نگاهی به وضعیت بانک ایران زمین / دارایی‌ هایی ارزشمند زیر صورت‌ های مالی وزمین قرار دارند

نگاهی به وضعیت بانک ایران زمین / دارایی‌ هایی ارزشمند زیر صورت‌ های مالی وزمین قرار دارند

بررسی ظاهری صورت‌های مالی وزمین شاید چنگی به دل نزند اما در صورت ورود به جزيیات دارایی‌های این بانک، ‌می‌توان چشم‌اندازهای بسیار جذابی برای بانک ایران زمین متصور بو...

به گزارش اقتصادآنلاین، بانک ایران زمین، در سال 1389 مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کرد. در ادامه نیز در شرکت فرابورس ایران پذیرش شد و پا در بازار سهام قرار داد و از 5 مهر ماه 1390 نیز در تابلوی قیمت‌های این بازار جا خوش کرد.

سرمایه این بانک در زمان احداث 4 هزار میلیارد ریال (معادل 400 میلیارد ریال) برای 4 میلیارد سهم هزار ریالی بود. از آن زمان تا کنون نیز افزایش سرمایه‌ای را این بانک ثبت نکرده است. این بانک در صورت‌های مالی تلفیقی خود در سال 1399 عملکردی متعادل را ثبت کرده است. در بخش درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری و اوراق بدهی کاهش سه درصدی را ثبت کرده است که با نگاهی به خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری این کاهش به 27 درصد نیز می‌رسد.

اما در بخش درآمد کارمزد رشد چشمگیر 95 درصدی را ثبت کرده است. در ادامه با رشد کمتر از 38 درصدی هزینه‌های کارمزد، به خالص درآمد کارمزد حدود 38 میلیارد تومانی رسیده است که نسبت به دوره گذشته، افزایش 363 درصدی را نشان می‌دهد. در بخش خالص سود سرمایه گذاری‌ها نیز این بانک با رشد خوبی عملکرد خود را نشان داد. در واقع در این بخش به درآمد بیش از هزار و 280 میلیارد تومانی رسیده است. این رقم نسبت به دوره مشابه قبل، رشد 114درصدی را نشان می‌دهد.

با نگاهی به عملکرد کلی این بانک، می‌توان مشاهده کرد که به صورت عملیاتی زیان وزمین 16 درصد بیشتر شده است. اما در بخش غیرعملیاتی با رشد خوب حدود 48 درصدی همراه شد. البته باید توجه داشت که این نکته، بخشی از ویژگی‌های ذاتی این بانک را نشان می‌دهد.

با نگاهی جزيی‌تر به این اطلاعات، می‌توان دید که بخشی از مشکلات این بانک،‌ از ادغام موسسه مولی الموحدین با بانک ایران زمین ناشی می‌شود. در واقع این بانک در قبال این ادغام دارایی‌های سرمایه‌ای مناسبی دریافت کرده است. در شرایط تورمی اقتصاد ایران، چانچه تورم سال گذشته بیش از 40 درصد بود، داشتن چنین دارایی‌هایی به احتمال زیاد می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند.

اگر به ارزش این دارایی‌ها در ابتدای سال 98 نگاهی بیندازیم، سخن از برآورد 18 هزار و 500 میلیارد تومانی این دارایی‌های درمیان بود. این رقم در انتهای 98 به حدود 22 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافت. در سال گذشته نیز به رقمی حدود 25هزار میلیارد تومان نیز رسید. این‌ها در حالی است که زیان انباشته این بانک تنها به حوالی 12 هزار و 500 میلیارد تومان می‌رسد.

اگر زیرمجموعه‌های این بانک و املاک وثیقه شده را نیز درنظر بگیریم، ‌اوضاع و آینده بهتری را نیز می‌توان متصور بود. در نتیجه با فروش بخشی از آن‌ها می‌تواند زیان انباشته را جبران کند و در ادامه با صرف تمام توان مجموعه خود برای احیای فعالیت‌های عملیاتی خود،‌ افزایش سرمایه قابل توجهی را در آینده‌ای نزدیک پیش رو داشته باشد تا بیش از پیش ارزنده شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد