شرایط جدید تاسیس صرافی‌ها ابلاغ شد

شرایط جدید تاسیس صرافی‌ها ابلاغ شد

اصلاحیه «دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها» که در جلسه 28اردیبهشت شورای پول و اعتبار مطرح و به تصویب رسید ابلاغ شد.

خواندن 2 دقیقه

به گزارش بورس نیوز، در متن این دستورالعمل آمده: «حداقل مبلغ سرمایه به‌منظور تاسیس و فعالیت شرکت‌های صرافی وابسته به موسسات اعتباری و نیز شرکت‌های صرافی تضامنی در استان تهران و شهر‌های بزرگ شامل؛ اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرج، مشهد، قم و ارومیه، دویست و پنجاه میلیارد ریال تعیین‌شده است.»

همچنین در شرکت‌های صرافی وابسته به موسسات اعتباری، مجموع تعهدات مالی ناشی از حواله‌های صادره به مشتریان در هر زمان، حداکثر به میزان مبلغ مورد تعهد مندرج در تاییدیه هیات مدیره موسسه اعتباری مبنی بر ایفای کامل تعهدات مورداشاره توسط صرافی وابسته خواهد بود.

علاوه‌بر این، تاسیس شعبه توسط شرکت‌های صرافی وابسته به موسسات اعتباری در صورت تامین سرمایه برای تاسیس هر شعبه به میزان 75 درصد حداقل سرمایه موردنیاز برای تاسیس صرافی بر اساس محل استقرار شعبه، دارا بودن حداقل پنج سال سابقه فعالیت مجاز، تایید عملکرد صرافی توسط بانک مرکزی و با کسب مجوز از بانک مرکزی ممکن خواهد بود.

ایجاد باجه توسط شرکت‌های صرافی وابسته به موسسات اعتباری صرفا برای انجام عملیات خریدوفروش نقدی ارز به‌صورت موقت منوط به کسب موافقت بانک مرکزی، پیش‌بینی‌شده است. از دیگر اهم احکام مقرر در دستورالعمل مذکور آن‌که؛ ازاین‌پس تصدی سمت مدیرعامل در شرکت صرافی و تمدید دوره مسيولیت وی منوط به اخذ تایید‌یه صلاحیت از بانک مرکزی است.

ضمن آن‌که انجام هرگونه عملیات صرافی در بستر‌های معاملاتی برخط داخلی و استفاده از رمزارز‌های استخراج‌شده داخلی برای واردات، صرفا بر اساس ضوابط ابلاغی بانک مرکزی، امکان‌پذیر بوده و اعطای هرگونه تسهیلات توسط موسسات اعتباری به شرکت صرافی ممنوع است.

همچنین آن دسته از صرافی‌های موجود که مدت اعتبار اجازه‌نامه فعالیت آن‌ها بعد از تاریخ ابلاغ این بخشنامه منقضی می‌شود، حداکثر ظرف 2 سال مهلت‌دارند، شرایط خود را با مفاد دستورالعمل جدید تطبیق دهند.


  • بیشتر بخوانید:
قیمت بیت کوین زیر 36 هزار دلار رفت

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد