های منتشر شده بیانگر آن بود که میزان مشارکت در عرضه اولیه اپال تنها 2٫7 میلیون نفر بوده است و این در حالی است که میزان مشارکت در عرضه اولیه‌ ها به 5.5 میلیون نفر هم رسیده بود.

 

عرضه اولیه اپال نشان داد که مسيولین دیگر توجهی به شرایط بازار جهت عرضه اولیه ‌ها ندارند و حتی در دوران قرمزپوشی بازار هم احتمال عرضه اولیه وجود خواهد داشت.

امیر هامونی مدیر عامل شرکت فرابورس ایران طی مصاحبه‌ای در همین زمینه گفت: اکنون سه شرکت در مرحله عرضه اولیه هستند، اما براساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال شاهد عرضه اولیه حتمی دو شرکت در فرابورس خواهیم بود.

حالا پرسش این است که چه شرکت‌های دیگری شانس عرضه اولیه در روز‌های باقیمانده سال 99 را دارند؟

امیر هامونی هرچند اسمی از سه عرضه اولیه احتمالی نبرد، اما توضیح داد: تاکنون چند شرکت که جزو شرکت‌های دانش بنیان محسوب نمی‌شوند درخواست خود برای عرضه اولیه در فرابورس را ارايه کرده‌اند که به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت فعلی بازار اکنون بهترین زمان برای ورود این شرکت‌ها به فرابورس و انجام عرضه اولیه آن‌ها است.

در هفته اخیر دو نماد جدید مربوط به پتروشیمی اروند و شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی آریان کیمیا تک در بورس برای قرار گرفتن در لیست عرضه اولیه‌ها درج شدند.

بنابران تاکنون 5 نماد با توجه به صحبت‌های امیر هامونی و درج نماد شانس عرضه اولیه دارند و علاوه بر این 5 نماد، عرضه اولیه سرخابی‌ها هم در فهرست عرضه اولیه سال 99 می‌باشند که هنوز وضعیت آن‌ها مشخص نیست.

عرضه اولیه پتروشیمی الوند، شرکت پالایشی ستاره خلیج فارس، شرکت حمل و نقل ریلی رجا، شرکت تامین‌سرمایه تمدن، شرکت صنایع غذایی کورش، فروشگاه شهروند، روزنامه همشهری، هلدینگ سیمان غدیر و تپسی از مهمترین عرضه اولیه‌ های احتمالی امسال هستند که تاکنون گمانه‌هایی درباره آن‌ها منتشر شده و اسامی این نماد‌ها به عنوان عرضه اولیه امسال اعلام شده است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد