تحلیل بورس 28 اردیبهشت / توافقات روند بازار را تغییر می‌دهد؟

تحلیل بورس 28 اردیبهشت / توافقات روند بازار را تغییر می‌دهد؟

هفته جاری بازار سرمایه برخلاف انتظار و گمانه‌زنی‌های کارشناسان روندی منفی را گذراند و این مسيله در کاهش ارزش معاملات و روند منفی نمادهای شاخص‌ساز به چشم می‌خورد. باید دید چه عواملی در وضعیت فعلی بازار دخیل‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته جاری بازار سرمایه برخلاف انتظار و گمانه‌زنی‌های کارشناسان، روندی منفی را گذراند و این مسيله در کاهش ارزش معاملات، روند منفی نمادهای شاخص‌ساز و روند منفی شاخص کل هم‌وزن به چشم می‌خورد. باید دید چه عواملی در وضعیت فعلی بازار سرمایه دخیل‌اند.

فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تاثیر نرخ دلار در بازار گفت: هفته گذشته قیمت دلار به سطح 20 هزار تومان کاهش یافت و از آنجایی که دو سوم شرکت های بورسی صادراتی هستند یا قیمت فروش داخلی شان مبتنی بر دلار است، به شدت از این اتفاق تاثیر پذیرفتند، اما با برگشت سریع دلار و افزایشی شدن روند آن، وضعیت در این شرکت ها که عمدتا هم نمادهای بزرگی در بازار هستند، متعادل شد.

وی درباره کاهش نرخ دلار گفت: کاهش قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان در صورتی می‌تواند پایدار بماند که وضعیت سیاسی و دسترسی به ارز تغییر کند، در این شرایط شاهد کاهش هزینه های نقل و انتقال پول و همچنین کاهش تخفیفات صادراتی شرکت‌های بورسی خواهیم بود. در محصولاتی مانند اوره، فولاد و حتی متانول و فرآورده‌های نفتی،قیمت محصولات ایرانی با تخفیف 10 تا 30 درصدی صادر می‌شود که در نتیجه همزمان با کاهش احتمالی ارز، شاهد کاهش تخفیفات هم خواهیم بود و انتظار می رود اثر یکدیگر را خنثی نمایند.

وی همچنین درباره تاثیر توافقات سیاسی برجام بر روند بازار و گروه‌های شاخص‌ساز گفت: توافقات سیاسی می‌تواند علاوه بر موارد گفته شده به بهبود عملیات گروه بانکی و خودرویی نیز کمک نماید، البته خروج گروه خودرویی از زیان دهی نیازمند اصلاحات در شیوه قیمت‌گذاری است.

این کارشناس بازار در تحلیل شرایط فعلی وضعیت بازار سرمایه گفت: از سوی دیگر قیمت‌های جهانی در حال صعود است و رشد قیمت جهانی محرک اصلی رشد سودآوری شرکت‌های کامودیتی محور از جمله حوزه معدنی، فلزی، فولادی، پتروشیمی و پالایشی است. حسینی در این باره تشریح کرد: بسیاری از گروه ها و نمادها با P/E پایین تر از متوسط تاریخی بازار معامله می شوند، بنابراین در این گروه ها شاهد ارزندگی و جذابیت سرمایه‌گذاری خواهیم بود. همچنین پایان وضعیت قرنطینه‌ سبب افزایش شدید تقاضا و جهش تورم در کشورهای توسعه‌یافته شده است. این موضوع به رشد قیمت‌های کامودیتی منجر شده و می‌تواند محرک خوبی برای بازار بورس باشد.

وی درباره وضعیت بازار با توجه به آغاز فصل مجامع گفت: شرکت ها در آستانه برگزاری مجمع هستند و بازده نقدی مناسبی در ماه‌های پیش رو دارند و با لحاظ مجمع سال مالی آتی،بازده نقدی 5 فصل آینده به مراتب بیش‌تر از سود بانکی است.

حسینی در پایان درباره بسته حمایتی دولت از بازار سرمایه و مصوبات 7+3 گفت: سیاست‌های بسته 7+3 اقدامات مناسبی در جهت تزریق نقدینگی و جلوگیری از خروج نقدینگی از شرکت‌ها و بازار سرمایه بوده است. عملیاتی شدن مصوبات می‌تواند ضمن برگشت اعتماد به بازار، نقدشوندگی بازار را بهبود بخشد. همچنین نگرانی سرمایه‌گذاران درباره دست‌اندازی به سود شرکت‌ها را مرتفع می‌سازد. با این حال ریسک‎‌های نرخ گذاری و نرخ های تکلیفی محصولات و نرخ ارز بانکها همچنین وجود دارد.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد