تحلیل تکنیکال و بنیادی خودرو | سهامداران خودرو بخوانند!

تحلیل تکنیکال و بنیادی خودرو | سهامداران خودرو بخوانند!

خودرو پس از افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف خود در روز گذشته، امروز 4 خرداد 1400 بازگشایی شد. این بازگشایی در منطقه سبز انجام شد. روند حرکت خودرو در روز‌های آینده چگونه خواهد بود؟ نزول یا صعود در انتظار خودرو است؟

به گزارش نبض بورس، خودرو بعد از افشای الف که روز‌های پیش در مورد نرخ محصولات خود در سامانه کدال زده بود، امروز با 4 درصد در مچ اول باز شد و اندکی بعد قیمت تا حدودی پایین رفت، اما بعد از آن دوباره قیمت به محدوده‌ مچ اول بازگشت و در نهایت با معامله 52 میلیون برگه سهم و پایانی 3 درصد مثبت بسته شد.

تحلیل بنیادی خودرو

خودرو چند روز پیش طی گزارشی که در کدال منتشر کرده بود، اقدام به افزایش میانگین بیش از 10 درصدی نرخ فروش محصولات خود کرد. اگر چه این افزایش نرخ در به سود رسیدن خودرو اثری ندارد، اما می‌توان امیدوار بود که در ماه‌های بعد دوباره افزایش نرخ بگیرند و عملکرد عملیاتی شرکت بهبود یابد تا اینکه نهایتا از زیان خارج شود.

 

در نمودار بالا مقدار فروش محصولات بصورت ماهانه همراه با نرخ فروش محصولات گروه پژو (بیشترین ارزش فروش مربوط به گروه پژو است) آورده شده است. همانطور که ملاحظه می‌شود میانگین نرخ فروش محصولات ایران خودرو طی یکسال گذشته افزایش داشته است. این افزایش نرخ در کنار رشد مقدار فروش نشانه‌ای خوب است، اما بدون تعارف باید گفت که هنوز این افزایش نرخ حتی منجر به سود عملیاتی در شرکت نشده است چه رسد به سود خالص. نتیجه رشد مقداری فروش متاسفانه زیان انباشته بیشتر برای شرکت بوده است در حالی که اگر زیان عملیاتی تبدیل به سود عملیاتی می‌شد نتیجه بهبود مقداری فروش، افزایش ثروت سهامداران می‌شد نه اینکه فصل به فصل زیان انباشته شرکت بیشتر شود.

تحلیل تکنیکال خودرو
 
 

خودرو در یکسال گذشته در حدود 80 درصد از اوج خود اصلاح کرده است و به نظر می‌رسید که فیبوی 0.5 بسط دو موج WX در 177 تومان تارگت نهایی اصلاح باشد که اخیرا قیمت پایین‌تر از این محدوده نیز آمده است و اگر موفق به تثبیت بالای 177 تومان نشود آنگاه باید منتظر اصلاح قیمت تا فیبوی 0.61 بسط دو موج WX در 117 تومان بود. خط روند صعودی که از چند ماه پیش در اندیکاتور RSI آغاز شده بود و واگرایی مثبت با نمودار قیمت داشت در حال از دست رفتن است که اگر این اتفاق نیز بیافتد باید اصلاح تا 120 تومان را حتمی دانست. اما در صورت برگشت قیمت اهداف 240 و 310 تومانی برای سهم در دسترس می‌باشد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد