آخرین تلاش‌ها در ساعات پیش از استیضاح/ خودرو گران می‌شود؟

آخرین تلاش‌ها در ساعات پیش از استیضاح/ خودرو گران می‌شود؟

صنعتوزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست کمیسیون صنایع و معان مجلس گفت: قیمت کارخانه‌ای خودرو داخلی افزایش نمی‌یابد.

مریم فکری: شماره معکوس برای برگزاری اولین نشست استیضاح دولت سیزدهم آغاز شده تا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس حضور یابد و بخت خود را برای دریافت رای اعتماد دوباره نمایندگان بیازماید.

امضاکنندگان استیضاح وزیر صمت، یکی از مهم‌ترین دلایل استیضاح را شرایط و قیمت خودرو در بازار می‌دانند. احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این خصوص گفته است: وزیر صمت در زمان رای اعتماد به مجلس قول داد ظرف 6 ماه وضعیت بازار خودرو را ساماندهی کند، اما این اتفاق نیفتاد و مجلس برای پاسخگویی به مطالبه مردم باید از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.

افزایش قیمت خودرو رد شد

در این شرایط، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ساعات پیش از استیضاح، با حضور در نشست کمیسیون صنایع و معان مجلس، مباحث مطرح شده درباره افزایش قیمت خودرو داخلی را رد کرد.

وی در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است‌ قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش یابد؟ گفت: قیمت خودرو افزایش نمی‌یابد و این موضوع شایعه است.

قالیباف: مسیر صدور افزایش قیمت را نبسته‌ایم

بنا به این گزارش، فاطمی‌امین اواخر مهرماه نیز در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است قیمت خودرو در کارخانه افزایش یابد، گفته بود: خیر، این موضوع شایعه است.

این در شرایطی است که در ماه‌های گذشته خبرهایی در رابطه احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در رسانه‌ها منتشر شد و صحبت‌های سخنگوی وزارت صمت مبنی بر اینکه ما مسیر صدور مجوز افزایش قیمت‌ها را نبسته‌ایم و خودروسازان می‌توانند متناسب با افزایش هزینه‌های تولید درخواست‌های خود را به سازمان حمایت ارسال کنند تا در ستاد تنظیم بازار بررسی شود، به تقویت این احتمال دامن زد.

چه زمانی درباره قیمت خودرو تصمیم گرفته می‌شود؟

البته منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت در نشست خبری اخیر خود، تاکید کرده بود: اگر خودروهای وارداتی در بازار عرضه می‌شد، قیمت سرسام‌آور افزایش نمی‌یافت.

به گفته او، باید خودروها در بورس عرضه شوند تا قیمت‌ها افزایش پیدا نکند؛ عرضه در بورس کنترل قیمت را بهتر می‌کند.

او درباره تاثیر تحریم‌ها بر واردات خودرو، عنوان کرده بود: برخورد با تحریم برعهده واردکننده است و قطعا راهی برای دور زدن آن پیدا خواهد کرد.

منطقی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تغییرات قیمت خودرو هم گفته بود: قیمت خودرو از مهر ماه سال گذشته که مورد تصویب سران قوا قرار گرفت، تغییری نکرده است و همه انتظار افزایش قیمت را داشتند. منتهی با ارتقای تولید، کمتر کردن تنوع تولید و کاهش هزینه‌های تولید سعی شده کار را با همین قیمت‌های فعلی جلو ببریم و ضرر خودروسازان روند کاهشی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرده بود: طبق دستور سران قوا هر سه ماه باید گزارشی از قیمت هم ارايه شود که با آغاز واردات و ایجاد فضاهای مثبت، شاید بتوان در مورد قیمت خودرو تصمیم گیری کرد.

223225

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد