آخرین وضعیت واردات کاغذ

آخرین وضعیت واردات کاغذ

در ابتدای سال جاری واردات کاغذ در دو بخش «خمیر کاغذ» و «چاپ و تحریر» افزایش یافته اما کاغذ روزنامه با کاهش مواجه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی جریان واردات کاغذ در سال جاری و در فروردین ماه در آمار گمرک ایران نشان می دهد که 12 هزار تن خمیر کاغذ به ارزش 10.2 میلیون دلار وارد شده در حالی که در فروردین ماه سال گذشته این واردات 7.7 هزار تن به ارزش 5.3 میلیون دلار بوده است.

بر این اساس واردات خمیر کاغذ در سال جاری از لحاظ وزنی 55 درصد و ارزش 89 درصد افزایش دارد.

افزایش واردات کاغذ چاپ و تحریر

کاغذ چاپ و تحریر نیز با افزایش واردات در ماه ابتدایی امسال مواجه بوده است؛ به طوری که 15.6 هزار تن به ارزش 12.5 میلیون دلار واردات صورت گرفته ولی در ماه مشابه سال گذشته این واردات 8.9 هزار تن به ارزش 8.1 میلیارد دلار گزارش شده بود. بنابر این واردات کاغذ چاپ و تحریر از نظر حجمی 74 درصد و ارزش دلاری 54 درصد افزایش دارد.

واردات کاغذ روزنامه کم شد

اما در مورد کاغذ روزنامه واردات 118.9 تن به ارزش 67.2 هزار دلار صورت گرفته است که در مقایسه با سال گذشته بیانگر کاهش در این بخش است.

این در حالی است که در فروردین ماه پارسال 235.1 تن کاغذ روزنامه به ارزش 108.1 هزار دلار وارد شده بود.

گفتنی است که اخیرا قیمت کاغذ با افزایش مواجه شده و آنطور که مسيولان مربوطه در اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ گفته اند ، افزایش قیمت جهانی کاغذ، مصوبه تجاری برای افزایش نرخ ارز مبنای حقوق ورودی، محدودیت‌های تخصیص ارز و واردات از جمله دلایل مشکلات ایجاد شده در بازار کاغذ است که موجب افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت کاغذ تحریر و مقوا نیز شده است.

 

ایسنا

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد