احداث 3 شهرک صنعتی خصوصی در استان یزد

احداث 3 شهرک صنعتی خصوصی در استان یزد

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان یزد از احداث و راه اندازی سه شهرک صنعتی خصوصی در این استان خبر داد و گفت:‌« در حوزه...

شهرک های صنعتی استان یزد دارای مهمترین پتانسیل های صادراتی و رشد و ارتقای انواع صنایع کوچک و متوسط است همچنین گفته می شود این استان دارای پتانسیل های بالقوه برای احداث و ساخت شهرک های صنعتی خصوصی است که معمولا در سایر استان ها کمتر دیده می شود چرا که باید متقاضی این نوع شهرک ها زیاد باشد این در حالی است که دولت برای ساخت این نوع شهرک ها مصوبه ای نداده است. مصاحبه ذیل، حاصل گفتگوی گسترش نیوز با محمد دهقان سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان یزد است که می خوانید با گسترش نیوز همراه باشید.

*لطفا یک گزارشی از عملکرد یک ساله شرکت شهرک های صنعتی استان یزد بفرمایید؟

شرکت شهرک‌های صنعتی در استان یزد بر اساس ماموریتی که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ابلاغ کرده دو وظیفه اصلی را عهده دار است. اولین اولویت ما؛ ایجاد و توسعه نواحی شهرک‌های صنعتی  از طریق احداث زیر بناها و امکانات سایتی که یک واحد صنعتی است. بنابراین برای راه اندازی این شهرک ها در حال تامین زیرساخت ها همچون دسترسی به شبکه‌های توزیع آب ، برق ،گاز ، تاسیسات جانبی راه‌ها ،معابر و فضای سبز و هر آن چه که برای احداث یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی نیاز است این اولین و مهعمترین ماموریت شرکت شهرک های صنعتی استان است.

وظیفه بعدی ما به حمایت‌های نرم افزاری از صنعت بازمی گردد به عبارتی در تلاش هستیم تا مجموعه غالب برنامه ها و هر آنچه که منجربه رشد و ارتقای توانمندی ها و رقابت‌پذیری واحدهای صنایع کوچک و متوسط شود را از لحاظ مالی و معنوی حمایت کنیم.

*در حوزه حمایتی ازصنایع کوچک و متوسط چه اقداماتی را به سرانجام رساندید؟

در راستای  توسعه صنایع کوچک و متوسط طی یکسال گذشته، رتبه کشوری را به خود اختصاص دادیم که شامل توسعه اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یزد بوده که پیش از این و طی سال های گذشته،  حدود 6 هزار هکتار اراضی در اختیار شهرک‌های صنعتی استان  قرار گرفته بود. همچنین در یکسال گذشته  در حال رایزنی با دستگاه ها و ارگان های مربوطه برای اخذ 2025 هکتار در سرتاسر استان یزد برای احداث  شهرک‌های تقاضا محورمان هستیم.

از دیگر اقداماتی که مد نظر شرکت شهرک های صنعتی استان یزد قرار گرفته می توان به آماده سازی زیرساخت های اراضی برای واگذاری به صنعتگران و برنامه ریزی برای اجرای پروژه های عمرانی در این شهرک‌هاست.

سال گذشته؛ 550 هکتار از اراضی که از قبل داشتیم را به اراضی عملیاتی تبدیل کردیم یعنی قابل واگذاری به واحدهای صنعتی شده  و موفق به ایجاد پروژه عمرانی برای آن ‌ها شده ایم که این رویداد در  چندین شهرک جدید الاحداث این استان صورت گرفته است.

شهرستان میبد و و مهریز از جمله شهرستان های تقاضا محور برای احداث شهرک های  جدید صنعتی هستند اجرای پروژه‌های عمرانی مان در این 550 هکتاری که پیش از این اعلام شد با اعتباری بالغ بر 380 میلیارد تومان آماده‌سازی شده به عبارتی شرکت شهرک های صنعتی استان یزد موفق به هزینه کرد 380 میلیارد تومان برای  آماده‌سازی و ایجاد شهرک‌های صنعتی شده است که به سهم خود یک رکورد محسوب می‌شود.

*در بحث تامین انرژی شهرک های صنعتی مشکل خاصی وجود ندارد؟

برخی شهرک‌های صنعتی این استان در سال گذشته به شبکه سراسری گاز متصل و گازدار شدند . همچنین در راستای استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده در استانی که کم آبی از مهمترین مشکلات آن است، فاضلاب‌های صنعتی را از طریق تاسیسات تصفیه‌کننده مان تبدیل به پساب قابل استفاده در فضای سبز کرده ایم.  همچنین، سال گذشته،  سیستم پروژه برگشت پساب در شهرک‌های صنعتی تفت و اردکان به بهره‌برداری رسید.

همچنین در سال گذشته با شرکت برق منطقه ای تفاهم نامه ای با موضوعیت برق رسانی به 5 شهرک صنعتی با شرکت شهرک های صنعتی استان یزد با اعتباری بالغ بر 520 میلیارد تومان به امضا رسید که به دنبال آن قرار شد حدود  200 هزار مگاوات به ظرفیت برق رسانی شهرک های صنعتی با احداث 5 فرآیند 40 مگاواتی انجام شود.

البته اجرای این پروژه ها تا یکسال و نیم آینده امکان پذیر است که تا سال ها مشکلات برقی ما را رفع خواهد کرد.

*آیا متقاضی برای ساخت شهرک های صنعتی خصوصی دراین استان وجود دارد؟

تاکنون؛ سه فقره جواز تاسیس احداث شهرک و ناحیه صنعتی خصوصی برای بخش خصوصی صادر شده است. همچنین  در حوزه بحث واگذاری زمین در حال پذیرش سرمایه گذارانی هستیم که تمایل به حضور در شهرک‌های صنعتی خصوصی هستند در نتیجه به دنبال این موضوع، سال گذشته مجموعا 412 هکتار از اراضی صنعتی، کارگاهی و خدماتی که آماده‌سازی شده بودند به متقاضیان سرمایه‌گذاری در این شهرک ها واگذار کردیم. همچنین در سال گذشته یکصد و چهل طرح در شهرک‌های صنعتی به بهره‌برداری و به تولید رسیدند . همچنین،‌ در سال گذشته 65 فقره جواز برای  تاسیس واحدهای تولیدی و 9 فقره هم پروانه بهره‌برداری واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی یزد صادر کرده ایم در یکسال گذشته مجموع صادراتی که از منطقه ویژه اقتصادی یزد به سایر کشورها اتفاق افتاده حدود 46 هزار و 360 هزار یورو بوده است به عبارتی دیگر نزدیک به 46 میلیون یورو صادرات از منطقه ویژه اقتصادی انجام شده است.

*چه محصولاتی به چه کشورهایی صادرشده است؟

محصولات متنوعی از واحدهای صنعتی در منطقه ویژه داریم اما اغلب تولیدات منطقه ویژه یزد که صادراتی نیز هستند شامل محصولات مشخصی همچون صنایع  نساجی ، هیدروکربن‌ها ، برق، الکترونیک ، تجهیزات تابلوهای برق و انواع تجهیزات برق بوده که صادرات اصلی ما از منطقه ویژه اقتصادی صادرات یزد است. این کشورها به ترتیب  شامل عراق، افغانستان، سوریه، پاکستان، امارات متحده عربی، آذربایجان، عمان، ارمنستان، ترکیه و هلند هستند.

*در حال حاضر چند درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به شکل راکد درآمده و امسال چند درصد را به چرخه تولید بازگشته اند؟

 در سال گذشته نزدیک به 70 واحد صنعتی کاملا راکد بوده‌اند که در سال جاری  به چرخه تولید بازگشتند که اگر چهار ماهه امسال را هم مدنظر قرار دهیم، نزدیک به 80 واحد صنعتی احیا شده اند به عبارتی در چهار ماهه ابتدای سال جاری؛ نزدیک به 10 واحد تولیدی - صنعتی  به چرخه تولید بازگشتند این در حالی است که تعداد درصد واحدهای راکد شهرک های صنعتی این استان، نسبت به متوسط کشوری بسیار پایین تر است به شکلی که 12 تا 15 درصد واحدهای صنعتی در شهرک‌‌های صنعتی این استان راکد و تعطیل اما مابقی فعال هستند.

*حمایت این شرکت از صنعتگران به چه شکلی است توضیحات لازم را بفرمایید؟

سال گذشته، برای کمک به رشد و توسعه صنایع کوچک و متوسط172  دوره آموزشی با بیش از 53 هزار ساعت آموزش در دسته‌ها و رده‌های مختلف اعم از آموزش‌های مدیریتی مهارتی برای مدیران و پرسنل واحدهای صنعتی این شهرک برگزار کردیم که نیمی از هزینه هایشان توسط شهرک های صنعتی استان تامین شد.

هدف از برگزاری این دوره‌های آموزشی کمک به واحدهای صنعتی در راستای ترغیب برای فراگیری و آشنایی با مباحث و دانش روزاست تا از این طریق بتوانند محصولات با کیفیت تر با رقابت پذیرتری برای بازار داخلی و صادرات آماده کنند.

از دیگر برنامه های شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد که در راستای حمایت، توسعه داخلی و خارجی  از واحدهای تولیدی و صنعتی مد نظر قرار گرفته است می توان به حمایت برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی اشاره کرد این در حالی است که طی یک سال گذشته نزدیک به 500 واحد صنعتی در  نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت کردند و مشمول یارانه‌های ما شدند. همچنین،‌ امسال؛ برای توسعه بازارهای صنعتی، برنامه ریزی و هدفگذاری برای حضور در بیش از 30 نمایشگاه داخلی و خارجی را مد نظر قرار داده ایم و سودهای حاصل از بازدید این نمایشگاه‌ها و پاویون‌های تخصصی، توسعه بازارهای صنعتی را به دنیال خواهد داشت. همچنین،  19 تور صنعتی در سال گذشته برگزار کردیم که واحدهای صنعتی با شرکت در آن، با تجریبات موفق سایر واحدهای صنعتی آشنا شدند.

با توجه به این که 70 مورد پروژه حمایتی از واحدهای صنعتی این استان داشته ایم که نیاز به دریافت خدمات مشاوره‌ای تخصصی بودند موفق شدیم از طریق مشاوران صنعتی در کلینیک کسب و کار در حوزه‌های مختلف از قبیل توسعه بازار و برند، بحث‌های حقوقی ، سیستم‌های مدیریت کیفیتی و دریافت استانداردها و مشاوره‌ ای به موقع کمک رسان صاحبان این صنایع باشیم.

همچنین، حمایت از خوشه زیلو و گردشگری که دو مورد از مهمترین فاکتورهای توسعه ای در استان یزد محسوب می شود  یه عنوان برترین خوشه های کشور که اخیرا توسط وزیرصنعت، معدن و تجارت مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفت.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد