شوک مثبت به بازار سهام! / حمایت اورژانسی در تصمیم شبانه برای بورس

شوک مثبت به بازار سهام! / حمایت اورژانسی در تصمیم شبانه برای بورس

درحالی که هنوز حمایت از بازار سهام از طریق منابع صندوق توسعه ملی به صورت کامل اجرا نشده، این بار قرار است یک حمایت سه هزار میلیاردی از بازار سهام صورت بگیرد و البته چند تصمیم مهم دیگر که شب گذشته شورای عالی بورس اتخاذ کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام روزهای خوبی ندارد و سهامداران برخلاف نیمه نخست امسال، روزهای پرضرری را پشت سر می‌گذارند. در هفته اخیر نیز بار دیگر بازدهی بورس منفی بود و حدود سه درصد دیگر شاخص بورس افت کرد.

اما در این شرایط تصمیم‌های جدید در شب گذشته اتخاذ شده است.

در حالی که هنوز حمایت از بازار سهام از طریق منابع صندوق توسعه ملی به صورت کامل اجرا نشده، این بار قرار است یک حمایت سه هزار میلیاردی از بازار سهام صورت بگیرد و البته چند تصمیم مهم دیگر که شب گذشته شورای عالی بورس اتخاذ کرد.

از نگاه برخی از کارشناسان ممکن است این تصمیمات شوک مثبتی را به صورت مقطعی به بازار سهام تزریق کند اما رشد مستمر در این بازار نیازمند اتفاقات دیگر از جمله برگشت نقدینگی قابل توجه به بورس است.

اما شب گذشته هیات مدیره سازمان بورس چه تصمیماتی گرفته است؟ در زیر تصمیمات اعلامی از سوی ريیس سازمان بورس آمده است:

ـ به منظور حمایت از بازار سرمایه و تقویت طرف تقاضا، به صندوق توسعه بازار سرمایه اجازه داده شد تا سقف سه هزار میلیارد تومان نسبت به تامین مالی از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام اقدام کند.

ـ مقرر شد تا ضریب تعدیل سهام و حق تقدم آن در معاملات اعتباری از 45 درصد به 60 درصد افزایش یابد.

ـ مطابق بند سوم، مقرر شد دستورالعمل اجرایی خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه با دید تسهیل برای خرید و نگهداری توسط ناشران مورد بازنگری قرار گیرد. همچنین در خصوص امکان خرید واحدهای صندوق های اختصاصی بازارگردانی برای عموم مردم مدل سازی و طراحی فرایند و ابزار لازم صورت می‌گیرد.

ـ با تصویب هیات مدیره سازمان بورس، مقرر شد؛ اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت توسط بانک‌ها طی هفته پیش رو عملیاتی شود. همچنین مذاکره لازم برای تعمیم این خدمات به سایر سهامداران به ویژه سهامداران خرد نیز در دستور کار قرار گیرد.

ـ مقرر شد بازنگری دستورالعمل سهام ترجیحی به نحوی انجام شود که امکان اعطای سهام ترجیحی علاوه برکارکنان مستقیم شرکت‌ها به کارکنان شرکت‌های زیرمجموعه یا مادر یا هم‌گروه‌ مالی نیز میسر باشد.

ـ همچنین در این جلسه موارد مهم دیگری در راستای ایجاد آرامش در بازار، مشارکت و مسيولیت‌پذیری ارکان بیرونی و درونی بازار، ارتقای سطح حمایت دولت از بازار و ایفای تعهدات باقی‌مانده صندوق توسعه ملی به بحث گذاشته شد و پیشنهادهای مهمی تدوین شد که در جلسه شورای عالی بورس روز شنبه (هجدهم بهمن ماه) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آیا این تصمیمات می‌تواند حمایت اورژانسی در تصمیم شبانه برای بورس باشد؟

آخرین پیش‌بینی‌ها درباره بازار سهام را در صفحه پیش‌بینی بورس ملاحظه کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد