ضایعات محصولات کشاورزی با توسعه گلخانه‌ها کاهش یافت

ضایعات محصولات کشاورزی با توسعه گلخانه‌ها کاهش یافت

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور گفت: با اجرای طرح توسعه گلخانه‌های کشور، ضایعات محصولات کشاورزی کاهش یافته و به زیر یک درصد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، داریوش سالم‌پور در حاشیه افتتاح همزمان هفدهمین نمایشگاه‌های گلخانه و گل و گیاه در شیراز تصریح کرد: کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در گلخانه‌ها باعث افزایش کارایی تولید و بهینه کردن مصرف نهاده‌ها، آب، انرژی و سوخت در بخش گلخانه‌ها شده است.

وی با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته حدود 15 هزار هکتار به سطح گلخانه‌های فنی و اصولی کشور در قالب طرح توسعه گلخانه‌ها ذیل برنامه اقتصاد مقاومتی افزوده شده است، اظهار کرد: این میزان معادل 200 هزار هکتار تولید سبزی و صیفی در فضای باز است.

به گفته این مقام مسوول، با سطوح افزوده شده به سطح گلخانه‌های کشور، حدود 2 میلیارد مترمکعب در مصرف آب، با افزایش کارایی مصرف آن در محیط‌های کنترل شده گلخانه‌ای، صرفه‌جویی شده است.

سالم‌پور به موضوع ایجاد اشتغال پایدار به ویژه برای قشر جوان و تحصیل کرده در طرح توسعه گلخانه‌های کشور نیز پرداخت و افزود: در این حوزه دستاوردهای خوبی حاصل شده به نحوی که بیش از 150 هزار شغل مستقیم و پایدار ایجاد و دو تا سه برابر این میزان هم اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌ها و صنایع وابسته به آن موجب افزایش صادرات محصولات تولیدی و افزایش صادرات سازه و تجهیزات گلخانه‌ای و خدمات فنی مهندسی به خارج از کشور شده است، اضافه کرد: در صادرات این محصولات به کشورهای منطقه و حوزه آسیای میانه دستاوردهای خوبی حاصل شده به نحوی که ما از وارد کننده این تجهیزات به صادر کننده سازه و تجهیزات گلخانه‌ای تبدیل شدیم.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور با تاکید بر اینکه موفقیت‌ها به یمن تلاش‌های همکاران خوبمان در جهاد کشاورزی، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های گلخانه‌ساز عضو انجمن گلخانه‌سازان محقق شده است، گفت: پیش‌بینی ما این است که هر سال 200 تا 250 میلیون دلار صادرات سازه، تجهیزات گلخانه‌ای و خدمات وابسته فنی مهندسی داریم که رو به افزایش است.

سالم‌پور با اشاره به اینکه یکی از شیوه‌های توسعه محیط‌های کنترل شده و گلخانه‌ها ایجاد سایبان‌های باغات است، بیان کرد: این مبحث توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری، اقدام و اجرا است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور با بیان اینکه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی آی فارم شیراز در حوزه باغبانی، گل و گیاه و صنعت گلخانه‌سازی شروع به کار کرده است، تصریح کرد: این نمایشگاه نسبت به سال گذشته از نظر کمی و کیفی رشد بسیار خوبی دارد و استقبال قابل توجه‌ای از طرف بهره‌برداران، شرکت‌های دانش‌بنیان و همینطور مردم و بازدید کننده‌ها از آن شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه‌ها ارايه و عرضه آخرین دستاوردها و دانش فنی تولید شده توسط شرکت‌های داخلی و بسترسازی صادرات و فروش بهتر این محصولات است، افزود: این نمایشگاه‌ها در ارتقا و پیشرفت صنعت گلخانه‌های کشور تاثیر بسیار مثبتی خواهند داشت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد