دلال‌ ها بیش‌ ترین فرار مالیاتی را دارند / سامانه مودیان می‌ تواند به عدالت مالیاتی ختم شود

دلال‌ ها بیش‌ ترین فرار مالیاتی را دارند / سامانه مودیان می‌ تواند به عدالت مالیاتی ختم شود

یک پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه هوشمند شدن سامانه مالیاتی می تواند تاثیر به سزایی بر کاهش فساد مالیاتی در کشور داشته...

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ مرتضی افقه در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه مالیات علاوه بر اینکه بخشی از درآمد دولت محسوب می شود، یک ابزار مناسب برای سیاست گذاری به شمار می رود،عنوان کرد: در حال حاضر دولت جدید در حال ساماندهی سامانه های مالیاتی است .

افقه با بیان اینکه یکی از اهداف دولت از ساماندهی نظام مالیاتی این است که درآمد مالیاتی را افزایش دهد،اذعان کرد: دولت به دلیل تداوم تحریم و کسری بودجه در نظر دارد که ظرفیت های خالی مالیاتی خود را پر کند.

این پژوهشگر اقتصادی در ادامه افزود: در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه مردم در ازای مالیاتی که پرداخت می کنند، خدمات قابل قبولی را هم از دولت دریافت می کنند اما در ایران مردم به دلیل آنکه اقتصاد خود را وابسته به نفت می دانند، در تمام دوره ها تمایل نداشتند که مالیات بپردازند.

وی با بیان اینکه هوشمند شدن سامانه مالیاتی می تواند تاثیر به سزایی بر کاهش فساد مالیاتی در کشور داشته باشد، ابراز کرد: در حال حاضر زمینه فساد و فرار مالیاتی در کشور فراوان دیده می شود و هوشمند و الکترونیکی شدن سامانه های مالیاتی می تواند تاثیر به سزایی بر شفاف سازی اقتصادی در جامعه داشته باشد .

افقه با بیان اینکه در حال حاضر فرار مالیاتی شامل افرادی می شود که کسب و کار آنها بسیار پر سود و زود بازده بوده اما شفافیت ندارد،اذعان کرد: در این راستا می توان به فعالیت های غیرمولد مانند دلالی اشاره کرد؛ میزان فرار مالیاتی در این نوع کسب وکارها به دلیل آنکه فعالیت آنها شفاف نیست، نسبت به سایرین بیشتر است.

وی با بیان اینکه زمینه فساد با الکترونیکی شدن سامانه مودیان و مالیات به طور چشمگیری کاهش می یابد،ابراز کرد: در این راستا دولت می تواند از خرده فروشانی که تاکنون حاضر نبودند مالیات پرداخت کنند، به صورت شفاف و اصولی مالیات دریافت کند.

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه هر بده و بستان بین دولت و مردم به سمت الکترونیکی شدن و حذف مامور رخ دهد،فساد مالیاتی به طور چشمگیری کاهش می یابد،عنوان کرد: در این راستا برخی شبهه هایی که تاکنون در جامعه وجود داشت از بین خواهد رفت و همچنین فرار مالیاتی به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت .

افقه افزود: سامانه مودیان می تواند سبب عدالت مالیاتی شود .

وی با بیان اینکه لازم است دولت برای تاثیرگذاری بیشتر، بسترهای نرم افزاری را برای این طرح مهم فراهم کند،عنوان کرد: از طرف دیگر لازم است دولت با ارايه منطقی و مناسب در ازای پرداخت مالیات توسط مردم، آنها را از اینکه مالیات پرداخت می کنند راضی نگه دارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد