پیش‌بینی بورس امروز 23 تیر

پیش‌بینی بورس امروز 23 تیر

یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: بازار به روند تعادلی خود ادامه می‌دهد البته احتمال اینکه در تمامی روزها مثبت باشد سخت است و به نظر می‌رسد در برخی از روزها هم با روند اصلاحی در بازار مواجه باشیم اما به صورت کلی روند تعادلی خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام بعد از گذشت سه هفته همچنان در مدار صعودی قرار گرفته است و شاخص کل در هفته جاری به محدوده یک میلیون و 300 هزار واحد رسید. کارشناسان بازار سرمایه گمانه‌هایی مبنی بر احتمال روند ریزشی را برای بازار در هفته آینده می‌زنند.

مهدی افضلیان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار شرایط تعادلی را دارد و افزایش قیمت دلار هم در روزهای گذشته علتی برای رشد بازار بوده است. در حال حاضر سناریویی برای ریزش بازار و اصلاح شدید در آن وجود ندارد و به احتمال زیاد فشار فروش در بازار شکل نگیرد.

افضلیان در بخش دیگری گفت: نمادهای کوچک بازار با توجه به تعادلی که در آنها شکل گرفته است به نظر می‌رسد صف‌هایفروش انها در هفته آینده کمتر شود زیرا ارزش صف‌های فروش در روزهای گذشته تا سه میلیارد تومان هم میرسید اما حالا به حدود 1450 میلیارد تومان رسیده است و این نشان از اتفاق خوبی است که در بازار رخ داده است.

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی بورس 23 تیر / روند بازار تعادلی خواهد ماند

دنیای اقتصاد نوشت:

سیگنال آرامش

تمامی اینها در حال حاضر این پیام را به سهامداران خرد می‌رساند که اگر چه تحت تاثیر مشخص نبودن آینده برجام یا رویکرد اقتصادی دولت آینده نمی‌توان روی رشد جدی قیمت سهام و آغاز یک روند صعودی قدرتمند حساب کرد با این حال می‌توان از مجموع اعداد و ارقام به ثبت رسیده در بازار سهام این‌طور استنباط کرد که دیگر خبر چندانی از فشار فروش غیر قابل مهار نخواهد بود. این امر به آن معناست که با توجه به کاهش شدید قیمت سهام در ماه‌های گذشته ممکن است سرمایه‌گذاران نهادی در پیش‌بینی روند آتی به گونه‌ای پیش بروند که بر تقاضای سهام بنیادی در موقعیت کنونی بیفزایند؛ عاملی که با توجه به افزایش نسبت نقدشوندگی در مقطع فعلی بعید نیست.

بهبود نقدشوندگی طبیعی

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» در حال حاضر حکایت از آن دارد که نسبت نقدشوندگی در این بازار که حاصل مجموع ارزش معاملات تقسیم بر میانگین ارزش بازار است تا پایان روز اخیر به 6/ 21 درصد رسیده است. این افزایش از تاریخ 29 خرداد به ثبت رسیده است. این در حالی است که تا قبل از این تاریخ یعنی از 25 بهمن تا 3 خرداد این نسبت به 14 درصد کاهش یافته بود. این زمان دقیقا همان وقتی است که با به کارگیری دامنه نوسان نامتقارن بخش بزرگی از سهام موجود در بازار درگیر صف فروش شد و قضیه تا جایی تداوم یافت که حتی شاهد تشکیل صف فروش در 80 درصد نمادها در بازار سهام بودیم. در آن زمان به رغم وجود انتقادهای گسترده بر این تصمیم پا‌فشاری شد تا در نهایت بعد از گذر چند ماه متولیان بازار سهام راضی به بازگشت از این تصمیم شدند.

همان طور که در گزارش‌های قبلی نیز مورد توجه قرار گرفته است رفتن بازار به مسیر خرد جمعی و بدون دخالت بیرونی در بسیاری از کشورهای جهان یک امر بدیهی است. در ایران نیز این مساله هر بار که مورد تهدید قرار گرفته در وضعیت بازار اثر منفی گذاشته است. در حال حاضر نیز نمی‌توان گفت رشد نسبت نقدشوندگی به فراتر از 21 درصد به معنای رشد حتمی بازار است، با این حال اگر در نظر بگیریم که افت قیمت سهام توانسته بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد را به سمت بورس جذب کند، می‌توان رشد نسبت یاد شده را به فال نیک گرفت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد