4 محور اصلی مهم در توسعه بخش کشاورزی

4 محور اصلی مهم در توسعه بخش کشاورزی

ایلنا: رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران اظهار داشت: صادرات هدفمند، تامین مالی، شبکه سازی بازار و حقوق تجارت و امنیت غذایی اگر انجام شود می‌تواند ما را نسبت به توسعه...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن امینی رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در نخستین اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا با اشاره به نقش کشاورزی در رشد اقتصادی و توسعه پایدار گفت: بالا بردن جی دی پی و ارتقاء صادرات غیر نفتی در سال‌های تحریم و پاندمی کووید یکی از عملکرد مهم بخش کشاورزی در رشد اقتصادی محسوب می‌شود این درحالی است که سایر بخش‌های اقتصادی دچار رکود شدید بوده است.

وی صادرات هدفمند را به عنوان یک راهبرد استراتژیک معرفی کرد و افزود: صادرات هدفمند یکی از مهمترین عوامل رشد اقتصادی کشور محسوب می‌شود، بدون تردید صادرات موفق نیازمند یکپارچگی، سیاست گذاری و تصمیم گیری در حوزه تجارت خارجی و از طرفی تولید با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای بین المللی است.

به گفته وی الزامات تولید صادرات محور استفاده از دانش روز و کاهش هزینه های تولید است.

امینی با اشاره به برخی وظایف و نقش حاکمیت در حمایت از صادرات گفت: اصلاح هدفمند سیاست های ارزی حوزه صادرات و حذف قوانین و مقررات دست و پا گیر و متناقض، هماهنگی دستگاههای اجرایی دست اندارکار در صادرات، توسعه صادرات ایجاد مدیریت و هدفمند وارداتی و جلوگیری از قوانین و دستورالعمل خلق و الساعه از جمله مهمترین اقدامات برای توسعه صادرات محسوب می شود.

وی با بیان لزوم تجهیز و بهبود زیرساخت‌های لجستیکی و حمل ونقل صادراتی گفت: اصلاح فرآیندهای گمرکی به منظور تسهیل و تسریع در ارزیابی و خروج کالاهایی کشاورزی صادراتی از کشور اهمیت ویژه دارد. در این میان انتخاب رایزن‌های اقتصادی قوی و تعداد افزایش رایزن‌های متخصص در همه کشورها می‌تواند به ما کمک کند.

به گفته وی پرهیز از خام فروشی محصولات کشاورزی و حمایت از محصولات و کالاها با ارزش افزوده بیشتر و ارزبری کمتر می‌تواند به ما در توسعه صادرات کمک کند.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان و صنعت‌گران از کشاورزی و غذا اطمینان می‌دهند که در صورت حمایت مناسب و تسهیل امور در داخل کشور با اقتدار در زمینه امنیت غذایی کشور تلاش کنند.

وی در پایان 4 محور اصلی در جهت اطلاع این هدف معرفی کرد و گفت: صادرات هدفمند، تامین مالی، شبکه سازی بازار و حقوق تجارت و امنیت غذایی اگر انجام شود می‌تواند ما را نسبت به توسعه بخش کشاورزی امیدوار کند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد