تجارت یک میلیارد دلاری ایران با اندونزی/ فولاد 95 درصد صادرات تهران به جاکارتا

تجارت یک میلیارد دلاری ایران با اندونزی/ فولاد 95 درصد صادرات تهران به جاکارتا

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: تجارت غیرنفتی ایران و اندونزی در سال گذشته به حدود یک میلیارد دلار رسید که حدود 847 میلیون دلار سهم صادرات و 119 میلیون دلار سهم واردات بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید روح‌الله لطیفی اظهار داشت: در سالی که گذشت تجارت مشترک میان ایران و اندونزی به حدود یک میلیارد دلار رسید که از این عدد حدود 846 میلیون دلار سهم صادرات ایران به اندونزی و حدود 118 میلیون دلار سهم واردات از این کشور بوده است.

وی درباره جزيیات تجارت وزنی میان دو کشور نیز بیان کرد: برآوردها نشان می‌دهد که ایران در سال گذشته حدود یک میلیون و 818 هزار تن کالا تجارت با اندونزی داشته که از این رقم حدود یک میلیون و 725 هزار تن صادرات ایران بوده و 93 هزار تن نیز سهم واردات بوده است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت درباره جزيیات کالایی تجارت مشترک میان دو کشور نیز توضیح داد: نگاهی به سبد صادراتی ایران به اندونزی نشان می‌دهد که بخش مهمی از صادرات را تنها یک کالا تشکیل داده است. 95 درصد از کل صادرات ایران به این کشور به محصولات فولاد و آهن اختصاص دارد و محصولاتی همچون زعفران، ادویه، کشمش، خرما و محصولات نفت‌پایه پالایشگاهی و قیر نیز دیگر کالاهایی بوده که اندونزی از ایران وارد کرده است.

لطیفی درباره کالاهایی که ایران از اندونزی وارد کرده توضیح داد: ماهی‌های زینتی، نارگیل، قهوه، روغن پالم، واکسن، الکل‌های صنعتی، لاستیک، زغال، کاغذ و مقوا، پنبه و برخی لوازم یدکی خودرو و موتورسیکلت و پرینتر عمده کالاهایی بوده که در این مدت از اندونزی وارد شده است.

وی با بیان این‌که در دولت سیزدهم تحول قابل توجهی در تجارت مشترک با اندونزی به ثبت رسیده است، توضیح داد: در سال 1400 بالاترین میزان صادرات ایران به اندونزی در 10 سال گذشته به ثبت رسید. آمارها نشان می‌دهد که ما در سال 1392 حدودا 59 میلیون دلار در سال 1395، 173 میلیون دلار و در سال 1399 حدودا 674 میلیون دلار صادرات به اندونزی داشتیم. به این ترتیب آمار ثبت شده در 1400 که بیش از یک میلیارد دلار بوده بالاترین صادرات در این حوزه است. با وجود آنکه صادرات در سالی که گذشت قدری کاهش پیدا کرده اما با توجه به توسعه روابط دو کشور و همچنین سفر ريیس جمهور به اندونزی پیش‌بینی می‌شود که توسعه‌ای قابل توجه در روابط میان دو طرف به ثبت برسد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد