سفر اربعین چقدر هزینه دارد؟ از نرخ مصوب سفرزمینی و هوایی مطلع شوید

سفر اربعین چقدر هزینه دارد؟ از نرخ مصوب سفرزمینی و هوایی مطلع شوید

اقتصاد کلانایران نوشت : همزمان با نزدیک شدن موعد زیارت اربعین، مقامات رسمی ایران نرخ مصوب سفر زمینی و هوایی به مقصد عراق را اعلام کردند.

محمد محمدی‌بخش، ريیس سازمان هواپیمایی ایران، در گفت‌وگو با روزنامه «ایران»، از تشکیل قرارگاه نظارت بر پروازهای عتبات از هفته آینده خبر داد و گفت که از هفته آینده حداکثر ظرفیت پروازهای نجف از ایران فعال خواهد شد و فرودگاه‌های بیشتری در کشور پرواز نجف را انجام خواهند داد.

وی افزود: «تلاش ما کاهش قیمت پرواز به عتبات است اما هزینه فرودگاهی در نجف همچنان هزینه بالا و حدود 2،5 میلیون تومان است ما به دنبال این هستیم قیمت متعادلی را برای پروازهای نجف طراحی کنیم. زايران باید دقت کنند از سایت‌ها یا آژانس‌های متفرقه بلیت تهیه نکنند. خرید بلیت بصورت مستقیم از ایرلاین‌ها توصیه ما به متقاضیان پروازهای عتبات است».

وی درخصوص تعیین قیمت بلیت گفت: «قیمت پروازهای رفت و برگشت به نجف برای فروش ایرلاین‌ها 6 میلیون تومان تعیین شده است. اما چون برخی روزها پرواز در رفت یا برگشت تقاضای کمی دارد یا پر می‌رود و خالی برمی‌گردد، باید برای جبران هزینه شرکت‌ها برنامه دقیقی اجرا کنیم. اما در روزهایی که تقاضا در هر دو سر پرواز وجود دارد قیمت بلیت رفت و برگشت 6 میلیون تومان خواهد بود».

محمدی بخش افزود: برنامه این است که برای جلوگیری از تخلف در بلیت‌فروشی یا جلوگیری از فروش چارتری، بیشتر بلیت‌ها در ایام محرم و اربعین به‌صورت مستقیم از ایرلاین‌ها فروخته شود که جزيیات آن در هفته آینده اعلام ‌می‌شود.

وی گفت: «در حال حاضر به‌صورت میانگین هفته‌ای 120 تا 130 پرواز به نجف داریم و اگر فرودگاه نجف و بغداد مجوز افزایش پرواز را برای ما صادر کنند پروازها به حداکثر ظرفیت برسد. در حال حاضر حداکثر ظرفیت 150 پرواز روزانه است و تلاش می‌کنیم در روزهای پرتقاضا حداکثر ظرفیت را افزایش دهیم. البته این تعداد فقط برای ایرلاین‌های داخلی است و اگر ایرلاین‌های عراقی نیز اعلام کنند برای پروازهای اربعین آماده هستند از نظر ما هیچ منعی ندارد».

وی گفت: در حال حاضر حداکثر 150 پرواز درهفته از کشور به عتبات برقرار است و از تمام شهرهایی که درخواست باشد و زاير وجود داشته باشد پرواز برقرار می‌شود. همچنین با توجه به اینکه در ایام اربعین پیک یک هفته‌ای داریم قطعا تمهیدات لازم انجام خواهد شد.

سفر زمینی اربعین

از سوی دیگر داریوش امانی، ريیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران، اعلام کرده پیش‌بینی‌ این است که امسال در ایام اربعین 6 میلیون زاير در بازه زمانی 30 تا 40 روزه توسط 10 هزار دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری جابه‌جا شود.

به گفته امانی در حال حاضر 14 هزار اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی ایران فعالیت دارد که 10 هزار اتوبوس آن برای زايران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است که از ظرفیت بخش خصوصی هم برای خدمات‌دهی بهتر استفاده می‌شود.

داریوش باقر جوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری ایران، از سفرهای چارتری جاده‌ای در ایام محرم و بویژه در اربعین از ایران به عراق خبر داد.

وی افزود: ناوگان عمومی داخلی زايران را تا مرزها و مبادی خروجی انتقال می‌دهند اما ممکن است چارتر وسیله نقلیه مانند اتوبوس انجام گیرد و زايران را به‌صورت رفت و برگشت جابه‌جا کند. هزینه این اتوبوس‌ها با توافق شرکت‌ها و زايران تعیین می‌شود اما قیمت بلیت اتوبوس‌هایی که زايران را به مرز منتقل می‌کنند بر اساس قیمت‌های مصوب است و شرکت‌ها موظف هستند این قیمت را اعمال کنند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری ایران افزود: قیمت مصوب بلیت اتوبوس برای مثال از تهران تا مرز مهران 240 هزار تومان برای سفر رفت تعیین شده است و در سفر برگشت نیز از مرز تا تهران بلیت با این قیمت فروخته می‌شود.

وی گفت: سوخت اتوبوس‌هایی که زايران را تا مرزها می‌برند بر اساس پیمایش تامین می‌شود اما اگر اتوبوس‌ها از مرز بگذرند و به داخل خاک عراق وارد شوند، تامین سوخت آنها بر عهده کشور عراق و مطابق با مقررات آنجا خواهد بود.

باقرجوان گفت: از عید قربان، تقریبا سفرهای جاده‌ای به مقصد کربلا و نجف آغاز شده است اما این سفرها در ایام اربعین به اوج خود می‌رسد که نظارت بر بلیت‌فروشی در این ایام مانند ایام پرتقاضا افزایش می‌یابد. همچنین در سفر با وسایل نقلیه عمومی، تمام پروتکل‌های مربوط به رعایت بهداشت کرونا لازم‌الاجرا است و تغییر در این مقررات نداریم.

جابه جایی با قطار

با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و افزایش قابل‌توجه مسافران نسبت به سال‌های گذشته بعد از پایان یافتن دوران محدودیت ناشی از بیماری کرونا تقاضا در بخش‌های مختلف حمل و نقلی برای سفر به کربلا و نجف در ایام اربعین از هفته آینده بیشتر خواهد شد.

در همین راستا، شرکت راه‌آهن ایران موظف شده ‌علاوه بر راه‌اندازی قطارهای فوق‌العاده و افزایش ظرفیت صندلی و ریل باس، نسبت به عدم پیش‌فروش 100 در صدی بلیت‌های قطار به‌منظور افزایش پاسخ‌دهی به تقاضای سفر زايران بویژه در هنگام برگشت مسافران اقدام کند.

دوره زمانی ایام اربعین 16 شهریور (10 صفر) تا 31 شهریور (25 صفر) تعیین شده است.

  • زايران پیاده روی اربعین بخوانند؛ شرط سفر چیست؟



  • آمادگی منطقه آزاد قشم برای پشتیبانی از موکب‌های اربعین حسینی

220 46

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد