عرضه خودرو در بورس مسیر شفافی برای پیاده‌سازی برنامه‌های دولت است

عرضه خودرو در بورس مسیر شفافی برای پیاده‌سازی برنامه‌های دولت است

بورستهران- ایرنا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عرضه خودرو در بورس کالا یک مسیر شفاف برای پیاده‌سازی برنامه‌های دولت و مسیری مطمين برای مردم برای تامین نیاز آنها است که امیدواریم این موضوع به‌زودی عملیاتی شود.

به گزارش ایرنا، شورای عالی بورس در جلسه اخیر عرضه خودرو در بورس کالا را تصویب کرد و مقرر شد این موضوع طی هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالا اجرایی شود، موضوعی که بسیاری از کارشناسان آن را نقطه عطفی در مسیر بهبود صنعت خودرو عنوان می‌کردند. 

«فتح‌اله توسلی» عضو کمیسیون اقتصاد مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به مزایای عرضه خودرو در بورس اشاره کرد و اظهار داشت: بارها در صحن علنی مجلس تذکر داده‌ام که عرضه خودرو از طریق سامانه و ثبت‌نام و قرعه‌کشی، عزت مردم را پایمال می‌کند و در هیچ کشوری چنین روش ناکارآمدی برای فروش خودرو وجود ندارد. 

وی افزود: دولت باید راهکاری مطمين برای رفع چالش بازار خودرو در دستور کار قرار می‌داد تا شکاف قیمتی مشکل‌ساز در بازار خودرو از بین برود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در همین راستا، عرضه خودرو از طریق بورس کالا می‌تواند مسیر راهگشایی برای مردم باشد که در فضایی امن خودروهای موردنیاز خود را خریداری کنند.

توسلی با بیان اینکه بهتر است دولت نسبت به این موضوع واقف باشد که معاملات در بورس کالا زمینه‌ساز ایجاد شفافیت خواهد بود، گفت: عدم شفافیت سرمنشا بسیاری از مشکلات در اقتصاد ایران است، از این رو روشی بهینه و شفاف برای عرضه خودرو انتخاب شده و به‌مرور با رونق معاملات خودرو در بورس، شرایطی ایجاد می‌شود که مسيولان بتوانند در فضایی امن به مدیریت در این بخش بپردازند.

به گزارش ایرنا، سید جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران اعلام کرد که وعده وزیر اقتصاد مبنی بر حمایت از عرضه خودرو در بورس و احقاق حقوق سهامداران و تولیدکنندگان با تصویب این موضوع در شورای عالی بورس محقق شد و به‌زودی علاوه بر عرضه فیزیکی خودرو، تامین مالی خودروسازان از مسیر اوراق گواهی سپرده کالایی و سلف موازی استاندارد عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه هماهنگی‌ها با وزارت صمت در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا صورت خواهد گرفت، افزود: با یک کلاس خودرویی فرآیند عرضه در بورس آغاز شود و همه خودروسازان که آن کلاس را تولید می‌کنند کلیه تولیداتشان را در بورس کالا به فروش خواهند رساند. 

معاون بورس کالا خاطرنشان کرد: به‌صورت کلی وزارت صمت صلاحیت‌هایی در موردبحث عرضه و الزام به عرضه خودروسازان و همین‌طور محدودیت‌هایی که در سمت تقاضا اعمال خواهد شد، دارد. این محدودیت‌ها شامل گواهینامه یا پلاک فعال بوده که این موارد در زمان ثبت سفارش موردبررسی قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد