اتحاد نفتی تهران-ریاض و امتیازگیری از جهان/ غول‌ها بازار را تکان می‌دهند

اتحاد نفتی تهران-ریاض و امتیازگیری از جهان/ غول‌ها بازار را تکان می‌دهند

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا گفت: اگر افق همکاری ایران و عربستان توسعه پیدا کند می‌توانند بازار و قیمت نفت را تکان دهند، و توانمندانه نه تنها از غرب بلکه از جهان امتیازگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مهرداد عمادی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه کاهش تنش بین ایران و عربستان بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: شاید شاه‌گره روابط ایران از منطقه شروع می‌شود اگر دشواری‌ و چالش‌های منطقه‌ای را از بن‌بست خارج کنیم خیلی از رودررویی‌ها کمرنگ و بعد از مدتی محو خواهند شد، چراکه انرژی تنش‌ها از منطقه تهیه می‌شود.

وی یادآور شد: اکنون عربستان بدون همکاری ما پروژه‌ها را پیش می‌برد اما پتانسیل برای رسیدن به گره‌گشایی وجود دارد و این مهم است که از ایجاد چارچوب همکاری واقعی با عربستان برای برگرداندن صلح به منطقه استفاده کرده و برای همکاری نفتی در حوزه‌های مشترک بصورت برد-برد بهره ببریم.

عمادی تاکید کرد: هر دو کشور از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان کارتل‌های نفتی جهان هستند. لیبی و ونزويلا برای حضور در بازار نفت فلج شده‌اند، روس‌ها مشکلات خودشان را در حوزه نفت دارند و بیشتر روی گاز برای پروژه نورد استریم2 تمرکز کرده‌اند، عراق هم به سمت 6 میلیون بشکه باشتاب در حرکت است اما هنوز چندان موفق نیستند. ایران در شرایط فراتحریم، تزریق سرمایه و بازسازی حوزه‌های نفتی می‌تواند سریع به تولید 6.5 میلیون بشکه در روز دسترسی پیدا کند و عربستان هم نشان داده 11 میلیون بشکه کاملا در دسترس است.

وی خاطرنشان کرد: دو بازیکن ایران-عربستان در میدان نفت می‌توانند خیلی مهم باشند و با تصمیماتی که می‌گیرند اعضای دیگر را تحت فشار قرار دهند که همکاری کنند و در غیر این صورت در انتظار پاسخ منفی از تهران و ریاض باشند. البته این را هم فراموش نکنیم که دو عرضه‌کننده عمده روسیه و امریکا را هم در مقابل داریم، ولی با وجود این موضوعات اگر افق همکاری ایران و عربستان توسعه پیدا کند می‌توانند بازار و قیمت نفت را تکان دهند، و توانمندانه نه تنها از غرب بلکه از جهان امتیازگیری کنند و این امر می‌تواند برای اقتصاد ایران مثبت باشد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد