فارس من| آیین‌نامه اجرایی واردات ناوگان برون‌شهری‌ تدوین شد

فارس من| آیین‌نامه اجرایی واردات ناوگان برون‌شهری‌ تدوین شد

معاون حمل‌ و نقل وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای نوسازی ناوگان جاده‌ای عمومی، از تدوین آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای برون‌شهری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس‌، شهریار افندی‌زاده ‌با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان عمومی بین‌شهری، اظهار داشت: در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کم شدن سوانح رانندگی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، آیین‌نامه اجرایی واردات انواع ناوگان برون‌شهری و درون‌شهری تدوین و در مرحله تصویب و ابلاغ قرار گرفته است.

معاون حمل‌ و نقل وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی این موضوع اضافه کرد: براساس بند ص تبصره 7 قانون بودجه 1402، به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده شده است که با تشخیص وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) نسبت به ثبت واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون موردنیاز، وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج سال اقدام ‌کند.

افندی‌زاده با اشاره به اینکه هدف مطلوب نوسازی ناوگان و افزایش بهره‌وری در حوزه ‌حمل‌ونقل کشور است، اضافه کرد: این آیین‌نامه اجرایی توسط وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور (خودروهای با کاربری شهری)، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر لزوم تامین قطعات و خدمات پس از فروش تهیه شده است.

معاون حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفت‌‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به ضرورت نوسازی ناوگان در کشور، باید با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاری در حوزه واردات ناوگان، جریان نوسازی در صنعت حمل‌ونقل کشور را سرعت بخشد و منجر به رشد و توسعه این حوزه شود.

بنابراین گزارش، کاربران خبرگزاری فارس با ثبت پویشی در فارس من، مطالبه کرده‌اند که ‌نوسازی ناوگان جاده‌ای با واردات کامیون‌های کارکرده در دستور کار باشد.

‌در این پویش نوشته شده است: با توجه به بند ث ماده 30 قانون احکام دايمی برنامه‌های توسعه کشور، اجازه داده می ‌شود با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای، کامیون‌های مورد نیاز که استانداردهای روز را دارا بوده و عمر کمتر از 3 سال داشته باشند مشروط به وجود خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان خودرو مصوب 23 /3 /1386 وارد شود.

در بخش دیگری از این پویش آمده است: دولت مجاز است در این رابطه تخفیفات و تسهیلات گمرکی را اعمال کند؛ استفاده از این تخفیفات منوط به خروج یک کامیون فرسوده با عمر بیش از بیست و پنج سال به ازای هر کامیون وارداتی است.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد