رشد 46 درصدی صادرات در سال 1400

رشد 46 درصدی صادرات در سال 1400

رییس کل گمرک ایران گفت: از ابتدای امسال تا 25 اردیبهشت‌ماه پنج میلیارد و 600 میلیون دلار صادرات انجام شده که رشد 46 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان‌ می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، مهدی میراشرفی در بیست و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار داشت: در یک ماه و 25 روزه نخست سال جاری چهار میلیون و 500 هزارتن کالا به ارزش پنج میلیارد و 600 میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به سال گذشته رشد 28 درصدی را نشان می دهد و همچنین 15 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و 600 میلیون دلار از کشور صادرات انجام شد که نسبت به سال گذشته 46 رشد را تجربه کرد.
وی با بیان اینکه موجودی کالا در سه بخش مبادی ورودی، پهلوگیری و در انتظار تخلیه دسته بندی می شود، تصریح کرد: در حال حاضر مجموع هشت میلیون تن کالا در این سه بخش وجود دارد که از این میزان چهار میلیون و 500 هزار تن کالای اساسی است.
رییس کل گمرک با بیان اینکه مدت ماندگاری کالا در گمرک پیش از تحریم ها 20 روز بود، خاطرنشان کرد: تحریم ها این مدت ماندگاری را به 50 روز رسانده که خسارت بسیاری را به تجار تحمیل کرده است زیرا بر طبق آمار جهانی توقف کالا در گمرک هر روز یک درصد هزینه به قیمت نهایی اضافه می کند.

به گفته وی، در حال حاضر 80 درصد کالاهای رسوبی در گمرک واسطه ای و مواد اولیه تولیدی هستند و طولانی شدن روزهای ماندگاری، نخستین آسیب را به چرخه تولید وارد می کند.
وی با تاکید بر اینکه نخستین علت رسوب کالا در گمرکات تحریم ها است، اظهار داشت: عدم مدیریت هماهنگی مرزی، عدم مدیریت یکپارچه مرزی و تک ایستگاه نشدن تجارت از علل داخلی برای رسوب کالا محسوب می‌شود.
میراشرفی با بیان اینکه تعدد قوانین و مقررات و صدور بخشنامه‌های متعدد و گاهی متناقض از دیگر موانع تسهیل تجارت است، تصریح کرد: در سال 99 به طور میانگین هر 2 روز یک بخشنامه صادر شد که در مجموع 150 بخشنامه صادراتی ابلاغ شده است در سال جاری نیز تاکنون شاهد ابلاغ 11 مصوبه جدید بودیم که کندی در تجارت را به دنبال داشته است.
وی با بیان ترخیص درصدی، الکترونیکی شدن مراحل گمرکی و ایجاد دروازه مشترک مرزی از اقدامات عملیاتی شده گمرک برای تسهیل تجارت هستند، تاکید کرد: 25 سازمان در تجارت کشور حضور دارند و بر همین اساس توقف هایی به مبادلات تحمیل شده است.
به گفته میراشرفی، گمرک به عنوان یک سازمان مجری فقط مکلف به اجرای قوانینی است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می شود و گاه تاخیر در ابلاغ دستورات موجب مشکلاتی در ترخیص کالا شده است.

 بر اساس اعلام گمرک، در 12 ماهه سال 99 در مجموع 145 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 73 میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات 112 میلیون تن به ارزش 34 میلیارد و 256 میلیون دلار و سهم واردات 34 میلیون و 400 هزار تن به ارزش 38 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است.
در فروردین ماه سال جاری 10 میلیون و 343 هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و 762 میلیون دلار بین ایران و شرکای تجاری مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن 32 درصد و ارزش 62.5 درصد افزایش داشت و مقایسه حجم صادرات و واردات کشور در فروردین ماه سال‌جاری حاکی از تراز مثبت 174 میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد