عملکرد مالی قاسم در سال گذشته چگونه بود؟/ علت سرمایه گذاری شرکت در فعالیت‌های تولیدی چیست؟

عملکرد مالی قاسم در سال گذشته چگونه بود؟/ علت سرمایه گذاری شرکت در فعالیت‌های تولیدی چیست؟

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت قاسم ایران با حضور 84 درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای رضایی، به صورت حضوری و آنلاین در تاریخ 1400/02/29 برگزار گردید. گزارش نبض بورس از این مجمع را بخوانید.

به گزارش نبض بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت قاسم ایران با حضور 84 درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای رضایی، به صورت حضوری و آنلاین در تاریخ 1400/02/29 برگزار گردید.

آقای خضرایی مدیرعامل شرکت گزارشی از فعالیت شرکت در خصوص سال مالی منتهی به 1399/12/30 به صورت زیر ارايه دادند:

جایگاه شرکت در صنعت:

شرکت قاسم ایران فروش و توزیع اقلام مواد غذایی، دارویی (شامل زنجیره سرد) و تجهیزات پزشکی، اقلام بهداشتی خانگی، اقلام بهداشتی و آرایشی، ژل، مواد ضد عفونی کننده و محصولات سلولزی، تنقلات و ... را بر عهده دارد؛ لذا کلیه صنوف سوپر مارکت، هایپر مارکت، داروخانه ها، مراکز درمانی و بیمارستانی و ... در سراسر کشور از بازار‌های اصلی شرکت می‌باشند.

محیط کسب و کاری که شرکت قاسم ایران در آن فعال می‌باشد، شامل بیش از یکصد و پنجاه شرکت پخش که بر اساس مقررات وزارت بازرگانی در سه دسته؛ شرکت‌های پخش سراسری، منطقه‌ای و استانی تاسیس گردیده اند می‌باشند. جایگاه قاسم ایران در صنعت پخش، به لحاظ تنوع بسیار محصولات توزیعی، همواره یکی از توزیع کننده گان برتر کالا‌های مصرفی در ایران می‌باشد و در آخرین رتبه بندی IMI-100 (صد شرکت برتر ایران) موفق به کسب رتبه 94 برترین و بزرگترین شرکت‌های صنعتی بزرگ ایران و همچنین درجایگاه 4 شرکت برتر صنعت پخش قرار گرفت.

اهم اقدامات صورت گرفته در سال 1399:

از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته می‌توان به پیاده سازی فروش آنلاین B2B به منظور ورود در حوزه فروش اینترنتی، ایجاد لاین دوم فروش غذایی به حدود 200 ویزیتور جهت توسعه در بخش فروش، خرید 38 دستگاه کامیونت ایسوزو جهت توسعه در بخش فروش، خرید ساختمان میدان فرودوسی و خرید 10 درصد سهم شرکت قند فسا اشاره کرد.

عملکرد مالی شرکت در سال 1399:
 

همانطور که در گزارش شرکت مشاهده می‌شود سود ناخالص شرکت نسبت به دوره گذشته معادل 54 درصد افزایش داشته است که ناشی از افزایش فروش و ترکیب فروش مناسبتر کالا نسبت به سال قبل بوده است..

در بخش هزینه‌های فروش، اداری و عمومی شرکت نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که عمدتا ناشی از افزایش میزان فروش و به تبع افزایش هزینه‌های متغیر و حقوق و دستمزد و مزایای پرداختی به کارکنان بوده که در ابتدای سال از سوی شورای عالی کار تعیین شده است.

سود عملیاتی شرکت نیز معادل 83 درصد رشد داشته که ناشی از بهبود عملیات، افزایش فروش و استفاده بهینه از ظرفیت‌های شرکت می‌باشد.

هزینه‌های مالی نسبت به دوره مشابه گذشته معادل 61 درصد کاهش داشته که ناشی از بازپرداخت اصل و فرع تعدادی از تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی کشور می‌باشد که عمدتا تامین نقدینگی مورد نیاز از محل کنترل مستمر و وصول مطالبات معوقه شرکت بوده است.

سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیر عملیاتی نیز نسبت به دوره قبل 251 درصد افزایش داشته است که عمدتا مربوط به سود ناشی از فروش سرمایه گذاری‌ها می‌باشد.

عمکلرد شرکت در حوزه فروش:
 

در حوزه فروش شرکت نسبت به سال 1398 حدود 51 درصد رشد داشته است.

 
 

خرید خالص از شرکت‌های تولیدکننده و تامین کننده کالا در گروه‌های کالایی مختلف نیز به صورت زیر بوده است.

 

در ادامه گزارش حسابرس و بازرس قانونی توسط نماینده موسسه حسابرسی ایران مشهود قرايت شد و با توجه به گزارش شفاف شرکت بند شرط و نکته مبهمی در گزارش موجود نبود.

 

سوالات مطرح شده در مجمع:

علت سرمایه گذاری شرکت در فعالیت‌های تولیدی چیست؟ این سرمایه گذاری‌ها به علت دستورات هلدینگ خودکفایی به منظور تامین مواد اولیه می‌باشد.

علت افزایش حقوق دستمزد چیست؟ شرکت هم افزایش نیرو و هم افزایش حقوق و دستمزد داشته، لذا این دو مورد باعث افزایش حقوق و دستمزد شده است.

 

در انتها به ازای هر سهم 96 ریال معادل 10 درصد سود کل سود تقسیم گردید، موسسه حسابرسی آزنوده کاران به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی سامان پندار به عنوان بازرس علی البدل انتخاب گردید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد