عراق توسعه میدان نفتی اریدو را به شرکت روسی واگذار کرد

عراق توسعه میدان نفتی اریدو را به شرکت روسی واگذار کرد

عراق با امضای قراردادی توسعه میدان نفتی اریدو بزرگ‌ترین اکتشاف میدان نفتی در 20 سال گذشته در این کشور و بازاریابی نفت آن را به شرکت روسی «لوک اویل» واگذار کرد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از روسیا الیوم، شرکت نفتی روسی «لوک اویل» بزرگترین تولیدکننده خصوصی نفت در روسیه امروز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که موافقت شرکت نفت «ذی قار» عراق را برای درخواست بازاریابی ذخایر میدان «اریدو» در عراق کسب کرده است.

این شرکت روسی همچنین اعلام کرد که شرکت نفت ذی قار عراق با پیشنهاد اولیه روسیه در خصوص توسعه میدان نفتی اریدو در بلوک 10 جمهوری عراق، موافقت کرده است.

لوک اویل طرح توسعه میدان نفتی اریدو عراق، بزرگ‌ترین اکتشاف عراقی‌ها در 20 سال گذشته را یک سال پیش به وزارت نفت عراق ارايه داده بود.

در بیانیه شرکت روسی آمده است: لوک اویل اعلام کرد که از شرکت دولتی نفت ذی قار عراق برای درخواست بازاریابی ذخایر و و توسعه میدان نفتی اریدو در بلوک 10 در جمهوری عراق با مشارکت شرکت ژاپنی اینپکس است تاییدیه دریافت کرده است.

شرکت‌های لوک اویل روسیه و شرکت اینپکس جنوب عراق پس از کسب تاییدیه، قصد دارند اجرای طرح توسعه میدان اریدو را با سطح تولید 250 هزار بشکه در روز آغاز کنند.

کار اکتشاف نفت در بلوک 10 جنوب عراق در سال 2012 آغاز شد و پس از بررسی‌های لرزه‌ای دو و سه بعدی سه حلقه چاه اکتشافی و 6 حلقه چاه ارزیابی در آنجا حفر شد و در نتیجه آن میدان اریدو در سال 2016 با ذخایر تخمینی 12.9 میلیارد بشکه نفت کشف شد.

شرکت روسی لوک اویل در بیانیه خود تاکید کرد که این میدان یکی از بزرگترین اکتشافات نفتی عراق در بیست سال گذشته است.

میدان نفتی «غرب القرنه 2 » (قرنه غربی2)عراق هم توسط شرکت لوک‌اویل روسیه اداره می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی عراق (واع) نیز حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق امروز دوشنبه اعلام کرد که تولید برنامه ریزی شده برای میدان نفتی اریدو به 30 هزار بشکه در روز می‌رسد.

عبدالغنی طی نطقی در مراسم امضای اعلامیه تجاری و طرح توسعه میدان نفتی اریدو گفت: توسعه میدان نفتی اریدو که از پروژه‌های وعده داده شده بود، از اهمیت برخوردار است به نحوی که این وزارتخانه از مرحله فعالیت اکتشافی به مرحله تولید عملی رسیده است.

وی تاکید کرد که پیش‌بینی‌ها حاکی است که ذخیره نفت این میدان به بیش از 12 میلیارد و 900 میلیون بشکه نفت می‌رسد.

وزیر نفت عراق گفت: برنامه ریزی شده است که تولید میدان آریدو بر اساس برنامه توسعه فاز اول آن در سال 2025 به میانگین تولید 30 هزار بشکه در روز برسد و توسعه آن تا رسیدن به اوج تولید که 250 هزار بشکه نفت است ، ادامه یابد.

کمپانی لوک اویل یکی بزرگترین شرکت های بزرگ نفتی کشور روسیه است که دفتر مرکزی آن در شهر مسکو واقع شده است و در 50 کشور جهان فعالیت در زمینه استخراج نفت و کار همکاری می کند. به گفته انجمن مهندسی نفت، مجموع نفت استخراجی این شرکت شرکت در حال حاضر بالغ بر 19 میلیارد بشکه برآورد می‌شود، که از نظر مالکیت ذخایر اثبات شده نفت و گاز در میان شرکت‌ های غیر دولتی، پس از اکسان‌ موبیل، دومین شرکت بزرگ نفتی جهان، محسوب می‌شود.

پایان پیام/ ت 1669

آخرین اخبار بورس و اقتصاد