مالیات بر صادرات مواد خام و نیم خام، تاثیر چندانی بر بورس ندارد

مالیات بر صادرات مواد خام و نیم خام، تاثیر چندانی بر بورس ندارد

آسایش گفت: موضوع مالیات مواد خام و نیم خام صادراتی، نمی‌تواند دغدغه ای برای بازار سرمایه و سهامداران محسوب شود.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،در رابطه با این پرسش که ابلاغیه جدید دولت در مورد مالیات مواد خام و نیمه خام صادراتی می‌تواند چه تاثیری بر سودآوری شرکت‌های بورسی بگذارد؟ گفت: قبل از بررسی این دستورالعمل باید ببینیم به طور کل وضعیت مالیات بر شرکت‌های تولیدی در ایران به چه شکل است. در قانون مالیات، سود حاصل از صادرات معافیت مالیاتی دارد. برخی شرکت‌ها  علاوه بر صادرات محصول نهایی، مواد خام خود را نیز صادر می‌کنند. به طور مثال شرکت های سیمانی علاوه بر صادرات سیمان، کلینکر را نیز صادر می‌کنند. در این بین شرکت‌هایی که در بورس اوراق بهادار و یا فرابورس هستند نیز معافیت های مالیاتی جداگانه‌ای شامل‌شان می شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از سوی دیگر برخی از شرکت‌ها با توجه به محدوده مکانی که در آن قرار دارند یا طرح‌های توسعه ملی که وجود دارد، معافیت‌های مالیاتی خاصی شامل‌شان می‌شود. در لایحه بودجه 1401 نیز نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی از 25 به 20 درصد کاهش یافته است.

آسایش گفت: اما در دستورالعمل اخیر گفته شده که مالیات بر روی برخی مواد خام و نیمه خامی که صادارت می‌شوند، اعمال خواهد شد. اگر به این دستور العمل دقت شود به طور کلی سه صنعت بزرگ پتروشیمی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی را در بازار سرمایه شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید

  •  جزيیات معاملات گواهی سپرده مس و میلگرد

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر نگاهی به مواد اولیه‌ای که شامل این بخشنامه می‌شود بیندازیم، متوجه می‌شویم که در این ابلاغیه بیش از 85 مواد اولیه وجود دارد. اما باید به این نکته توجه شود که در هریک از صنایع، به طور مثال صنعت پتروشیمی همه شرکت‌ها صادرات محور نیستند. از سوی دیگر شرکت‌هایی که صادرات محور هستند، بخشی صادرات و بخشی نیز تولید برای داخل کشور دارند و همه مواد خام و نیمه خام شرکت‌ها شامل این مصوبه نمی‌شود؛ بنابراین به طور کل تاثیر این دستورالعمل بر روی تمامی شرکت‌ها یکسان نیست. برخی بیشتر و برخی کمتر و برخی نیز اصلا از این موضوع تاثیر نمی‌پذیرند.

او گفت:اگر دقیق‌تر بخواهیم این موارد و شرکت‌ها را بررسی کنیم به طور مثال در حوزه پتروشمی مواد خام و نیمه خامی مانند اوره و متانول جز این لیست نیستند و شرکت‌های که در این بخش صادارات داشته باشند هنوز هم معافیت مالیاتی دارند، اما از سوی دیگر شرکت‌های که محصولاتی مثل پروپان، پنتان و بوتان صادرات دارند جز این قانون هستند و باید مالیات بپردازند.

آسایش گفت: به طور مثال شرکت پتروشیمی خارگ با نماد شخارگ حدودا 60 درصد سود‌اش مربوط به متانول است که جز این لیست نیست و تنها 40 درصد جز این لیست است. یا نماد شگویا 15 تا 17 درصد سود‌اش مشمول این مالیات می‌شود. به طور کل تاثیر این موضوع بر صنعت پتروشیمی بیشتر است و می‌تواند تاثیر 6 تا 8 درصدی بر سودآوری این صنعت داشته باشد. در فلزات اساسی و کانه‌ها نیز تاثیر آن کمتر از 2 تا 4 درصد است و در کل نمی‌تواند این موضوع دغدغه‌ای برای بازار سرمایه و سهامداران محسوب شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد