هفته پررونق بورس منطقه‌ای مازندران

هفته پررونق بورس منطقه‌ای مازندران

مازندران ساری - ایرنا - ارزش معاملاتی هفتگی در بورس منطقه‌ای مازندران با افزایش پلکانی در یک ماه گذشته طی هفته جاری به 2 هزار و 77 میلیارد ریال رسیده است که نشانگر بازگشت تدریجی اعتماد سهامداران به این بازار است.

به گزارش ایرنا، فعالان بازار سرمایه طی هفته جاری تعداد 227 میلیون و 359 هزار و 639 سهم به مبلغ بیش از 2 هزارو 77 میلیارد ریال در بورس منطقه ای مازندران داد و ستد کردند که نسبت به هفته گذشته رشد 63 درصدی دارد.

هفته پیش ارزش سهام معامله شده در بازار بورس منطقه ای مازندران یک هزار 271 میلیارد ریال بود.

بررسی عملکرد هفتگی بورس منطقه مازندران نشان می دهد که فعالان این بازار پس از چند ماه کاهش تمایل به داد و ستد سهام ، از آخرین هفته منتهی به انتخابات 28 خرداد بر سرعت فعالیتشان در این بازار افزودند و تاکنون این روند ادامه دادند به گونه ای که ارزش داد و ستد سهام در این بازار از آن زمان تاکنون چهار برابر شده است .

در حالی که ارزش سهام داد وستد شده در بورس منطقه ای مازندران در آخرین هفته ماه خرداد امسال 680 میلیارد ریال بود ، در هفته نخست تیر ماه به یکهزار و 77 میلیارد ریال ، هفته دوم به ستد یکهزار و 197 میلیارد و هفته قبل هم به یکهزار و 271 میلیارد ریال رسید.

برای درک اهمیت روند افزایشی ارزش معاملات در بورس منطقه ای مازندران بهتر است بدانیم طی 6 هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری فعالان این بازار در مجموع 2 هزار و 640  میلیارد ریال سهام خرید و فروش کردند که میانگین هفتگی آن 460 میلیارد ریال بود. به عبارتی ارزش معاملاتی 6 هفته پیاپی بازار سرمایه مازندران در ماه اردیبهشت و خرداد تنها معادل فعالیت هفته جاری بود.

سنگینی کفه ترازوی فروش 

 البته همچنان کفه ترازو در بازار سرمایه مازندران بر مدار فروش سهام سنگینی می کند و در این هفته نیز نه تنها  میزان فروش سهام از میزان خرید آن پیشی گرفت بلکه رکورد فروش سهام  در  هفته های اخیر هم شکسته شد. این هفته فعالان بازار سرمایه در مازندران یکهزار و 443 میلیارد ریال سهام فروختند که معادل 70 درصد گردش سرمایه این هفته بود و سهم سبد خرید هم 633 میلیارد ریال معادل 30 درصد کل جا به جایی سرمایه بود.

کارشناسان اقتصادی یکی از علت های سنگینی کفه فروش سهام طی هفته های اخیر را ناشی خروج خرده سهامداران نوپایی می دانند که قیمت سهامشان به حد قانع کننده برای سوددهی رسیده و در تلاشند تا خود را از این بازار خارج شوند.

به اعتقاد این کارشناسان ، بخشی از سهامداران نیز در حال تعدیل میزان سرمایه اشان در بازار بورس هستند چون اوایل سال گذشته و اواخر سال 98 تقریبا تمامی سرمایه اشان را وارد بازار بورس کرده بودند و اکنون که بازار روند افزایشی گرفت تلاش می کنند تا بخشی از سرمایه اشان را خارج کرده و در بازار دیگری سرمایه گذاری کنند و یا بدهی معوقه اشان را بپردارند.

 البته رسوب بی اعتمادی به بازار سرمایه در این زمینه نقش زیادی دارد ، چون در حالی که هیچ ریسک سیستماتیکی متوجه بازار نیست و به لحاظ سیاسی هم خوش بینی هایی وجود دارد ، ولی چشم افرادی که آماتور در این بازار محسوب می شوند از ریزش های پی در پی بازار در سال گذشته و اوایل سال جاری ترسیده و به محض افزایشی شدن بازار ، برای فروش سهام هجوم می آورند.

بررسی کلی عملکرد بازار بورس منطقه ای مازندران در هفته جاری نشان می دهد که این هفته  نیز همانند هفته های گذشته  صندوق های سرمایه گذاری  در اولویت فعالان بازار سرمایه استان بوده است و سهام شرکت های صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان،صندوق سرمایه گذاری گنجینه آینده روشن ، بیمه البرز و بانک تجارت بیشترین ارزش معاملات استان را به خود اختصاص دادند.

شاخص قیمت نیز هفته جاری با  23 هزار و 504 واحد افزایش نسبت به هفته ی قبل به یک میلیون و 305 هزار و 540 واحد رسید.

مازندران دارای بیش از 400 هزار سهامداران فعال در بازار سرمایه است که 70 درصد آنها طی حدود یک سال اخیر وارد بازار بورس شدند. 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد