پیش بینی بورس فردا سه شنبه 25 مرداد | برجام همچنان مهمترین چالش بورس + فیلم

پیش بینی بورس فردا سه شنبه 25 مرداد | برجام همچنان مهمترین چالش بورس + فیلم

بازار امروز هم همچنان تحت تاثیر خبرهای برجامی بود و بازار به دو نیمه متفاوت امروز تقسیم شد. نیمه اول یک نیمه قرمز و نیمه دوم و بعد از صحبت های سخنگوی وزارت امور خارجه یک نیمه سبز بود. در گفتگو با شهیر محمدنیا از کارشناسان بازار سرمایه به بررسی بورس فردا پرداخته ایم.

به گزارش نبض بورس، بازار امروز هم همچنان تحت تاثیر خبرهای برجامی بود و بازار به دو نیمه متفاوت امروز تقسیم شد. نیمه اول یک نیمه قرمز و نیمه دوم و بعد از صحبت های سخنگوی وزارت امور خارجه یک نیمه سبز بود. در گفتگو با شهیر محمدنیا از کارشناسان بازار سرمایه به بررسی بورس فردا پرداخته ایم.

برجام اصلی ترین چالش بازار سرمایه

شهیر محمدنیا کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با نبض بورس گفت: همان طور که قبلا بار‌ها عرض کردیم اصلی‌ترین چالش حال حاضر بازار سرمایه و کل اقتصاد مسيله برجام و تعیین و تکلیف احیای آن است. در نشست اخیری که در وین برگزار شد اتحادیه اروپا یک پیش نویسی را روی میز مذاکره قرار داد که غرب موافقت خود را با این پیش نویس اعلام کرد و همه چیز الان منوط به پاسخ و واکنش ایران به این پیش نویس است. از شواهد و قراين پیداست که ظاهرا ایران هم به جز موارد محدودی که گفته است قابل مذاکره می‌باشد با این پیش نویس زیاد مخالفتی ندارد. در نتیجه یک خوش بینی به بازار تزریق شد و همین خوش بینی در طی روز‌های قبل باعث شد که کلیت بازار واکنش مثبتی به آن نشان دهد. این در حالی است که تجربه‌های قبل به ما نشان می‌داد که هر موقع خبر از خوش بینی در برجام به وجود می‌آمد تا حدی تاثیر روانی منفی بر روی بازار می‌گذاشت و باعث می‌شد که با این پیش فرض که ممکن است قیمت دلار افت کند یک تاثیر منفی بر روی بازار بگذارد. اما بازار و اقتصاد ما به قدری تحت استرس می‌باشد و تشنه هست که می‌بینید که حتی با خبر‌های خوب درباره برجام هم بازار واکنش مثبت نشان می‌دهد.

فقط یک نکته را عرض کنم که چه واکنش‌های مثبت و چه واکنش‌های منفی بیشتر در راستای پیش خور کردن می‌باشد و اصلاح می‌شود. یعنی بعد از مدتی این خبر‌ها دوباره اثرشان را از دست می‌دهند و بازار به تعادل خواهد رسید و این در میان مدت و بلندمدت است که برجام اثر مثبت خود را بر کلیت اقتصاد، زندگی افراد جامعه و به تبع آن بر بازار سرمایه خواهد گذاشت..

توصیه می‌شود که زیاد درگیر این نوسانات نشوید

پس اصلی‌ترین چالشی که هم اکنون وجود دارد برجام است و هر چقدر که به جلوتر حرکت کنیم با توجه به اینکه به مراحل پایانی مذاکرات در حال نزدیک شدن می‌باشیم تعدد خبر‌هایی که از برجام می‌آید بیشتر می‌شود؛ و هر روز وزرای خارجه طرف‌های مذاکره خبر‌هایی را اعلام کنند و این باعث می‌شود که مرتب خوش بینی و بدبینی جای خود را عوض کنند و همین تاثیر خود را بر روی بازار بگذارد و یک روز بازار مثبت و یک روز منفی باشد. توصیه می‌شود که زیاد درگیر این نوسانات نشوید و اگر در واقع چشم انداز مثبتی نسبت به مذاکرات دارید و این گونه به نظر می‌رسد که باید مثبت نگر بود و انشاالله این توافق احیا خواهد شد در میان مدت و بلندمدت وضعیت بازار ما حتما خوب خواهد بود و سعی کنیم که واکنش احساسی نشان ندهیم. چه موج مثبت و چه موج منفی به خاطر برجام به وجود بیاید قطعا اصلاح خواهد شد.

نیم نگاهی حتما به بازار جهانی داشته باشید

موضوع دیگری که وجود دارد این است که بیشتر از نیمی از بازار سرمایه ما کامودیتی محور است. باید یک نیم نگاهی حتما به بازار جهانی داشته باشیم. خود بازار جهانی و اقتصاد آمریکا در یک چالش بزرگی قرار دارند و درگیر یک تورم بی سابقه هستند. آمار اشتغال که منتشر شد در ماه گذشته در آمریکا 528 هزار شغل ایجاد شد که خیلی بیشتر از پیش بینی‌ها بود و رکورد تاریخی بود و رکوردی بود که هیچ وقت در ایالات متحده ثبت نشده بود و برخلاف آن چیزی که این خبر خوب به نظر می‌رسد باید گفت که این متاسفانه خبری خوب نیست. الان یکی از چالش‌هایی که در آمریکا وجود دارد همین بحث اشتغال است و شرایط به گونه‌ای است که برای هر یک نفر دو شغل وجود دارد و این یعنی ایجاد تورم در بخش اشتغال.

موضوع مثبتی که در بازار‌های جهانی رخ داد، مسيله انتشار داده‌های CPI یا شاخص قیمت مصرف کننده بود که نشان داد تورم تا حدی کنترل شده است و برخلاف پیش بینی‌ها نشان داده شد که تورم کنترل شده است و این یک خبر خوبی بود که سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو جواب داده است و توانسته است تا حدودی تورم را کنترل کند.

توقع افزایش 50 تا 75 واحدی نرخ بهره را خواهیم داشت

با توجه به تمام این مسايل باید بگوییم که در نشست آتی FOMC ما توقع افزایش 50 تا 75 واحدی نرخ بهره را خواهیم داشت که بیشتر از نرخ بهره خنثی هست که اگر این اتفاق رخ دهد، احتمال اینکه اقتصاد آمریکا و به تبع آن اقتصاد جهان وارد یک رکود شود بسیار زیاد است و اگر این رکود رخ دهد تاثیر منفی بر روی کامودیتی‌ها خواهد گذاشت؛ و این یعنی کاهش تقاضا بر روی کامودیتی‌ها و کاهش سودسازی شرکت‌های کامودیتی محور بازار سرمایه.

دو چالش اصلی که برای یک معامله گر

پس دو چالش اصلی که برای یک معامله گر وجود دارد: یکی موضوع اقتصاد جهانی است و دیگری موضوع برجام می‌باشد.

در مورد برجام خوش بینی‌ها وجود دارد و توصیه می‌شود که فعالان بازار سرمایه اگر سبدی می‌چینند یک سبد برجامی باشد تا زمانی که موضوع کامودیتی‌ها مشخص شود و ببینیم که اقتصاد جهان به چه سمتی میل خواهد کرد.

پبش بینی بورس فردا

اما برای پیش بینی بورس فردا باید بگوییم که بازار امروز به دو دسته تقسیم شد: قبل از سخنان ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه و بعد از سخنان ایشان.

تا قبل از سخنان ایشان ارزش معاملات حدود 1.5 همت بود و بعد از سخنان ایشان و با خوش بینی که به وجود آمد ارزش معاملات تا 3.5 همت افزایش یافت و سرانه خرید به فروش، برای هر خریدار 20 میلیون و برای هر فروش 15 میلیون شد که یک برتری نسبی خریداران را نشان می‌دهد.

ارزش صف‌های خرید و تقاضا بیشتر از صف‌های فروش بود و خود همین نشان می‌دهد که بازار ما خیلی واکنش لحظه‌ای و آنی به برجام نشان می‌دهد.

در انتهای صحبت‌های خود به یک مسيله‌ای هم اشاره کنم. درست است که ما خیلی چالش‌ها و در واقع مولفه‌های تاثیرگذار در بازار داریم. موضوع سود بانکی، تورم، قیمت گذاری دستوری، عدم اعتماد و ... هست، ولی وقتی از بالا به پایین نگاه می‌کنیم اصلی‌ترین چالش ما برجام هست و برجام بر همه این‌ها تاثیر خواهد گذاشت. پارادایم‌های بازار مرتب در حال چرخش هست و یک روز موضوع نرخ سود بانکی، یک روز موضوع قیمت گذاری دستوری و ... هست و لذا ما وقتی می‌خواهیم یک تحلیلی انجام دهیم باید تمرکز خود را بر روی آن مولفه‌های کلان بگذاریم که در حال حاضر یکی موضوع برجام می‌باشد و یکی موضوع اقتصاد جهانی.

پیش بینی من برای بازار فردا منفی است. در کل من هنوز روند بازار را نزولی می‌دانم هر چند در واقع زهر فروش مقداری کاسته شده است. الگو‌هایی را در برخی شرکت‌ها ملاحظه کردم که یک گارد‌های صعودی خوبی هستند، اما همچنان آن شواهد و ارزش معاملات این را به ما نشان نمی‌دهد که بازار در واقع توانسته باشد یک چرخشی را انجام داده باشد. از نظر تکنیکالی هم که نگاه می‌کنیم این موضوع خودنمایی می‌کند؛ لذا اگر این چند روز مثبت را در نظر نگیریم همچنان روند نزولی است و امیدواریم که با خبر‌های مثبتی که از برجام می‌آید این روند نزولی شکسته شود و ما شاهد شروع یک روند صعودی باشیم.

برای شرکت‌های کوچک اندکی اوضاع بهتر است و وقتی شاخص هموزن را نسبت به شاخص کل می‌سنجیم می‌بینیم که تا حدی شرکت‌های کوچک نسبت به شرکت‌های شاخص ساز وضعیت بهتری دارند؛ لذا وقتی که یک پرتفویی را قرار است بچینید نسبت شاخص کل به شاخص هموزن را باید لحاظ کنید و ده تا 15 سهم را با توجه به سرمایه در پرتفوی خود لحاظ کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد