جزيیات جدید از رتبه بندی معلمان | معلمان گوش بزنگ باشند

جزيیات جدید از رتبه بندی معلمان | معلمان گوش بزنگ باشند

رضامراد صحرایی - گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش - در صفحه شخصی‌اش نوشت: در بعضی قسمت‌ها آیین‌نامه...
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طرح رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبه‌بندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود. مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال 94 با بار مالی 1300 میلیارد تومان اجرا شد. در ادامه آخرین خبر از رتبه بندی معلمان را می خوانیم. ريیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با پایان زمان قانونی دولت برای ابلاغ آيین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان از شهریور 1400 اجرایی می شود.ابراز امیدواری کرد تا با اختصاص اعتبار مورد نیاز، این تعداد مدارس دونوبته در استان سمنان جمع‌آوری و ساماندهی شود.

رضامراد صحرایی - گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش - در صفحه شخصی‌اش نوشت: در بعضی قسمت‌ها آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان به اصلاح نیاز دارد.

رضا مراد صحرایی نوشت: دولت مردمی سیزدهم با اجرای رتبه بندی گام بزرگی در تحول نظام آموزشی و کمک به معیشت معلمان برداشت. اعضای محترم کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در این مسیر همواره در کنار معلمان بوده اند.

وی با اشاره به اینکه البته در بعضی قسمت ها آیین نامه رتبه بندی نیاز به اصلاح دارد، ادامه داد: مثلا آن معلمی که می‌رود در  مناطق محروم و  کمتر توسعه یافته و آینده فرزندان این کشور را می‌سازد، کارش قابل قیاس با هیچ کس دیگری نیست. او را نباید با  مقاله و فرآورده های علمی از این  قبیل سنجید. او انسان‌سازی می‌کند و کارش با چنین معیارهایی قابل سنجش نیست.

گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در مورد رتبه بندی معلمان معتقدم که پس از پایان فرایند رتبه بندی و رسیدگی به اعتراضات، آیین نامه آن باید با ماموریت واقعی معلمان اصلاح شود وحتی اگر لازم شود قانون آن نیز پس از این اجرا بر اساس نقطه ضعف هایی که به دست می آید به کمک مجلس و کمیسیون آموزش مورد بازنگری قرار گیرد.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صحرایی با محمدباقر قالیباف - ريیس مجلس شورای اسلامی - دیدار و گفت‌وگو کرد. صحرایی در این دیدار به ارايه برنامه‌های خود برای تعالی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

برنامه‌های صحرایی که در ابعاد و بخش‌های متعدد از جمله محوریت دغدغه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری، اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، ارتقا و تعالی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، توجه به اهمیت و جایگاه مدرسه، معلم، خانواده، دانش‌آموز و... ارايه شد، به طور کلی و در مجموع مورد توجه ریاست مجلس قرار گرفت.

رییس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش گفت:دسته ‎بندی اعتراضات معلمان متفاوت است، به طوری که بعضی از همکاران نسبت به رتبه خود و بعضی هم نسبت به نحوه رسیدگی اعتراض دارند. بازنگری و رسیدگی به اعتراضات از امروز آغاز می‌شود و مدت زمان آن بستگی به نوع اعتراض صورت گرفته دارد.

ماجرای اعتبار رتبه‌بندی معلمان و صدور احکام

در این قانون رتبه‌های آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم پیش‌بینی شده است؛ هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید 460 امتیاز، مربی معلم 530 امتیاز، استادیار معلم 600 امتیاز، دانشیار معلم 750 امتیاز و استاد معلم 900 امتیاز کسب کند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار فارس می‌گوید: هدف اصلی رتبه‌بندی، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگی‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت است یعنی اگر رتبه‌بندی این سه را انجام ندهد، ماهیت خود را از دست خواهد داد و البته اصلاح نظام پرداخت هم چهارمین بند آن است که باید انجام شود و در حال حاضر به بند چهارم آن پرداخته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اعتبار رتبه‌بندی معلمان 38 هزار میلیارد تومان است. ريیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که اول باید همه احکام را صادر کنیم تا رقم نهایی از این 38 هزار میلیارد تومان بالاتر نرود و بعد پرداخت‌ها را آغاز کنیم. ممکن است اینگونه باشد یک تعدادی از معلمان، رتبه‌های بالاتر بگیرند اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد یعنب رتبه افراد را اعلام می‌کنیم اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم.

ماجرای جاماندگان

بنا بر گفته صادق ستاری‌فرد سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، قریب به 80 درصد از مشمولان، مزایای رتبه آموزشیار معلم و حدود 90 درصد از فرهنگیان، مزایای ترمیم حقوق را دریافت کرده‌اند.

ستاری‌فرد می‌گوید: برای معلمان مشمول احکام آموزشیار معلم صادر شده است که مزایای آن، 45 درصد مجموع حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل است که از از 31 شهریور 1400 اعمال شده اسد اما وجوه و معوقات در آبان امسال از اول فروردین 1401 به مدت 8 ماه پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون استخدام کشوری و قانون مدیریت خدمات کشوری، برای همکاران تابع صندوق بازنشستگی کشوری، مقرری ماه اول (افزایش حقوق نسبت به ماه قبل) از ترمیم حقوق و رتبه‌بندی کسر شده است و البته مقرری ماه اول در زمان واریز معوقات 1400 دیگر کسر نخواهد شد، ادامه می‌دهد: برای جاماندگان یعنی 20 درصد باقی مانده مشمولان رتبه‌بندی از جمله منتقل‌شدگان درون دستگاهی و بازنشستگان و 10 درصد باقی مانده ترمیم حقوق، احکام صادر و همزمان با حقوق آذرماه به همراه معوقات پرداخت می‌شود؛ جای نگرانی نیست قطعا در پرداختی بعدی همه مشمولان لحاظ خواهند شد.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، معوقات 1400 نیز پرداخت شود، اضافه می‌کند: با توجه به اینکه در چندماه گذشته علی الحسابی به میزان تقریبا 50 درصد از معادل ریالی رتبه آموزشیار معلم برای مدت 9 ماه (6 ماهه سال 1400 و 3 ماه 1401) واریز شده است، در فیش حقوقی این کسور تحت عنوان برگشت جبرانی منظور شده است‌

رتبه‌بندی معلمان به پایان سال نمی‌خورد

اعتبار رتبه بندی معلمان 38 همت(38 هزار میلیارد تومان) است. آقای میرکاظمی ريیس سازمان برنامه و بودجه  معتقد است که اول باید همه را احکام بزنیم تا رقم نهایی از این 38 همت بالاتر نرود و بعد پرداخت‌ها را آغاز کنیم. ممکن است اینگونه باشد که یک تعدادی از معلمان رتبه‌های بالاتر بگیرند اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد، یعنی رتبه‌اش را اعلام می‌کنیم اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم. 

 یعنی مابه‌التفاوت پرداخت نشده، دیون معلمان می‌شود؟

هنوز تصمیمی گرفته نشده چون اعلام شده است که در سقف تعیین شده باید پرداخت‌ها صورت گیرد. حالا نمی‌دانم دیون می‌شود یا نمی‌شود. ولی برای سال آینده باید بر اساس رتبه‌ای که معلمان استحقاقش را دارند، دریافتی داشته باشند و حقوق و مزایا پرداخت شود.

در آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان آمده است رتبه یکبار صادر شد و 5 سال بعد می‌توانید حکم جدید را صادر کنید. مصوبه‌ای را گرفتیم که بتوانیم علی‌الحساب به همکاران‌مان پرداخت کنیم تا یکی، دو ماه آینده که رتبه‌ برای آنها صادر می‌شود. ان‌شاءالله رتبه‌بندی معلمان به پایان سال نمی‌خورد. سامانه هم مشکلی ندارد اما در هر صورت باید به اولش یعنی کیفیت فرایند آموزش و پرورش، ارتقای شایستگی معلمان و رقابت تعلیم و تربیت برسیم.

تکلیف معلمان مهرآفرین چه می‌شود؟

 برای معلمان طرح مهرآفرین از قبل هم برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده بودیم و علی‌الحساب هم به آنها پرداخت کرده بودیم. از اول مهرماه برای مهرآفرینان پرداخت‌ها انجام می‌شود و آزمون هم ندارند. 

صادق ستاری فرد، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در نامه‌ای رسمی، جزيیات افزایش کارکنان آموزش و پرورش را اعلام کرده است.

 جزيیات ترمیم حقوق کارکنان آموزش و پرورش اعلام شد.

حقوق شاغلان دولت از ماه جاری افزایش می‌یابد؛ این افزایش براساس یک لایحه دولت است که در مجلس و شورای نگهبان به تصویب رسیده و از این ماه اجرایی می‌شود؛ شاغلان دولت مابه‌التفاوت مهرماه را نیز دریافت خواهند کرد.

صادق ستاری فرد، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در نامه‌ای رسمی، جزيیات افزایش کارکنان آموزش و پرورش را اعلام کرده است.

در این نامه آمده است: به موجب بند 1 قانون مذکور 3000 امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری با عنوان «ترمیم حقوق» به صورت ثابت در احکام کارگزینی آنان درج می‌شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد. کمک هزینه عايله‌مندی و اولاد تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به ترتیب پنجاه درصد (50%) و صددرصد (100%) افزایش می‌یابد. افزایش‌های فوق‌الذکر از مابه‌التفاوت جزء 1 بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 کل کشور، موضوع بند 5 مصوبه شماره 21487/ت59826هـ مورخ 15/2/1401 هیات محترم وزیران، منضم به بخشنامه شماره 11/710 مورخ 22/2/1401 (56.000.000) ریال) کسر نمی‌شود.

در ادامه این نامه می‌خوانیم: امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون، به کارگیری می‌شوند، نیز اعمال می‌گردد. بر اساس بند 9 قانون مذکور کلیه معلمان طرح مهرآفرین تحت شمول قانون رتبه بندی معلمان مصوب 15/12/1400 بدون برگزاری آزمون مجدد قرار می‌گیرند. افزایش‌های مذکور، علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره 12 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، از تاریخ 01/07/1401 اعمال می‌شود.  به استناد تبصره بند (1) قانون، علاوه بر افزایش‌های ذکر شده در بند (1)، حداکثر پانزده درصد (15%) به عنوان «فوق‌العاده جهش علمی بر مبنای عملکرد» به حقوق و مزایای مستمر اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاه‌های اجرایی اضافه می‌شود.

ريیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با استفاده از قانونی که اخیرا تصویب شد، مبالغ مربوط به معلمان مهرآفرین پرداخت و در دو ماه آینده رتبه‌های همه فرهنگیان تعیین خواهد شد.

کیومرث سرمدی‌واله اظهار کرد: فرایند تعلیم و تربیت را فرایندی چندبعدی می‌دانم که عناصر و منابع انسانی موثر در آن فقط به معلمان خلاصه نشده و از مدیر و معاونین مدارس تا حتی نیروی خدماتی مدرسه و حتما کادر اداری و ستادی در آموزش، دستیاران معلم محسوب می‌شوند.

وی افزود: هر کس که در فرایند تعلیم و تربیت نقش ایفا می‌کند باید در فرایند رتبه بندی یا معادل آن شامل افزایش دریافتی قرار بگیرد.

سرمدی واله با بیان اینکه ستادهای آموزش و پرورش به‌عنوان هسته‌های برنامه ریزی حتما باید انگیزه لازم را به عنوان بازوی اجرایی داشته باشند و دولت هم باید این امر را بپذیرد، خاطرنشان کرد: اگر چه دارای محدودیت منابع هستیم اما در این زمینه هر میزان هزینه شود سرمایه گذاری پرسود و مطمين خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش رکن رکین توسعه جامعه بوده و باید با دید حاکمیتی و با رویکردهای نو به دنبال بهبود فرآیندهای آموزش بود، خاطر نشان کرد: رتبه بندی معلمان در مجلس تصویب شده و آموزش و پرورش باید در اجرای آن سلیقه را تعطیل و به قانون عمل کند.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از امروز دسترسی ارزیابان حرفه‌ای نیز فعال می‌شود تا به طور موازی هم مدیران اظهار نظر و هم ارزیابان حرفه‌ای ورود کنند گفت: فرصت زیادی نداریم و از مدیران مدارس می‌خواهیم ظرف این چند روز زمان بگذارند و تلاش کنند تا بتوانیم سایر فرایندها را از هفته آینده انجام دهیم.

ستاری‌فرد ادامه داد: می‌دانیم که مدیران مدارس گرفتاری‌های دیگری هم دارند، اما اگر می‌خواهیم کار با سهولت بیشتر پیش برود نیاز است که با اقدامی جهادی در این بازه زمانی ورود کرده و نسبت به ارزیابی مدارک معلمان اقدام کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: معلمان مهرآفرین بدون قید و شرط و آزمون رتبه بندی می‌شوند و این حداقل گامی است که ‌می‌توان برای رضایت نسبی این عزیزان برداشت تا با این اقدام انگیزه‌مند در کلاس درس حاضر شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: معلمان مهرآفرین بدون قید و شرط و آزمون رتبه بندی می‌شوند و این حداقل گامی است که ‌می‌توان برای رضایت نسبی این عزیزان برداشت تا با این اقدام انگیزه‌مند در کلاس درس حاضر شوند.

کیومرث سرمدی‌واله اظهار کرد: فرایند تعلیم و تربیت را فرایندی چندبعدی می‌دانم که عناصر و منابع انسانی موثر در آن فقط به معلمان خلاصه نشده و از مدیر و معاونین مدارس تا حتی نیروی خدماتی مدرسه و حتما کادر اداری و ستادی در آموزش، دستیاران معلم محسوب می‌شوند.

وی افزود: هر کس که در فرایند تعلیم و تربیت نقش ایفا می‌کند باید در فرایند رتبه بندی یا معادل آن شامل افزایش دریافتی قرار بگیرد.

سرمدی واله با بیان اینکه ستادهای آموزش و پرورش به‌عنوان هسته‌های برنامه ریزی حتما باید انگیزه لازم را به عنوان بازوی اجرایی داشته باشند و دولت هم باید این امر را بپذیرد، خاطرنشان کرد: اگر چه دارای محدودیت منابع هستیم اما در این زمینه هر میزان هزینه شود سرمایه گذاری پرسود و مطمين خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش رکن رکین توسعه جامعه بوده و باید با دید حاکمیتی و با رویکردهای نو به دنبال بهبود فرآیندهای آموزش بود، خاطر نشان کرد: رتبه بندی معلمان در مجلس تصویب شده و آموزش و پرورش باید در اجرای آن سلیقه را تعطیل و به قانون عمل کند.

وی در خصوص فعالیت سامانه رتبه‌بندی معلمان گفت: اعلام کرده‌ بودیم که تا 10 مهر، مدارک بارگذاری شود و آن از زمان، 45 روز مهلت مجدد گذاشتیم که هنوز یک تعدادی از فرهنگیان، مدارک خود را بارگذاری نکردند.

هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید 460 امتیاز، مربی معلم، 530 امتیاز، استادیار معلم 600 امتیاز، دانشیار معلم 750 امتیاز و استاد معلم 900 امتیاز کسب کند

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد