سایه نوسان‌های کاهشی ارز بر دادوستدهای بورس کالا

سایه نوسان‌های کاهشی ارز بر دادوستدهای بورس کالا

بار دیگر قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی درحالی اعلام شد که ترکیبی از افزایش و کاهش را در بر داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این در حالی بود که در دو بازار پلیمری و شیمیایی، قیمت‌های پایه با اختلاف جدی از یکدیگر نوسان کردند. به عبارت دقیق‌تر در قیمت‌های پایه اعلامی محصولات پلیمری طی روز گذشته خبری از سیگنال افزایشی به بازار نبود و با چشم‌پوشی از پلی‌استایرن معمولی، سایر گریدهایی که سبزپوش شدند، رشد محدود و حتی نزدیک به صفر را تجربه کردند. هر دو اهرم حیاتی معادله کشف نرخ پایه برای پلیمرها به‌گونه‌ای ظاهر شدند که رشد قیمت‌ها ناچیز ارزیابی می‌شود.

 اما در بین محصولات شیمیایی رخداد دیگری در جریان است و قیمت‌های پایه با سکانداری رشد برجسته قیمت‌های جهانی برای اکثر گریدهای این گروه کالایی اعلام شدند. به طوری که با وجود تغییرات منفی نرخ پایه برای برخی از این محصولات، رشد 20 درصدی قیمت پایه برای آمونیاک نیز به چشم می‌خورد که به وضوح بیانگر افزایش قیمت جهانی این گروه از محصولات است. دیگر اهرم اثرگذار بر قیمت پایه یعنی قیمت مبنای دلار برای 5 اردیبهشت‌ با نرخ 23 هزار و 132 تومان در نظر گرفته شد که نسبت به تاریخ 29 فروردین، رشد اندک 05/ 0 درصدی را به ثبت رساند. گویی نوسان بهای نیمایی ارز به‌گونه‌ای رقم خورده که میانگین هفتگی آن در نهایت ثابت باقی مانده است. از این رو در قیمت پایه هر دو گروه کالایی پلیمری و شیمیایی برای هفته جاری نقش این اهرم اثرگذار بسیار کم رنگ لحاظ شده و می‌توان سکانداری قیمت پایه این هفته را مربوط به قیمت جهانی دانست که جریان کلی آن را به سمت ترکیبی از افزایش و کاهش قیمتی سوق داده است.

پس از پلی استایرن معمولی که تنها پلیمری بود که برای دومین هفته متوالی صدرنشین افزایش قیمت پایه این گروه از محصولات بود، پلی وینیل کلرایدها(PVC) قرار گرفتند که رشد محدود 38/ 0 درصدی را به خود دیدند. پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی بیشترین کاهش قیمت را طی هفته جاری تجربه کردند. به طوری که پلی پروپیلن‌های نساجی، معاملات هفته جاری بورس کالا را با قیمت پایه 40 هزار و 522 تومان و افت 4/ 4 درصدی نرخ در پیش می‌گیرند و پلی پروپیلن‌های شیمیایی نیز با بهای پایه 43 هزار و 643 تومانی عرضه می‌شوند.

در بین شیمیایی‌ها نیز آمونیاک مایع و گاز برای قیمت‌های این هفته رشد 20 درصدی را تجربه کردند. این در حالی بود که این گروه از محصولات شیمیایی در قیمت‌های اعلامی 29 فروردین ماه نیز رشد 18 درصدی داشتند. این مطلب نشان می‌دهد طی دو هفته متوالی قیمت‌های جهانی برای این محصول روند افزایش جدی داشته است که در کنار رشد محدود قیمت مبنای دلار طی این دو هفته با نرخ پایه 55 هزار و 66 تومانی در هر دو حالت مایع و گاز در بورس کالا عرضه می‌شود.

بهای ارز که ابتدای هفته گذشته جرقه‌های افزایشی محدودی را تجربه کرد، نتوانست به رشد خود ادامه دهد و از اواسط هفته با نوسان کاهشی از این رشد بی‌رمق بازماند. آن هم در شرایطی که معامله‌گران بازار بخشی از ذهنیت کاهشی خود را به فراموشی سپرده بودند و در هفته‌های اخیر سعی کردند تقاضای محسوسی به بازار وارد کنند. اما دیری نپایید که چهره کاهشی بهای ارز، رمق معاملات پلیمرها را نیز گرفت و هفته گذشته با افت محدود حجم معاملات در این گروه کالایی سپری شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا روز دوشنبه هفته گذشته که هنوز قیمت ارز در بازار آزاد به شکل مثبت نوسان می‌کرد، تقاضای زیادی نسبت به هفته ماقبل به بازار وارد شد. اما در نهایت افت بهای ارز اثر خود را بر ذهنیت معامله‌گران این بازار گذاشت و امید به بازگشت روند کاهش نرخ پایه در هفته آینده را برجسته کرد تا در روزهای پایانی حجم معاملات افت محدود 16/ 2 درصدی را نسبت به هفته ماقبل تجربه کند.

  افت محدود تقاضا از اواسط هفته رقم خورد

هفته پایانی فروردین در حالی سپری شد که به میزان 94 هزار تن از انواع مواد اولیه پلیمری در بورس کالا عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل خود رشد 3 درصدی داشت. اما رشد میزان عرضه‌ها نتوانست محرک چندان قدرتمندی برای تحریک معاملات بازار یا ورود تقاضا به این بازار باشد و میزان تقاضای خرید این محصولات با افت 5 درصدی همراه شد. در واقع 96 هزار و 295 تن تقاضا طی هفته گذشته به این بازار وارد شد که با قوت گرفتن ذهنیت کاهشی از اواسط هفته تحت تاثیر قرار گرفت و کاهش یافت. در نهایت نیز 75 درصد از عرضه‌ها مورد دادوستد قرار گرفت. به طوری که تقابل عرضه و تقاضا در تالار فیزیکی محصولات پتروشیمی بورس کالا سبب شد که در مجموع 70 هزار و 363 تن محصول پلیمری مورد دادوستد قرار بگیرد که افت 61/ 2 درصدی را نسبت به هفته ماقبل نشان می‌دهد و به میزان یک هزار و 886 تن کاهش را تجربه کرد.

  شیمیایی‌ها در آرامشی توام با درخشندگی به سر بردند

البته در معاملات محصولات شیمیایی اوضاع بهتری رقم خورد، به طوری که حجم معاملات این محصولات نسبت به هفته ماقبل رشد 11 درصدی را به خود دید و به میزان 41 هزار و 541 تن به ثبت رسید. این در حالی بود که حجم عرضه‌ها نیز رشد 11 درصدی را ثبت کرده و به رقم 51 هزار و 219 تن رسیدند. این میزان حجم عرضه در این بازار بیشترین مقدار از هفته منتهی به 18 مهرماه سال گذشته تاکنون به شمار می‌رود. تنها داده کاهشی این بازار میزان تقاضا بود که افت ناچیز 41/ 1 درصدی را به خود دید. هفته گذشته بعد از افت‌و‌خیزهای بهای ارز و تردید مجدد متقاضیان از آینده قیمتی بازار، 47 هزار و 750 تن تقاضا به بازار وارد شد که نسبت به هفته ماقبل افت محدودی را نشان می‌دهد. در کل می‌توان گفت در این بازار 81 درصد از میزان عرضه‌ها مورد دادوستد قرار گرفت که می‌تواند رقم جذابی برای بازار محصولات شیمیایی بورس کالا به شمار رود.

  بی‌رمقی بهای نفت در صعود قیمتی

یکی از محرک‌های جهانی این بازار یعنی نفت خام برنت نیز تمایل چندانی به رشد جدی نرخ نشان نداد. به عبارت ساده‌تر بهای هر بشکه نفت خام برنت در معاملات هفته گذشته خود به‌گونه‌ای نوسان کرد که ابتدا و انتهای هفته را با قیمت 66 دلاری به پایان برد. این در حالی بود که در آخرین معاملات روز 23 آوریل رشد محدود 98/ 0 درصدی را ثبت کرد. بنابراین تا این لحظه نمی‌توان خبری از تحریک جدی بهای این محصول ارزشمند در بازارهای جهانی مخابره کرد. بررسی قیمت هفتگی نفت خام برنت نشان می‌دهد که هفته پایانی فروردین برای قیمت نفت با نوسان منفی به میزان 09/ 1 درصد همراه بوده است و در ماه گذشته توانسته رشد 53/ 2 درصدی را ثبت کند. نفتا نیز روند قیمتی شبیه به نفت خام   در پیش گرفت و در پایان معاملات 23 آوریل، بهای 554 دلاری را به ثبت رساند. این درحالی بود که برآیند نوسان قیمتی هفتگی نفتا به عنوان مهم‌ترین خوراک مایع شرکت‌های پتروشیمیایی به میزان 05/ 1 درصد منفی بود که با وجود افت و خیزهای محدود روزهای معاملاتی هفته گذشته در نهایت کاهش یافت.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد