7 پرده از قیمت دلار/ دلار تا پایان سال چه می‌شود؟ + اینفوگرافیک

7 پرده از قیمت دلار/ دلار تا پایان سال چه می‌شود؟ + اینفوگرافیک

دور جدید مذاکرات وین با حضور نمایندگان بخش بانک، بیمه و نفت در حالی آغاز شده که شاخص‌های پولی سیگنال‌های خوبی برای بازار ارز ندارند. در چنین شرایطی چه آینده‌ای را می‌توان برای اسکناس آمریکایی تا پایان سال متصور بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دور جدید مذاکرات وین از دیروز از سر گرفته شده است. با این تفاوت که این بار نمایندگان نفتی، بانکی و بیمه‌ای هم به مذاکرات می‌پیوندند تا برای نحوه آزادسازی اموال بلوکه شده و امکان فروش نفت و تبادل بانکی گفتگو کنند. بنابراین برخی معتقدند مذاکرات سیاسی وارد جدی‌تر شده و احتمالا به تبع آن روند بازار ارز در روزهای آینده متفاوت از روزهای اخیر باشد.

اما برخی دیگر باور دارند که خبر تغییر ترکیب کمیته مذاکرکننده ایرانی و نامشخص بودن زمان دور بعدی مذاکرات، که توسط رسانه‌های بین‌المللی تایید شد، سیگنال‌های منفی را به معامله‌گران بازار ارز ارسال کرده و به نظر می‌رسد مذاکرات احیای برجام به مرحله واقع‌بینی رسیده است.

در طرف دیگر ماجرا نیز سیگنال‌های داخلی خوبی برای بازار ارز وجود ندارد. از یکسو آمارهای پولی اردیبهشت ماه مدعی افزایش استفاده از ظرفیت تنخواه‌گردان برای تامین کسری بودجه شده است و از طرف دیگر فاصله معنی‌داری نمیان عملکرد فروش نفت در مقایسه با ارقام پیش‌بینی شده در بودجه، دیده می‌شود.

ضمنا بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها در اردیبهشت ماه بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان پول توسط بانک مرکزی چاپ شده و پایه پولی 6 درصد افزایش نسبت به ماه قبل تجربه کرده است. با وجود این‌ها برخی اعتقاد دارند موتور چاپ پول با سرعتی مشابه سه ماهه اول سال کار کند، حتی توافق در مذاکرات برجام نیز در میان‌مدت نمی‌تواند مانع از جهش تورم و در نتیجه افزایش نرخ ارز شود.

در ادامه پیش‌بینی شش کارشناس درباره نرخ ارز در ادامه سال 1400 را در کنار نگاه سیاست‌گذار پولی به آینده بازار می‌خوانید.

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی بانک مرکزی از نرخ ارز در سال 1400

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد