رابطه بین طلا و دلار / قیمت طلا سقوط می کند؟

رابطه بین طلا و دلار / قیمت طلا سقوط می کند؟

قیمت طلا امروز با افزایش ناچیز مواجه شد با این وجود چشم‌انداز ها برای این فلز زرد همچنان نزولی است.

طلا جدا از نقش آن به عنوان فلز یا کالا، یکی از قدیمی ترین وسایل مبادله ای است که برای نسل بشر شناخته شده است. در واقع طلا نقش دوگانه ای هم به عنوان کالا و هم به عنوان ارز دارد.

تحلیلگران سقوط‌های اخیر قیمت طلا را به عجله برای خرید دلار نسبت می‌دهند؛ امروز، در حالی که دولت ها در خزانه خود از این فلز زرد نگهداری می کنند، هیچ کدام از آن برای پشتوانه پول کاغذی خود استفاده نمی کنند. طلا معمولا بر حسب دلار آمریکا است. بنابراین بین قیمت طلا و دلار رابطه وجود دارد به این صورت که افزایش و کاهش ارزش دلار می تواند بر قیمت طلا تاثیر بگذارد و قیمت طلا و دلار آمریکا رابطه معکوس دارند. با قوی‌تر شدن دلار در برابر سایر ارزها، قیمت طلا کاهش می‌یابد زیرا در سایر ارزها گران‌تر می‌شود و تقاضا را کاهش می‌دهد.

در نتیجه، طلا اغلب به عنوان پوششی در برابر تورم تلقی می شود. تورم زمانی است که قیمت‌ها افزایش می‌یابد و به همان نسبت قیمت‌ها با کاهش ارزش ارز افزایش می‌یابد؛ با توجه به اینکه مقدار فیزیکی طلا به عنوان محدودیتی برای آن انتشار عمل می کند، یک جامعه می تواند از یک قانون ساده برای جلوگیری از شر تورم پیروی کند.

هر اونس طلا امروز در بازارهای جهانی 6 دلار و 24 سنت گران شد و هزار و 822 دلار و 53 سنت قیمت خورد؛ با وجود بهبود ناچیز قیمتی این فلز زرد تحلیلگران همچنان نسبت به دورنمای آینده این فلز گرانبها بدبین هستند.

گفتنی است که قیمت این فلز گران‌بها در یک ماه گذشته 140 دلار و 86 سنت کاهش یافته است و در بازه زمانی 6 ماه گذشته نیز این فلز زرد 28 دلار و 10 سنت ارزان شده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز طلا 57 دلار و 82 سنت ارزان تر به فروش می‌رسد.

چه عواملی قیمت طلا را تعیین می‌کنند؟

در حالی که رابطه بین ارزش دلار آمریکا و طلا مهم است، دلار تنها عاملی نیست که بر قیمت فلز گرانبها تاثیر می گذارد. عوامل دیگری که بر ارزش طلا و دلار تاثیر می‌گذارند، نرخ بهره، تورم، سیاست‌های پولی و عرضه و تقاضا هستند.

طلا در 2021 چه روندی را در پیش گرفت؟

طلا سال 2021 را با قیمت 1828.60 دلار در هر اونس به پایان برد که 2.9 درصد ارزان‌تر از ابتدای سال 2021 است زیرا سرمایه گذاران انتظار افزایش نرخ بهره را داشتند.

قیمت این فلز گران‌بها در 25 ژانویه به 1855 دلار در هر اونس رسید، سپس در 28 ژانویه به 1786.60 دلار بازگشت. بازده اوراق قرضه افزایش یافت و جذابیت فلزات گرانبها را کاهش داد، زیرا نگهداری آنها سودی را به همراه ندارد. اما تنش بین روسیه و اوکراین و تعداد بیکاری بالاتر از حد انتظار در ایالات متحده، قیمت را به یک روند صعودی سوق داد. در 24 فوریه زمانی که نیروهای روسی وارد خاک اوکراین شدند، قیمت آن به 1926 دلار رسید.

با افزایش نرخ بهره اما روند صعودی متوقف شد و زور جنگ به ریزش قیمت طلا نرسید و این اتفاق در حالی افتاد که بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که پس از دو سال وقفه، خرید طلا خود را از سر می گیرد، زیرا جامعه بین المللی دور جدیدی از تحریم ها را علیه سیستم بانکی این کشور اعمال کرده است.

کارشناسان بر این باورند که فدرال رزر به افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم ادامه خواهد داد که مسیر قیمت طلا را تعیین خواهد کرد.

پیش‌بینی قیمت طلا در 2022

تحلیلگران ANZ چشم انداز بلندمدت قیمت طلا را کاهش دادند. آنها پیش بینی کردند که قیمت می تواند تا پایان ژوين به 1750 دلار و تا پایان دسامبر به 1600 دلار در هر اونس برسد که میانگین آن 1725 دلار در سال خواهد بود. آنها پیش بینی کردند که قیمت می تواند تا پایان سپتامبر 2023 به 1400 دلار کاهش یابد و به طور میانگین در سال آینده به 1458 دلار برسد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد