بورس در هفته پایانی شهریور/ هفته سراسر قرمزپوش بازار سرمایه

بورس در هفته پایانی شهریور/ هفته سراسر قرمزپوش بازار سرمایه

بازار سرمایه در هفته گذشته روند نزولی داشته و این موضوع بسیاری از کارشناسان و سهامداران را درباره آینده بورس در هفته‌های آینده نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در تابستان یک روند منطقی و متعادل به خود گرفته بود، اما عدم اطمینان موجود در بازارهای مالی و پولی و البته تصمیمات نادرست متولیان بازار سرمایه این روند متعادل و صعودی را به یک روند نوسانی و نزولی تبدیل کرده است.

در صورتی که این روند بخواهد در روزها و هفته های آینده تکرار شود، می‌توان گفت، خروج پول حقیقی از بازارسرمایه باز هم شدت بیشتری به خود خواهد گرفت و این موضوع می‌تواند در کل برای بورس به شدت مضر باشد.

البته چهار عرضه اولیه که در هفته‌‌های گذشته وارد بازار سهام شدند، نقش مهمی در ریزش بورس بازی کردند. آمارها نشان می‌دهد صف‌‌های فروش به واسطه خرید عرضه ‌های اولیه در هفته ‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است و حدود پنج هزار میلیارد تومان نقدینگی از بورس به دلیل خرید این عرضه‌ ها از بازار سرمایه خارج شده است.

در هفته گذشته نقدینگی در بازار به صورت چرخشی بین گروه‌‌های مختلف در گردش بود و البته در برخی از روزها تمامی گروه‌‌ها قرمزپوش به کار خود پایان دادند؛ اما در پایان معاملات هر روز بازار سهام، یکی از گروه‌‌ها نسبتا متعادل ‌تر از بقیه گروه‌‌ها بود.

شاخص کل همچنان نزولی!

هفته گذشته شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و 488 هزار واحد آغاز به کار کرد و در آخرین روز معاملاتی هم در کانال یک میلیون و 386 هزار واحد به کار خود پایان داد. در مجموع شاخص افت 6.8 درصدی را ثبت کرد. این دومین هفته‌ای است که شاخص کل پس از 12 هفته رشد، کاهش یافته است.

پدر هفته پایانی شهریور شاخص کل با افت 101 هزار واحدی یک رکورد منفی را در تابستان سال1400 به ثبت رساند. این مساله می‌تواند یک زنگ خطر برای بازار سرمایه باشد.

در صورتی که همین روند منفی در هفته‌های آینده در مورد نمادهای شاخص ساز تکرار شود، می‌توان گفت، تمام حمایت‌های مطرح شده در بحث تحلیل تکنیکال بورس یکی پس از دیگری شکسته خواهد شد.

شاخص کل هم‌وزن تابع شاخص سازها

نمادهای کوچک بازار سرمایه نیز به تبعیت از سهم‌های شاخص ساز در این هفته با روند نزولی همراه بوده‌اند. این مساله را می‌توان در افت 34 هزار واحدی شاخص کل هم‌وزن در این هفته به خوبی مشاهده کرد.

در هفته گذشته شاخص کل هموزن کاهش 7.76 درصدی را تجربه کرد. شاخص کل هموزن در 4 روز هفته منفی بوده است و تنها در روز دوشنبه با روند افزایشی مواجه شده است.

روند ادامه دار خروج پول از بازار

در هفته گذشت مانند هفته های قبل روند خروج پول حقیقی از بازار سرمایه ادامه داشته است. در این هفته در تمام روزها، شاخص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی مثبت بوده است.

در این هفته در مجموع 3900 میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شده است که می‌تواند نوعی زنگ خطر برای بورس باشد.

کاهش میانگین هفتگی ارزش معاملات و ارزش معاملات خرد

در هفته چهار شهریور، کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز دوشنبه بود که ارزشی معادل 8 هزار و 765 میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته روز شنبه محقق شد که به رقم 27 هزار و 312 میلیارد تومان رسید. میانگین ارزش معاملات کل هفته 18 هزار و 995 تومان بود که نسبت به رقم 26 هزار و 334 میلیاردی هفته پیشین، افت 27 درصدی داشته است.

در هفته گذشته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 6 هزار و 348 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 6 هزار و 489 میلیاردی هفته پیشین، افت 2 درصدی داشته است.

پایین‌ترین رقم ارزش معاملات خرد به روز دو‌شنبه بر می‌‌گردد که 4 هزار و 983 میلیارد تومان بود و بالاترین رقم هفته در روز چهارشنبه ثبت شد که 8 هزار و 194 میلیارد تومان بود که این رقم بیشترین میزان در 11 روز کاری گذشته از 16 شهریور ماه به این سو بوده است.

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، در بلند مدت بازار سرمایه بازدهی خوبی را نصیب سهامداران می‌کند؛ اما در حال حاضر به دلیل نامشخص بودن سیاست‌های دولت درباره صنایع مختلف و سیاست‌های ضد تورمی و اشتباهات متولیان بورس، ارزیابی از روند بازار سهام دشوار شده و به نظر می‌‌رسد، فعلا روند اصلاحی ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد