مشکل خرید اینترنتی مرغ چیست؟/ ارسال کالاهای سامانه بازرگام رایگان است؟

مشکل خرید اینترنتی مرغ چیست؟/ ارسال کالاهای سامانه بازرگام رایگان است؟

دولت قصد دارد برای کاهش قیمت کالاهای اساسی واسطه‌ها را حذف کند. سه هفته از توزیع اینترنتی مرغ و تخم‌مرغ می‌گذرد و قرار بود این اقلام با قیمت مصوب به دست مردم برسد و مردم جز قیمت مصوب هزینه‌ای ندهند. اما گویا مردم باید هزینه ارسال کالا را بدهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، از 18 آبان توزیع اینترنتی مرغ و تخم مرغ در تهران آغاز شد. گویا قرار بود دولت با هدف ارزان‌سازی، واسطه‌های غیر ضرور را حذف کند و کالا را با قیمت مصوب و به صورت رایگان ارسال کند.

ريیس اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و ماهی به تجارت‌نیوز می‌گوید: گزارش‌هایی به دست‌مان رسیده که مردم اعلام کردند در قبال خرید کالا از سامانه بازرگام هزینه ایاب و ذهاب پیک از آنها دریافت شده است. این در حالی است که قرار بود کالا به طور رایگان ارسال شود.

مهدی یوسف‌خانی توضیح داد: دولت با هدف ارزان‌سازی قصد دارد کالا را به شکل اینترنتی و با قیمت کمتر به دست مردم برساند اما اینکه بگوییم چون فروش مرغ و تخم مرغ اینترنتی است بنابراین اقلام ارزان می‌شود، چنین نیست. قیمت کالا براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

او بیان کرد: در چند روز اخیر مرغ و تخم مرغ ارزان شد. علت هم مشخص است. افزایش تولید و عرضه مرغ قیمت این اقلام را کاهش داد. بنابراین فروش اینترنتی مرغ و تخم‌مرغ تاثیری در کاهش بیشتر اقلام خوراکی ندارد.

مردم گوشت را اینترنتی نمی‌خرند

یوسف‌خانی همچنین گفت: پیش‌بینی ما این است مردم استقبال چندانی از خرید مرغ و تخم مرغ به شکل اینترنتی ندارند. چرا که مرغ و تخم‌مرغ روزانه به واحدهای صنفی توزیع می‌شود و احتمال دارد توزیع اینترنتی این دو قلم کالا را فاسد کند.

ريیس اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و ماهی تصریح کرد: معمولا برای خرید انواع گوشت مردم دوست دارند ابتدا آن را مشاهده کنند و بعد آن را بخرند. از این‌رو فروش تلفنی یا اینترنتی آن امکان‌پذیر نیست.

او ادامه داد: مخالف اجرای فروش آنلاین کالاها نیستیم اما فروش اینترنتی ممکن است برای برخی اقلام موثر باشد.

سامانه بازرگام سامانه خرید اینترنتی کالاهای اساسی مانند مرغ، تخم مرغ، روغن، قند و شکر است. سامانه‌ای که تنها در چند کلانشهر راه‌اندازی شده و این کالاها را با قیمت مصوب به مردم می‌فروشد. مثلا قیمت یک کیلو مرغ در سامانه بازرگام حدود 20 هزار تومان است.

قرار بود قیمت نهایی کالا همین مبلغ باشد و خریداران هزینه دیگری برای خرید کالا ندهند. اما سوال مهم درباره هزینه ارسال این کالاها بود. اینکه آیا این سامانه کالاهای خریداری شده را رایگان به مرذم می‌دهد یا هزینه پیک را از آنها می‌گیرد.

پیش‌تر رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ گفته بود: « تولید مرغ حدود 15 درصد نسبت به ماهای گذشته بیشتر شد. اکنون مرغ در میدان بهمن با قیمت کیلویی 25 هزار تومان فروخته شده است که نسبت به یک ماه گذشته چهار هزار تومان ارزان شد.»

برای مطالعه بیشتر خبر کاهش قیمت مرغ در آذر را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد