کاهش 8 هزار و 665 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار از 33 هزار میلیارد تومان فراتر رفت

کاهش 8 هزار و 665 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار از 33 هزار میلیارد تومان فراتر رفت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با وجود 2 عرضه اولیه در بورس و فرابورس، روند کاهشی به خود گرفت و درنهایت با عقب‌نشینی 8 هزار و 665 واحد روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز با وجود اینکه شاهد یک عرضه اولیه فولاد سبزوار در بورس و عرضه اولیه توسن در فرابورس بود، اما روند ریزش به خود گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با عقب‌نشینی 8 هزار و 665 واحد به رقم یک میلیون و 488 هزار و 297 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش 1449 واحد به رقم 450 هزار و 459 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 967 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 6.9 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.1 میلیون فقره مامله و به ارزش 5 هزار و 515میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از 28 هزار میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات دو بازار از 35 هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی 58 صدم درصد کاهش یافتند. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 32 صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 56 صدم درصد افت کرد. شاخص بازار اول بورس 62 صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 53 صدم درصد افت کرد.

امروز نمادهای شستا، فولاد مبارکه، مخابرات ایران، ملی‌مس، مپنا، پالایش نفت اصفهان و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

همجنین در فرابورس ایران هم امروز اوضاع تعریفی نداشته و با عقب‌نشینی 247 واحد شاخص کل به رقم 21 هزار و 998 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 225 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه در فرابورس به بیش از 387 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس بیش از 3 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 869 هزار فقره معامله و به ارزش 29 هزار و 978 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد فولاد جهان که هفته پیش عرضه اولیه شد، بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس داشت و نمادهای بیمه پاسارگاد، صباتامین، مالی سپهر صادرات، آریا ساسول، صنعتی مینو و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به نظر می‌رسد، یکی از دلايل مهم ریزش بازار، نوسان در بازار ارز و همچنین دخالت‌های برخی افراد و اظهارنظرهای مقامات در مورد قیمت‌گذاری سیمان، فولاد و خودرو به بهانه حمایت از مصرف‌کنندگان است، در حالی که صنایعی که در بورس حضور دارند، باید محصولات آنها در بازار تعیین شود.

از طرفی هم شرکت‌های تولید سیمان در بورس هستند و هم خود محصول سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود، بنابراین سخن از تعیین قیمت برای سیمان جایگاهی از اعراب ندارد.

انتهای پیام/ب

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد