شوکی که نذری‌های محرم را از رونق انداخت

شوکی که نذری‌های محرم را از رونق انداخت

همزمان با ماه محرم تکاپوی متولیان مراسم عزاداری برای ادای سنت دیرینه نذری دادن در میان ایرانیان داغ می‌شود و هزینه پخت...

برترین‌ها: همزمان با ماه محرم تکاپوی متولیان مراسم عزاداری برای ادای سنت دیرینه نذری دادن در میان ایرانیان داغ می‌شود و هزینه پخت غذای نذری بنا بر میزان خرج بانی متفاوت است که بررسی‌ها از کاهش محسوس تقاضا برای خرید اقلام نذری به دلیل گرانی حکایت دارد.

بازار بی‌رمق گوشت و دام زنده در محرم امسال

ایلنا در این رابطه به نقل از نیما حبیب‌فر، عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان گوشت نوشت:

* (با بیان اینکه قیمت گوشت گوساله در آستانه عاشورا و تاسوعایی حسینی تغییر نکرد): پیش‌بینی می‌شد امسال نیز به مانند سال‌های گذشته بازار در ماه محرم رونق خاصی به خود بگیرد اما بازار در این ماه هیجانی به خود نگرفت.

* قیمت گوشت گوساله در هفته‌های اخیر تغییر نکرد و ثابت ماند و مغز ران گوساله کیلویی 220 هزار تومان، گوشت چرخ‌کرده مخلوط 175 هزار تومان بفروش می‌رسد؛ شنبه 15 مرداد آخرین روز کشتار دام است پس خریداران پیش از این روز اقدام به خرید کردند و گمان می‌شود همین عدم تمرکز خرید در روز آخر باعث شد که فشار چندانی در امروز بر بازار تحمیل نشود.

* (در پاسخ به این پرسش که آیا تقاضا برای خرید گوشت در محرم امسال کاهش پیدا کرده است؟): تجربه سال‌های گذشته این ذهنیت را ایجاد کرده بود که در محرم امسال شاهد رونق بازار باشیم اما چنین اتفاقی رخ نداد و تقاضا روند عادی به خود گرفت و امسال شاهد هیجان برای خرید گوشت نبودیم.

* شرکت پشتیبانی ذخایر استراتژیک قابل توجهی دارد و گوشت گوسفند و گوساله منجمد و گرم تولید داخلی و خارجی را درشرایط حساس برای تنظیم بازار عرضه می‌کند و گوشت با نرخ مصوب کیلویی 110 هزار تومان در بازار عرضه کرد.

* کمبودی در زمینه گوشت گوساله و گوسفند در بازار احساس نشد و به میزان نیاز وجود دارد.

* دام به میزان کافی در بازار موجود است اما تولیدکنندگان نمی‌توانند درباره میزان تقاضا برای خرید اظهارنظر کنند. یانگین قیمت روی کیلویی 75 هزار تومان است اما این نرخ در شهرستان‌های مختلف متفاوت است.

* در ماه محرم امسال تقاضا برای خرید دام مشهود نبوده و می‌توان گفت اتفاق خاصی در این بازار رخ نداد.

کاهش محسوس تقاضا برای خرید ظروف یکبار مصرف

احمد فکری، ريیس اتحادیه صنف فروشندگان ظروف پلاستیکی مشهد هم به «ایسنا» گفت:

* هرساله در ایامی مانند ماه رمضان یا محرم و صفر تقاضا برای خرید ظروف یکبار مصرف افزایش پیدا می‌کند، اما در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه‌ها میزان نذورات کاهش پیدا کرده است. بنابراین باوجود افزایش تولید و توزیع ظروف یکبار مصرف در حال حاضر تقاضا برای این کالا نسبت به سال‌های گذشته کاهش محسوسی پیدا کرده است.

* همچنین بازار فروش ظروف یکبار مصرف رقابتی شده و این رقابت در ارزانی است، زیرا فروشندگان مجبورند به منظور تسویه بدهی خود به تولیدکنندگان اجناسشان را با قیمت کمتری بفروشند.

* با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش توان خرید مردم بازار فروش این محصول در رکود به سر می‌برد. درحالیکه میزان سفارش ظروف یکبار مصرف هیات‌ها طی سال‌های گذشته در دهه اول ماه محرم و دهه آخر ماه صفر به بالای 2000 الی 3000 سفارش در روز می‌رسید.

* در حال حاضر با توجه به کاهش شیوع بیماری کرونا، افزایش تورم و موارد دیگر قیمت این اجناس دستخوش تغییر شده و در مقابل افزایش قیمت‌ها تقاضا کاهش پیدا کرده است.

هزینه تهیه هر پرس قیمه نذری چقدر تمام می‌شود؟

* گوشت، لپه، روغن، پیاز، رب، برنج، سیب زمینی، لیموعمانی و ادویه مواد لازم برای پخت این غذای محبوب است. زعفران در برخی از هیيت‌ها مواد مهم براى پخت غذای نذری است که اکنون هر مثقال آن بیش از 200 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

* برای پخت این غذا باید هزینه دیگ، اجاق گاز، کپسول، آبکش و ... را در نظر گرفت که تهیه آن‌ها نیازمند هزینه ای جداگانه است.

* پیگیری‌ها از بنکداران نشان می‌دهد که قیمت مواد اولیه این غذا در مقایسه با سال های گذشته با افزایش چند برابری همراه شده است.

* با در نظر گرفتن پخت قیمه نذری برای 50 نفر باید حدود 2 کیلو لپه استفاده کرد، هر کیلو از این کالا حدود 55 هزار تومان است که در مجموع باید 110 هزار تومان هزینه کرد.

* پخت این غذا به حدود 10 کیلو برنج نیاز دارد، هر کیلو برنج ایرانی حدود 125 هزار تومان است که نیازمند یک میلیون و 250 هزار تومان هزینه است.

* پخت قیمه برای این تعداد نیازمند 4 کیلو گوشت است که قیمت گوشت گوسفندی کیلویی 283 هزار تومان است و در مجموع باید یک میلیون و 132 هزار تومان هزینه کرد.

* در ادامه پخت این غذای نذری، 300 گرم لیموعمانی، یک قوطی رب گوجه فرنگی، یک حلب روغن، 3 کیلو سیب زمینی و 3 کیلو پیاز نیاز است که هزینه آن حدود 475 هزار تومان می شود.

* همچنین هزینه خرید 50 ظرف یکبار مصرف برنج، ظرف خورشت و قاشق حدود 140 هزار تومان تمام می‌شود.

* در مجموع برای تهیه یک دیگ قیمه نذری برای 50 نفر در ماه محرم با احتساب هزینه دیگ، اجاق گاز، کپسول، آبکش باید حدود چهار میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد.

هزینه هر پرس قیمه نذری، 70 هزار تومان است

«سید علی اصغر میرابراهیمی»، رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس:

* (با اشاره به قیمت غذاهای نذری در رستوران‌ها برای ایام محرم): قیمه جزو پرتقاضا غذاها برای ایام محرم است که این غذا با احتساب پخت برای هر فرد نیازمند 80 گرم گوشت، 30 گرم لپه به همراه سیب زمینی، پیاز، لیموعمانی و برنج است که نیازمند حدود 70 هزار تومان هزینه است.

* در هیات‌ها بیشتر از برنج تایلندی، هندی یا پاکستانی و نیز گوشت برزیلی یخ زده استفاده می‌کنند که قیمت آن حدود 55 هزار تومانی تمام می‌شود.

* پخت خورش قرمه سبزی هم برا ایام محرم حدود همین قیمت‌ها است و فرق زیادی با قیمت خورش قیمه ندارد.

* امسال به دلیل گرانی ها سفارش به رستوران‌ها برای هیات بسیار کمتر شده و از غذای رستورانی به عنوان غذای نذری استقبال چندانی نشد.

پ
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد